مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی از پیشرفت 65 درصدی ساخت پایه سکوی جایگزین 13A خبر داد و گفت: این سازه مرداد برای نصب به موقعیت 13A منتقل خواهد شد.
وی افزود: با توجه به بروز این حادثه پیش از تحویل سازه و چاههای آن به شرکت ملی نفت ایران، همه مسوولیتهای فرآیند دریافت خسارت، مسائل حقوقی و قراردادی از جانب کنسرسیوم طرح توسعه فاز 13 به عهده پیمانکار و شرکت بیمهگر طرف قرارداد با نفتکش نروژی است، از این رو یک شرکت ایتالیایی در امارات پایه سکوی جدید را به سفارش شرکت بیمهگر در حال ساخت دارد و شرکت نفت و گاز پارس هیچ مسوولیتی در این زمینه ندارد.
معتمد با اشاره به این که شرکت بیمهگر مکلف به تعمیر تأسیسات آسیبدیده مطابق شرایط پیش از حادثه بوده و در ارجاع کار به پیمانکاران خارجی یا داخلی مختار است، بیان کرد: البته در زمان وقوع حادثه به دلیل شرایط تحریم، امکان امضای قرارداد شرکت انگلیسی بیمهگر با پیمانکاران داخلی مقدور نبود.
این مقام مسئول در شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: با توجه به برنامهریزیهای فشرده و بر اساس زمانبندی، ساخت این سازه هماکنون به پیشرفت 65 درصدی رسیده است و مرداد برای نصب به موقعیت 13A در خلیج فارس منتقل خواهد شد.
مجری فاز 13 پارس جنوبی پیش از این گفته بود، شهریور سال ٩٦، پالایشگاه این فاز آماده دریافت خوراک گاز ترش از خط گاز ترش شماره ٥ می شود.
با بهره برداری از طرح توسعه فاز ۱۳پارس جنوبی، روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز تصفیه شده شیرین، ۲۷۵۰ تن اتان ، ۲۹۰۰ تن گاز مایع ، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.