برنامههای راهبردی در صنعت کشتیهای مسافری و تفریحی دو نکته مهم دارد که یکی فراوانی در نقاط مختلف و دیگری خطوط جغرافیایی است که این کشتی ها را قادر میسازد تا به آسانی در آن خطوط تردد کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ کاپیتان پرویز طوبایی کارشناس ارشد کشتیرانی در یادداشتی تصریح کرده است:اگر یک شرکت کشتیرانی مسافری تصمیم بگیرد در کنار تجارت داخلی در بازار جهانی نیز شروع به کار کند، مواردی مانند تنوع غذایی، کارمندان با ملیتهای مختلف، برنامههای تفریحی متفاوت، طراحی خاص برای اتاقهای مسافران و روشهای سوار و پیاده شدن مناسب در بنادر مقصد را باید مدنظر داشته باشد. علاوه بر آن به دلیل گستردگی کار نیاز به داشتن نمایندگیهای فراوان در مناطق مختلف جهان وجود دارد. یک کشتی مسافری بزرگ برای تردد دو انتخاب دارد. اول تنها بین بنادر کشور تردد کند و در درجه دوم تجارتش را جهانی کرده و بین تمام بنادر دنیا تردد کند. با مطالعه و بررسی بر روی تجارت سه غول بزرگ صنعت کشتیرانی مسافری (شرکت کارناوال، رویال کاربین و استار) متوجه میشویم که این شرکتها به سمت جهانی کردن تجارت پیش میروند. آنها برای ثبات در بازار و یک رقابت طولانیمدت بازار جدیدی را تدارک دیدند. به این ترتیب که در سال ۲۰۰۸ شرکت کارناوال و رویال کاربیان دو تا سه فروند کشتی خود را در خطوط اروپایی مشغول به کار کردند.
سه روش راهبردی
با وجود مشتریان متعدد و رقبای قوی باید مزایای رقابت را دریابیم. در واقع سه روش راهبردی برای حل این مشکل وجود دارد. ۱ - ارائه سرویس ارزان و هزینههای پایین ۲ - ارائه خدمات متفاوت از دیگر کشتیرانیها ۳ - راهبرد تمرکز بر روی یک بخش. بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا)؛ کاپیتان پرویز طوبایی گفت:: راهبرد ارائه سرویس ارزان و مدیریت بر راهبری برای ارائه سرویس ارزان بسیار مشخص است. در این استراتژی ممکن است که یک شرکت از سود پایین برخوردار باشد، امّا در عوض با به دست آوردن بازار میتواند در نهایت به سوددهی مؤثر برسد. در این استراتژی باید از تمام امکانات که بتواند با هزینه کمتر خدمات مناسب را ارائه دهد، استفاده کرد. شرکت کشتیرانی باید احساس کند که خاص است و سرویسهای خاص ارائه میکند، تا بتواند مشتریان بیشتری جذب کند. برای رسیدن به این هدف شرکت کشتیرانی باید به دنبال نیازمندیهای مشتریان باشد و بر اساس آن نیازمندیها، سرویسهای مناسب ارائه دهد. در این راستا شرکت کشتیرانی میتواند استراتژیهای متفاوتی داشته باشد به شرطی که تمامی این استراتژیها در راه جذب و رضایت مشتری باشد. زمانی که شرکت کشتیرانی استراتژی تمرکز را دنبال میکند خود را در حوزههایی متمرکز کرده است و به همین دلیل به مشتریان خاص سرویس میدهد. بدیهی است که در چنین حالتی نیز همچنان رقابت وجود دارد. البته این رقابت برای به دست آوردن بازار آن حوزه خاص محدود میشود و مسلماً معنای رقابت به معنی کامل کلمه را نمیدهد.
