به گزارش
خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی در مراسم روز جهانی آگاهی از خطر مین در مرکز ملی مین زدایی افزود: حقوق بشردوستانه بین المللی و پذیرش همگانی آن از جمله در ادیان الهی حاکی از میراث مشترک بشریت در فرهنگ های مختلف است .
وی با بیان اینکه قواعد حقوق بشردوستانه، قواعد حاکم در جنگ است و نه حاکم بر جنگ گفت: این قواعد در موقعیت درگیری های مسلحانه اعمال می شوند و وجه تمایز حقوق بشر با آن در این است که درصدد حمایت از حقوق انسان ها، در همه موقعیت ها اعم از جنگ و صلح است.
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه حقوق بشردوستانه، مورد تاکید ادیان آسمانی به ویژه دین مبین اسلام است، اظهار داشت: رویکرد اسلام به جنگ به مثابه یک هدف و تهاجم نیست، بلکه به مثابه یک راهکار ناگزیر و دفاع است.
وی توصیه اسلام به پیروان خود مبنی بر عدم آغازگری جنگ، رعایت عدالت و عدم تجاوز از حدود متعارف و انسانی در برابر طرف مخاصمه در صورت بروز جنگ را در راستای این رویکرد خواند.
غریب آبادی همچنین با تشریح اصل محدودیت در حقوق جنگ از منظر اسلام تاکید کرد: جنگ در رویکرد اسلامی ، جنگ دفاعی است و نه تهاجمی و دیدگاه اسلام بر کاهش آثار شوم جنگ و برداشتن گام موثر در حذف جنگ استوار است.
وی همچنین برخی از رفتارهای ممنوع در جنگ از نظر اسلام را انهدام دسته جمعی دشمن و سلب حق تسلیم آن، بی احترامی به زخمی ها، محروم ساختن از آب آشامیدنی و غذا و انهدام ساختمان ها برشمرد .
معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشرگفت: حقوق بشردوستانه بین المللی بر این تمرکز دارد که به هنگام وقوع جنگ چه باید کرد، در حالی که موضوع مهم باید این باشد که چکار باید کرد تا جنگ ایجاد نشود.
وی افزود: از آنجا که اسلام به دنبال حفظ، سعادت و هدایت بشر است و جنگ نیز صرفا در مواقع ضرورت یعنی دفاع تجویز شده است، چنانچه قواعد اسلامی حاکم بر جنگ (حقوق جنگ) و حاکم در جنگ (قواعد بشردوستانه) وارد ادبیات حقوق بشردوستانه بین المللی شود، می توان وقوع جنگ را تا حد بالایی محدود کرد.