حضرت امام (ره) از مردم میخواهند که به آینده و به فرهنگ و سیاست و حکومت اسلامی توجه نمایند و بر پایه های اسلامی خویش تکیه زنند و به غربزدگان که موجب نابودی فرهنگ آنان شده است پشتپا زنند و اسیر دستغرب نباشند.
ایشان میفرمایند باید از وابستگی نظامی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به هر وسیله شده است نجات پیدا کنیم. عمده سلطه فرهنگی است آنها سعی کردند در دانشگاههای ما نفوذ کنند و بچههای ما را با اساتید غربزده تربیت کنند که وقتی از دانشگاهها بیرون میآمدند طرفدار غرب باشند و به آنها تلقین میکنند که ما چیزی از خود نداریم و باید دنبالهرو غرب باشیم همه باید دست به دست هم بدهند برای ترمیم این جهت که این وابستگی از بین برود و این مملکتی باشد که هم اقتصادش مستقل باشد هم فرهنگش مستقل باشد. در این مجموعه سعی شده که غربگرایی و تلاش برای نفوذ در جامعه اسلامی و نیز تبلیغات غرب برایکمرنگ ساختن اسلام و جمهوری اسلامی در کلام امام خمینی(ره) مورد اشاره قرار گیرد.
1-غرب و تلاش برای نفوذ در جوامع اسلامی
الف): چیستی غربزدگی ؟
1- فرهنگ ناصالح جوانهای ناصالح تربیت میکند
2- از خود تهیشدن و اطمینان به فرهنگ غیر داشتن همان غربزدگی است
3- ای غربزدگان، انسانهای بیمحتوا بهخود آئید!
4- شستشوی مغزی ملت ایران در جهت بیمحتوایی و گرایش به غرب است.
5- غربزدگی آن است که علوم شرق را گرفتند و علوم غرب را آوردند
6- غربزدگی نیروی مقابل را از بین بردن نیست بلکه نیروی خود را دشمن خود کردن است.
7- آتاتورک مظهر غربزدگی است
8- از فیلمهای غربزده پرهیز کنیم
9- اینکه اگر فرنگی مآب باشیم عالی مقام هستیم تلقین غرب است.
10- تقیزاده یکی از مصادیق غربزدگی است
11- غربزدهها با جنگ مخالفند
12- برتر دیدن غرب و شرق، غربزدگی و شرقزدگی است
13- شاه با شستشوی مغزها فرزندان کشور را به غرب گرایش میداد
2- فرهنگ مبداء همه بدبختیها و خوشبختیها است.
3- وظیفه مسلمانان نفی سلطه فرهنگیاجنبی و نشر فرهنگ غنی اسلام است
4- غربیها همه چیز ما را حرفمان، فرهنگمانحتی اسم خیابانها را عوض کردند
5- در رژیم طاغوت تعالیم دانشگاهی بر اساس غربزدگی بود
6- فرهنگ غنی اسلام کنار زده شده و فرهنگ استعماری غرب وارد شده
7- غربیان با فرستادن عمالخودشان فکر جامعه را عوض کردند
8- پیشرفت در صنعت دلیل پیشرفت غرب در فرهنگ نیست
9- وابستگی فرهنگی به امریکا نباید باشد
10- غربزدگان میخواهند دانشگاه را از فرهنگ و ادب و ارزشهای خود تهی کنند.
1- غربزدهها حکومت اسلامی را نمیفهمند.
2- جمهوری دمکراتیک همان جمهوری غربی است
3- غربزدهها نمیتوانند تصور کنند که کشوری با برنامه اسلامی میتواند اداره شود
4- بیان جمهوری دمکراتیک غربزدگی است
1- تمام چوبهای پوسیده و بیمحتوای غربزدگی باید از بین برود
2- از غربزدگی باید بیرون بیائیم هنوز هم گرفتار هستیم
3- همهگرفتاری ما از غربزدگی است
4- صفوف خود را از غربزدگان و اعمال رژیم فاسد جدا سازید
5- غربزدگی ضررش بیشتر از ضرر نفت است
6- تبلیغات سوء اجانب در شستشوی مغزی و از خود بیگانه ساختن ملت بوده است
7- شرق باید سرپایخود بایستد و از غربزدگی بیرون بیاید
8- ما در اثر غربزدگی صنعت خوبمان را از دست دادیم
9- روشنفکران غربزده وابسته هستند
10- وابستگی فرهنگی اساس و منشأ گرفتاریهای ملل محروم است
11- برای زدودن غربزدگی از مغزها وقت طولانی لازم است.
