برنامهریزی برای جذب80 میلیون مسافر فرودگاه دوبی به سمت فرودگاه امام
وزیر راه و شهرسازی از برنامهریزی برای جذب80 میلیون مسافر فرودگاه دوبی به سمت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) خبر داد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی تاکید کرد : این کار 100 درصد توجیه اقتصادی دارد. یک دلیل مالی جالب دیگر این است که در یک سال اخیر 12 بنگاه از ما تقاضای تاسیس شرکت هواپیمایی جدید کردند و همه اینها در حالی است که ما شرایط را برای آنها بسیار سخت در نظر گرفتیم.
وی افزود: گفتیم هر شرکت هواپیمایی باید 350 میلیارد تومان پول نقد به عنوان سرمایه وارد کند و چنین شرطی تا پیش از این اصلا وجود نداشت یعنی افراد حتی با یک میلیون تومان هم میتوانستند شرکت هواپیمایی جدید تاسیس کنند.
اخوندی گفت: از این 12 شرکت هواپیمایی که درخواست کردند، 9 شرکت موافقت اصولی اولیه خود را دریافت کردند که نشان میدهد که در ارزیابی بازار هم تقاضای جدی وجود دارد و این ارزیابی در مجموع مثبت است.
وزیر راه و شهرسازی گفت : در مورد فرودگاهها نیز دو بحث وجود دارد. در ایران 60فرودگاه داریم و 9 تا10 فرودگاه ما بالاتر از ظرفیت و حدود 50 فرودگاه ما زیر ظرفیت عمل میکنند.
وی افزود: اگر سوال این باشد که آیا به توسعه فرودگاه احتیاج داریم یا خیر، باید بگویم بله احتیاج داریم اما باید دید در مورد کجا صحبت میکنیم؟ هر فرودگاه ما بسته به ظرفیت خود حداقل بالای 100 میلیارد تومان سرمایهگذاری میخواهد. یکی از مشکلات اساسی ما در ایران این است که یک حجم سرمایهگذاری چندین هزار میلیاردی در فرودگاهها شده که بهرهوری پایینی دارد.
وقتی هم ناوگان را نوسازی میکنیم در واقع کاری کردهایم تا ظرفیتی ایجاد شود که نرخ بهرهوری سرمایهگذاریهایی که پیش از این شده را افزایش دهیم.
اخوندی تصریح کرد : نکته دیگر در مورد 10 فرودگاهی است که بالاتر از ظرفیت عمل میکنند. در مورد این فرودگاهها به دنبال این هستیم که با سرمایهگذاری خارجی مشکلات را حل کنیم و بحث ما این است که دولت منابعی برای احداث فرودگاهها ندارد بنابراین باید این سرمایهگذاری را از محل حق دسترسی به خود فرودگاهها تامین کنیم و این کار هم شدنی است.
وی اعلام کرد : برای فرودگاه مشهد اولین مصوبه را ابلاغ کردیم و با یک شرکت فرانسوی 300 میلیون دلار قرارداد بستیم تا ظرفیت هشت میلیونی فعلی را به 16 میلیون افزایش دهد و مراحل اجرایی آن در حال پیگیری است.
وزیر راه شهرسازی در باره اینکه فکر میکنید میتوانیم آن 80 میلیون مسافر فرودگاه دوبی را به سمت فرودگاه امام جذب کنیم؟ اظهار داشت : به فکر این هستم که حتما این اتفاق رخ دهد و به یک بازه زمانی نیاز دارد و یک شبه رخ نمیدهد. آنها هم که 80 میلیون مسافر دارند شاید 20 سال سرمایهگذاری کردند اما این اتفاق شدنی است.
وی افزود: هماکنون میزان ترافیک عبوری از آسمان ایران نسبت به قبل که حدود 500عبور بود در حال حاضر به هزار پرواز رسیده و دوبرابر شده است. اینکه میگویم باید از ظرفیت اقتصادی ایران استفاده کنیم در واقع همین حرف است. اینها ظرفیتهایی است که مال ملت ایران است.
اخوندی تاکید کرد : در فرودگاه امام برای ترمینال چهار میلیون نفری با سرمایهگذاری غیردولتی عمل کردیم و ترمینال بعدی هم برای ظرفیت 25 میلیون نفر است اکران بینالمللی کردیم و فرض ما این است که برای این ترمینال هم سرمایهگذار بینالمللی ورود کند.
