انتقال کامل روند اجرایی معاملات وکالتی به کارگزاران
مدیر حقوقی و بازرسی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) گفت:: بر اساس اصلاحات جدیدی که در دستورالعمل معاملات وکالتی ایجاد شده، روند اجرایی این معاملات به کارگزاران منتقل شده است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سمات، یونس محمدی در کارگاه آموزشی بررسی اصلاحات دستورالعمل معاملات وکالتی که با حضور نمایندگان شرکتهای کارگزاری و در محل سالن همایشهای شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد، افزود: بر اساس اصلاحات جدید؛ بحث بررسی حقوقی این معاملات همچنان با سمات خواهد بود، اما مسئولیتهای اجرایی معاملات وکالتی به کارگزاران محول شده است.
وی با بیان اینکه کارمزد معاملات وکالتی بیش از معاملات عادی خواهد بود، تصریح کرد: مبلغ کارمزدهای این معاملات در هیات مدیره شرکت سپرده گذاری مرکزی بررسی و برای تصویب نهایی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال خواهد شد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح سند رسمی وکالتنامه و الزامات تنظیم آن پرداخت و گفت:: این سند باید از سوی نمایندگان شرکتهای کارگزاری به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا صحت و سقم آن به تایید برسد.
در ادامه این کارگاه آموزشی، فاطمه یونسی کارشناس ارشد امور حقوقی و بازرسی شرکت سپرده گذاری مرکزی به تشریح دستورالعمل معاملات وکالتی پرداخت.
وی مراحل تشکیل پرونده معاملات وکالتی در دفاتر کارگزاری را به طور کامل برای حاضران ارائه و بر ضرورت احراز حیات موکل صرفا در زمان انجام معامله از طریق سامانه ثبت احوال تاکید کرد.
یونسی افزود: شرکت سپرده گذاری مرکزی در سامانه کارا، سطح دسترسی به سامانه ثبت احوال را در اختیار شرکتهای کارگزاری قرار داده است و هزینه آن ماهیانه به حساب کارگزاران منظور خواهد شد.
کارشناس ارشد امور حقوقی و بازرسی سمات با تاکید بر اینکه باید استعلام از دفاتر اسناد رسمی برای وکالتنامههای داخل کشور و از طریق سفارت خانهها و کنسولگویهای خارج از کشور برای وکالتنامههای خارجی اخذ و ضمیمه پروندههای معاملات وکالتی شود، گفت:: دفاتر کارگزاری از این پس، باید بعد از تشکیل پرونده معاملات وکالتی از طریق سامانه دبیرخانه یکپارچه سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک نامه مکتوب کپی وکالتنامه و نامه تاییدیه را جهت تایید به امور حقوقی این شرکت ارسال کنند.