12- ما اگر بخواهیم از بیچارگی بیرون بیائیم باید از وابستگی غربی بیرون بیاییم
13- از غربزدگی بیرون بیایید و سرپای خودتان بایستید.
2-تبلیغات غرب برایکمرنگ ساختن اسلام و جمهوری اسلامی
الف) حربة تبلیغاتی غرب علیه جمهوری اسلامی
1 - رسانههای خارجی اسلام را مضر به حالخودشان میدانند.
2 - سرتاسر جهاندر حالحاضر بر علیه جمهوری اسلامی تبلیغ میکنند.
3 - رسانههای خارجی، ایران را مخالف اسلام قلمداد میکنند.
4 - رسانههای بیگانه در صدد وارد کردن صدمه به جمهوری اسلامی هستند.
5 - رسانههای خارجیدر تلاش براندازی جمهوری اسلامی از صفحه روزگارند.
6 - رادیوهای خارجی از هدم جمهوری اسلامی سخن میگویند.
7 - هدف تبلیغات غربی معارضه و جلوگیری از اشاعه اسلام میباشد.
8 - رسانههایگروهی غرب به مقابله با اسلام و جمهوری اسلامی برخاستهاند.
9 - بیگانگان با اصل تبلیغات اسلامی مخالف میباشند.
10 - رسانههای خارجی آشکارا با اسلام و جمهوری اسلامی مخالفت میکنند.
11 - تبلیغاتخارجینمیتواند تأثیرات چشمگیری در مردم ایران داشته باشد.
12 - رسانههای بیگانه تهمتهای ناروائی به جمهوری اسلامی میزنند.
13 – بوقهای تبلیغاتی درصدد تأمین منافع ابر قدرتها هستند.
14 – هیچ تبلیغیدر دنیا به نفع جمهوری اسلامی صورت نمیگیرد.
15 - رسانههای خارجی با استفاده از شیوههای مختلف علیه جمهوری اسلامی تبلیغ سوء میکنند.
16 - تهاجم تبلیغاتی رسانههای خارجی بخاطر انسجام مردم ایران است.
17 - امروز ایراندر برابر امواج تبلیغاتی دشمنان قرار گرفته است.
ب) ماهیّت و توطئههای تبلیغاتی رسانههای خارجی
1. رسانههای خارجی ایران را به عنوان کشور تروریستپرور تبلیغ میکنند.
2. رسانهها خارجی همیشه ایران را محکوم میکنند.
3. رسانههای استکبار جهانی ایران را متهم بهخرید اسلحه از اسرائیل میکردند.
4. رسانههای جمعی از عوامل مؤثر تباهی و تخدیر ملّتهاست.
5. هدف تبلیغات خارجی ایجاد اختلاف بین مردم ایران است.
6. تبلیغات منفی دشمنان بخاطر کوتاهی دست آنها از نفت و ذخایر ایران است.
7. تبلیغات دامنهدار رسانههایخارجیاز توطئههای قرن اخیر محسوب میگردد.
8. دامنه تبلیغات سوء علیه جمهوری اسلامی بسیار فراگیر است.
9. تبلیغاتسوء ابر قدرتها علیه ایران بخاطر احساسخطریاستکه از ایران دارند.
10. تبلیغات خارجی باعث تقویتروحیه ملّت ما میگردد.
11. مصیبت ما موقعی است که رسانههای استکبار بهنفع ما سخن بگویند.
