افتتاح 22 کیلومتر از عمیق ترین خط مترو پایتخت
22 کیلومتر از خط 7 مترو که طولانیترین تونل از نظر روش اجرای مکانیزه و نیز عمیقترین خط متروی تهران است، با حضور شهردار پایتخت به بهره برداری رسید.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، خط 7 مترو که با استفاده از دو دستگاه TBM نخستین بار در شبکه مترو ساخته شده است، دارای بیشترین ایستگاههای تبادلی با شبکه متروی تهران بوده و از زیر همه خطوط متروی پایتخت می گذرد.
خط 7 مترو از شهرک امیرالمومنین(ع) جنب ورزشگاه تختی شروع می شود و در مسیر شرق به غرب از میدان شهید محلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می گذرد سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور میکند و در نهایت در انتهای خط به سعادتآباد و میدان بوستان میرسد.
طول این خط 27 کیلومتر است که با اضافه شدن 5 کیلومتر طرح توسعه به 32 کیلومتر خواهد رسید و در مجموع 25 ایستگاه خواهد داشت به طوری که کمترین عمق خط 14 متر و بیشترین عمق خط 56 متر است.
این خط که بیشترین ایستگاه تبادلی را با دیگر خطوط مترو تهران دارد، دارای 9 ایستگاه تبادلی است و پیشبینی شده 20 رام قطار با 8 واگن در آن خدمات دهی داشته باشند.
با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر افتتاح ایستگاهها به صورت صددرصدی، صبح امروز تنها ایستگاههای بسیج، میدان محمدیه، بریانک ، کمیل، شهید نواب صفوی ، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت بهرهبرداری میشوند و ایستگاههای عبوری شامل آهنگ، شهید محلاتی، شهدای 17 شهریور، میدان قیام، مولوی، مهدیه، هلال احمر، رودکی، توحید، باقرخان، بوستان گفتگو و برج میلاد پس از نصب پلههای برقی کار خود را آغاز خواهند کرد.
برای احداث این خط 3میلیون و 650هزار مترمکعب معادل 5 تونل رسالت، چهار تونل توحید و سه تونل نیایش خاکبرداری انجام شده و بتن ریزی آن نیز 923 هزار متر مکعب یعنی معادل 30 برج میلاد بوده است ضمن اینکه 110 هزار تن آرماتوربندی معادل 11 برج ایفل انجام شده است.
سایر ایستگاههای خط 7 در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری 100درصدی قرار میگیرند.