وی افزود : کاملا متوجه هستم که اساسا بودجه و خزانه دولت دیگر امکان تامین مالی قراردادهای بزرگ را ندارد و باید به سمت سرمایهگذاری غیردولتی برویم. اما سرمایهگذاری غیردولتی برای پروژههای بزرگ، بسیار بزرگتر از اندازه بازار اقتصادی ایران است. بر همین اساس برای ترمینال ایرانشهر آن را اکران بینالمللی کردیم که در مورد آن هم بسیار خوشبین هستم.
وی گفت : قبل از اینکه بخواهید خصوصیسازی کنید باید نظام بازرگانی را مستقر کنید. مفهوم نظام بازرگانی این است که شما هر یک ریالی که سرمایهگذاری میکنید انتظارتان این است که بیش از یک ریال درآمد داشته باشید اگر غیر از این باشد زیان است بنابراین ما قبل از خصوصیسازی ما نیاز به اعمال اصول بازرگانی در سرمایهگذاری داریم. این اعمال اصول بازرگانی مفهومش این است که شما در بازرگانی اولین کاری میکنید باید توجه به «اصل تسلیط» باشد.
یعنی اینکه ما اول باید بر مال خود مسلط باشیم. اگر قرار باشد شما سرمایهگذاری کنید و دیگری تعیین قیمت کند اشتباه است، بر همین اساس با سیستم قیمتگذاری دستوری مخالفم زیرا این سیستمها اصلیترین موانع رشد سرمایهگذاری در ایران هستند. علت اینکه گفته بودم خصوصیسازی در راهآهن مشکل داشت هم همین موضوع است. در واقع قبل از اینکه بخواهید اصول بازرگانی را رعایت کنید راهآهن را خصوصی کردند.
وی افزود: مفهوم این اقدام چیست؟ مفهومش این است که در واقع به جای اینکه داراییهای دولت را به کسی بدهیم که ریسک سرمایهگذاری را بپذیرید به نهادهای شبه دولتی دادند و این نهادها هم زیانده هستند و این زیان را هم در نهایت به دولت برگشت میدهند. نهاد شبه دولتی که قرار نیست زیان را محض رضای خدا بپذیرد. این نهاد هر جوری شده زیان را به دولت برگشت میدهد. اگر این کار در دولت اتفاقی میافتاد حداقل در بودجه معلوم بود که چقدر زیان رخ داده ولی وقتی فعالیتهای غیررسمی شود زیان دولت بیشتر هم میشود. بحث من این است که اول اصول بازرگانی رعایت و بعد آزادسازی انجام شود.
اخوندی گفت : علت اینکه شما میبینید بیش از 12 شرکت در حوزه هواپیمایی تقاضای سرمایهگذاری میکنند به این خاطر است که ما آزادسازی کامل را در صنعت هوانوردی اجرا کردیم و کل این بازار را آزادسازی و از نظام قیمتگذاری خودمان خارج کردیم.
وی افزود: با عرضه گسترده خدمات اتفاقا قیمت کاهش پیدا میکند و هرج و مرج ایجاد نمی شود، به عنوان مثال قیمت بلیت تهران مشهد رقمی حدود 150 هزار تومان بود، الان غیر از روزهای پیک در همین مسیر بلیت 50 هزار تومانی هم پیدا میکنید که برابر با قیمت بلیت قطار است، در ساعات پیک ممکن است قیمت به 400 هزار تومان هم برسد.
وی افزود: مشتری باید بسته به اینکه بلیت برایش چه مطلوبیتی دارد، انتخاب کند. اتفاقا در ارزیابی کامل ما از صنعت هوانوردی، میانگین قیمت بلیت پایین آمده است. ولی اتفاقی که افتاد ضرر شرکتها نبود بلکه تعداد مسافران 18 درصد رشد پیدا کرد. یعنی در واقع خیلی از کسانی که قبلا امکان استفاده از هواپیما نداشتند اکنون در ساعات غیرپیک که قیمت بلیت هواپیما با قطار یکی شده است به راحتی میتوانند بلیت خریداری کنند، این مسئله موجب میشود هم رضایتمندی افزایش پیدا کند و هم به تبع آن تعداد مشتریها زیاد شود.
آخوندی گفت : این مسئله نشان میدهد ما از ظرفیت صندلیهای خود استفاده بیشتری کردهایم. مفهوم بهرهوری همین است، یعنی اگر شما اصول بازرگانی را قبول کنید و آن را به قاعده بازار واگذار کنید، متعاقبا مطلوبیت اجتماعی ایجاد میشود که این اتفاق هم افتاد.