محمدرضا مخبر دزفولی
سند ۲۰۳۰ از نظر شورایعالی انقلاب فرهنگی وجاهت ندارد
دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره سند ۲۰۳۰، گفت: این سند از نظر ما وجاهت ندارد.
محمدرضا مخبردزفولی در فیلمی که روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی در اختیار
خبرگزاری صداوسیما قرار داده است، گفت: شورا نگرانی خود را درباره این سند اعلام و تاکید کرد اگر مفاد آن در مغایرت با اسناد بالادستی کشور قرار گیرد به جریان آموزشی و فرهنگی کشور آسیب وارد خواهد کرد.
کارشناسان آموزشی و فرهنگی با مطالعه سند ۲۰۳۰ معتقدند این سند آسیبهای جدی به جریان فرهنگی ایرانی اسلامی کشورمان وارد خواهد کرد که برخی از این آسیبها به شرح زیر است:
۱- یونسکو، در جهت اهداف مبتنی بر «جهانی سازی» و «صلح جهانی» از طریق برنامه «آموزشهای مشترک عمومی»، میکوشد ارزشهای لیبرالیستی و سکولاریستی را در نظام تعلیم و تربیت کشورهای مختلف بگنجاند تا به واسطه آن از اصطکاک نسلهای جدید با نظامهای استکباری و سرمایه داری، جلوگیری کند.
از جمله میتوان به برنامههای آن سازمان، برای اصلاح بنیادین مفاهیم آموزشی و تربیتی در جوامع اسلامی مانند فلسطین، اردن، امارات، بحرین، عمان، قطر، لبنان و عربستان به نفع رژیم صهیونیستی و به اصطلاح حل «بحران اعراب و اسرائیل» از مسیر تغییرات فرهنگی و ارزشهای ملی در قالب برنامه «صلح جهانی» اشاره کرد.
۲- از موضوعات و تکالیف مهم اجرایی برنامه آموزش ۲۰۳۰، که سبب نگرانی میشود، گردآوری اطلاعات و آمار معتبر از کشورها، توسط یونسکو است و تمام کشورها متعهد هستند که با مرکز آمار و اطلاعات یونسکو (Uis) همکاری کنند تا یونسکو و مجامع بینالمللی به آمار و اطلاعات آموزشی و تربیتی کشورها به صورت منظم و دورهای دسترسی داشته باشند.
۳- جهانی شدن یکی از مفاهیمی است که مرزهای جغرافیایی کشورها و هنجارهای فرهنگی آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است و سازمانهای بینالمللی مانند یونسکو، این مفهوم را درحوزه تعلیم و تربیت پیگیری میکنند. به همین جهت شرکتهای چندملیتی برای تصاحب مدارس درکشورهای جهان سوم و خاورمیانه، به بالاترین نهادهای دولتی «نفوذ» کرده و اجرای برنامه آموزش همگانی یونسکو را از ملزومات پیوستن به «سازمان تجارت جهانی» و بهرهمندی از فاکتورهای اقتصادی و سیاسی کشورهای توسعه یافته برمی شمارند.
۴- برنامه جامع آموزش ۲۰۳۰، توصیههای جدی و مؤکد درخصوص ورود بعضی مفاهیم و مطالب به کتابهای درسی به کشورهای عضو دارد، که قطعا با فرهنگ اسلامی ما سازگار نیست. این موضوع از اقرارهای صریح برخی مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش است.
به چه مناسبت باید یک مجموعه به اصطلاح بینالمللی که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملتهای دنیا با فرهنگهای مختلف، تکلیف مشخص کند؟ کارشناسان معتقدند اجرای سند ۲۰۳۰ آسیبهای زیر را به کشور وارد خواهد کرد:
۱- طبق سند ۲۰۳۰ در مدارس ما همجنسبازان میتوانند کلاس آموزشی داشته باشند برای همجنسگرایی، ولی در مورد دین نمیتوانیم صحبت کنیم.
۲- آموزشهای جنسی و حذف مفاهیم قرآن بهبهانه حذف خشونت در کتابهای درسی.
۳- ۲۰۳۰ ایران را موظف به حذف کلیشههای جنسی میکند. یعنی حیا و عفت دختر ایرانی را با دست خود از بین ببریم و دیگر واژه پاکدامنی، مادر پاک، الگوی وجود نداشته باشد.
۴- ایران موظف است، به کودکان از کلاس دوم دبستان به بعد تا قبل از سن بلوغ، آرام آرام روش سکس کامل را آموزش دهد.
۵- فرهنگ شهادت و جهاد و کُلّاً فرهنگ دینی باید تا سال ۲۰۳۰ به طور کامل کتاب درسی حذف شده باشد.
۶- در قسمت دیگری از ۲۰۳۰ به طور مستقیم بحث کاهش جمعیت را ما قبول کردهایم، یعنی ۲۰ سال بعد تمام مهدکودکها باید به خانه سالمندان تبدیل شود، ۲۰ سال بعد خانواده در ایران چه تعریفی دارد؟
۷- در این سند، اهدافی مانند عزاداری برای امام حسین (ع) را خشونت میدانند، به چند کشور عربی دستور دادند که واژههای نظارت اجتماعی، انقلاب و واژههایی نظیر این را از کتابها حذف کنند.
۸- ویژگیهای کودکی که میخواهند تربیت کنند منطبق بر سکولاریسم (جدایی دین از سیاست) است. ما چگونه این مسائل را در مدارسمان اجرا کنیم؟
۹- میخواهند بلایی که سر غرب آمده است، سر ما هم بیاورند. بهطوری که در غرب چیزی به نام ازدواج وجود ندارد که میخواهند این سبک زندگی را از کودکی به فرزندان ما آموزش دهند.
۱۰- طبق سند، تمام اطلاعات آموزشی، منابع، محتواها، معلمان، آموزشگیرندگان و اساتید را باید به آنها اعلام کنیم، یعنی بهطور رسمی خودمان برای آنها جاسوسی میکنیم.
۱۱- سند ۲۰۳۰ بهگونهای است که بر اساس آن مستشاران خارجی باید به آموزش و پرورش ما نظارت کنند و دستور بدهند.