12. رسانههای غربی به دروغ مسأله نقضحقوق بشر را در ایران عنوان میکنند.
ج) رسانههای خبری غرب، رویدادهای ایران را تحریف شده منعکس میکنند.
1. رسانههای خارجی مسائلی را که بهنفع ایران است کوچک جلوه میدهند.
2. اجتماعات عمومی مردم ایران بهطور واقعی در دنیا منعکس نمیگردد.
3. رسانههای خارجیاز انعکاس پیروزیهای ایرانخودداری میکردند.
4. تبلیغات خارجیکه به ضد جمهوری اسلامی صورت میگیرد با وضع موجود تطبیق نمیکند.
5. رسانههای خارجی عکسآنچه در ایران میگذرد را منتشر میکنند.
6. رادیوهای خارجیاز بیان عملکرد مثبت ایران خودداری میکنند.
7. رسانههای غربی به دروغ مسأله نقضحقوق بشر را در ایران عنوان میکنند.
8. اخبار مربوط به ایران در رسانههایخارجی متزلزل بیان میگردد.
9. کذب بودن تبلیغات خارجی برای همه آشکار است.
10. رسانههای خارجیدیگر راجع به جنگ ایران و عراق سخن نمیگویند.
د) ضرورت مقابله و خنثیسازی تبلیغات خبری غرب
1. ما باید با تبلیغ فرهنگ اسلامی پاسخ دروغپردازیهای رسانههای خارجی را بدهیم.
2. تبلیغات وظیفه همه دانشمندانگویندگانو نویسندگان است.
3. ما باید درصدد خنثی نمودن تبلیغات خارجی باشیم.
4. اطاعت از امر خدا باعث خنثیسازی شایعات میگردد.
5. ملّت ایران تهدیدات و تبلیغات اجانب را زیر پا میگذارد.
6. تبلیغات در خارج میبایستپیشاز تبلیغات انجام شده در داخل باشد.
7. خنثی نمودن تبلیغات تفرقهافکن برای ملّت ایران اهمیّت دارد.
8. علماء و متفکراناسلام میبایست به مقابلة دروغپردازیهای رسانههایخارجی بپا خیزند.
9. برای خنثیسازی تبلیغات خارجی باید آنچه که عملکردهاید را به مردم بگوئید.
10. جمهوری اسلامی نباید هیچ ابائیاز رسانههایخارجیداشته باشد.
11. مبلغین باید چهرة واقعیانقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی نمایند.
12. تبلیغات دامنهداری جهت معرفیجمهوریاسلامی نیازمند است.
13. هماهنگیدر تبلیغات جهت از بین بردن تبلیغات سوء از اهمامور است.
14. اگر واقعیتها تبلیغ شوند مشکلات آسان میگردند.
15. از یاوهگوئیها و تهمتهای دشمنان نهراسید.
--------------------------------------------------
پژوهش خبری صدا وسیما//گروه فرهنگی
- صحیفهنور جلد صفحه
- صحیفهنور 1 98
- صحیفهنور 1 152
- صحیفهنور 1 273
- صحیفهنور 3 268
- صحیفهنور 4 86
- صحیفهنور 5 185
- صحیفهنور 5 216
- صحیفهنور 6 219
- صحیفهنور 7 24
- صحیفهنور 7 55
- صحیفهنور 7 68
- صحیفهنور 7 82
- صحیفهنور 7 85
- صحیفهنور 7 123
- صحیفهنور 7 125
- صحیفهنور 8 79
- صحیفهنور 8 106
- صحیفهنور 8 117
- صحیفهنور 8 122
- صحیفهنور 10 72
- صحیفهنور 10 277
- صحیفهنور 10 280
- صحیفهنور 11 183
- صحیفهنور 11 185
- صحیفهنور 11 193
- صحیفهنور 12 85
- صحیفهنور 13 83
- صحیفهنور 15 17
- صحیفهنور 16 64
- صحیفهنور 20 122
- صحیفهنور 21 183
- صحیفهنور 21 185
- صحیفهنور 22 263