مدیریت هزینه
زمانی که استراتژی مدیریت هزینه پیگیری میشود، هدف شرکت کشتیرانی پایین آوردن تمامی هزینههاست. یکی از ابزارهای به کار بستن این استراتژی، تحمیل استراتژی قیمتهاست. دلایل زیادی برای اینکه یک شرکت کشتیرانی مجبور میشود از مزایای پایین بودن هزینهها استفاده کند، وجود دارد. این مدیریت هزینهها شامل استفاده از مزایای تغییرات در وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف، استفاده از مزیتها در تهیه اقلام مورد نیاز و یا استفاده از سیستمهای مکاتباتی جدید است. شرکت کشتیرانی کارناوال یکی از شرکتهای بزرگی است که در مدیریت هزینهها مشهور است و همواره از سیاست کاهش هزینهها پیروی میکند و تا حدی هزینههای مسافران را پایین آورده که به رقم ۱۷۵ دلار هزینه برای هر مسافر رسیده است. این رقم در مقایسه هزینه ۲۳۵ دلاری هر مسافر در روز رقم قابل توجهی است. کاپیتان پرویز طوبایی افزوده است: اساس کم کردن هزینهها در کشتیهای مسافربری بزرگ بر مبنای افزایش حجم مسافر در کشتی بنا شده است که در مقیاس بزرگ، هزینههای هر مسافر را کمتر میکند. استراتژی تفکیک برای درک بهتر استراتژی تفکیک، مثالی از صنعت هواپیمایی امروز میآوریم که این استراتژی بر آن حاکم است. بخش بزرگی از حملونقل هوایی معاصر توسط شبکه بزرگ شرکتهای حملونقل بینالمللی کنترل میشود. این شرکتهای هوایی سعی در متفاوت کردن خدمات دارند تا بتوانند خدمات خود را در رقابت با سایر رقبا با کیفیت بالا ارائه کنند به این امید که مشتریان این تفاوتها را درک کنند. در بازار فعلی کشتیهای مسافربری در سراسر جهان، سهم کشتیهای بسیار مجلل حدود ۳۰ درصد از ظرفیت کل کشتیرانی مسافری است. خطوط کشتیرانی مسافری در این بخش تلاش میکنند که با ایجاد یک تصویر زیبا و "برند" کردن نام شرکت کشتیرانی بتوانند ظرفیت بالقوه مسافری خطوط کشتیرانی مسافری را افزایش داده و آنها را مجاب کنند تا حاضر به پرداخت قیمت بالاتر برای سفرهای تفریحی خود باشند. تحقیقات نشان میدهد، مصرفکننده نمیتواند مقایسه درستی در انتخاب کشتیهای مسافری و شرکتهای کشتیرانی داشته باشد. در حالی که به راحتی میتوانند فرق بین مرسدس بنز و فولکس واگن را تشخیص دهند، ولی همین مخاطبان قادر به تشخیص کیفیت ارائه خدمات در صنعت کشتیرانی مسافری نیستند. واقعیت این است، اختلاف بین شرکتهای کشتیرانی مسافری اغلب مبهم بوده و همه آنها به گونهای کار میکنند که توانایی مخاطبان را برای یافتن اختلافها دشوار میسازد. البته در حال حاضر یک استراتژی صحیح بازاریابی برای کشتیهای مسافربری طراحی شده است تا بتواند برای ترویج پیام مناسب و دیدی صحیح تبلیغ کند تا محرک مناسبی برای استفاده از خدمات آن باشد. استراتژی تمرکز استراتژی ویترین اغلب برای شرکتهای خدماتی که خدمات کوچکتر در بازارهای خاص و برای گروه خاص ارائه میدهند (به عنوان مثال غذا، سلامتی، عکاسی، هنر) و به مشتریانی مانند سالمندان، خانواده و جوانان تعریف میشود. این خدمات میتواند در تمامی کشتیهای مسافری تعریف شود و شامل کشتیهای مسافری مختلفی است که دور دنیا سفر میکنند. در این موارد تجارب کشتی مسافری نه تنها مهم است بلکه وضعیت کابینها و اندازه آنها، فراوانی رستورانها و امکانات وسیع سرگرمی نقش اساسی را بازی میکند. آنچه این کشتیها را منحصربهفرد میکند، کم بودن مسافران کشتی و تجارب خاص و منحصربهفردی است که در طول تعطیلات به مسافران ارائه میشود. کشتی مسافری باری که در مسیرهای استاندارد در تردد هستند کمتر به این موارد توجه میکنند. زیرا آنها عموماً به دنبال مسیرها برای حمل بار هستند و افسران کمتری نیز بر روی آنها کار میکنند. این کشتیها معمولاً از استاندارد مشخصی برخوردارند و مشتریان خودشان را دارند. در این کشتیها به طور کلی هیچ بخش نه تنها خدماتش را به فروش نمیرساند. با این حال هیچ فعالیت خاص و یا سرگرمی برای مسافران ارائه نمیشود. اگر چه برخی از کشتیها ممکن است دارای استخرهای شنای کوچک و کتابخانه باشند. با این وصف چنین مکانهایی در درجه اول برای افسران کشتی در نظر گرفته شده است. مسافران از همان غذایی استفاده میکنند که برای افسران تهیه شده است. تعداد مسافر بسیار کم است و اغلب بین دو تا ۱۲ مسافر (بسته به فضا و امکانات کشتی) با کشتی سفر میکنند. این شکل از کشتیهای باری مسافری را نمیتوان جایگزین کشتیهای مسافری دانست که تعداد مسافران فراوان داشته و اغلب چندین ماه قبل برای رزرو بلیت آنها اقدام میشود. تجزیه و تحلیل در خصوص کشتی باری مسافری در بازار آلمان نشان میدهد که حداقل هشت شرکت کشتیرانی ارائهدهندگان چنین خدماتی هستند که برخی از آنها تنها حکم آژانس کشتیرانی را دارند و از دیگر کشتیرانیها خدمات میگیرند. از دیگر ارائهدهندگان سرویسهای ویترینی شرکتهای کشتیرانی کریستین کروزر است که برای قشر خاصی از مشتریان، چون سالمندان و ...، سرویس ارائه میدهد.
تاثیر طرح ابتکاری یک جاده- یک کمربند چین بر صنعت کشتیرانی فراتر از برگزیت
تاثیر طرح ابتکاری یک جاده- یک کمربند چین OBOR بر صنعت کشتیرانی، بر مسائل تاثیر گذار دیگر مانند برگزیت و سیاستهای رئیس جمهور جدید آمریکا، چیره خواهد شد. "Steve Gordon" مدیرعامل گروه تحقیقی کلارکسونز انگلیس گفت: برغم وجود نگرانیها در مورد تاثیر عواملی مانند برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و سیاستهای دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بر صنعت کشتیرانی، طرح ابتکاری و جاه طلبانه یک جاده- یک کمربند Xi Jinping رئیس جمهور چین، هر دو عامل مذکور را تحت شعاع خود قرار میدهد و از لحاظ تاثیر بر تجارت جهانی و در نتیجه صنعت کشتیرانی، نقش بسیار قوی تری را ایفا خواهد کرد. وی افزود: با توجه به این واقعیت که لندن تنها یک درصد و آمریکا شش درصد از سهام کشتیرانی دنیا را به خود اختصاص میدهند، از این رو، تجارت با سیاست و اقتصاد چین گره خورده است. "گوردن "با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در پروژههای مرتبط با طرح ابتکاری یک جاده- یک کمربند به چهار تا هشت تریلیون دلار رسیده است، گفت: در حال حاضر، در حدود ۹۰۰ پروژه مرتبط با OBOR یا در مرحله مذاکره قرار دارد و یا اینکه در حال انجام است. این مقام ادامه داد: با اجرای طرح مذکور، احتمال میرود واردات ماشین آلات و کالاهای تولیدی چینی با تکنولوژی بالا روند افزایشی به خود گیرد و در نتیجه حمایت از بخشهای کشتیرانی چند منظوره و کشتیهای مجهز به جرثقیل سنگین را به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، سرمایه گذاریهای زیرساختی برای به وجود آوردن شبکههای لجستیک مورد نیاز در ۶۰ کشور در سراسر اروپا، آسیا، خاورمیانه و آفریقا، تقاضا برای مواد خام را افزایش و در نتیجه حمایت از بخش فله خشک انجام خواهد شد. مدیرعامل گروه تحقیقی کلارکسونز انگلیس هم چنین تاکید کرد: ابتکارات توسعه بندری در چین و کشورهای در امتداد جاده ابریشم دریایی، الزاما تجارت کانتینری شده را تقویت و شبکه کانتینری را گسترش خواهد داد. علاوه بر این، تقویت توریسم در امتداد جاده ابریشم دریایی ممکن است افزایش تقاضا برای کشتیهای کروز در آسیا را به ارمغان آورد. وی با تاکید بر اینکه طرح یک جاده- یک کمربند، تاثیر اساسی بالقوهای بر صنعت کشتیرانی به جای خواهد گذاشت، یادآور شد: دیدگاه گروه کلارکسونز نیز بر این مبنا قرار دارد که آسیا و کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان، نقش محرکی برای تقاضای حمل دریایی برعهده داشته اند و به این مسیر نیز ادامه خواهند داد. بر اساس آمارها، منطقه آسیا ۵۷ درصد از سهم واردات دریایی را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داد، بقیه سهم نیز متعلق به آمریکای شمالی و دیگر مناطق است. گریزی به تاریخ نشان میدهد، واردات جهانی دریایی در آسیا و دیگر مناطق از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۰۱ به بیش از هشت میلیارد تن در پایان سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.