در سراسر جهان زن جایگاه بسیار والائی در خانواده و اجتماع دارد. زن سازندهی خانواده است و خانواده کوچکترین واحد اجتماعی جامعه است. پس زنان می توانند سازندهی جامعه باشند.
پژوهش خبری صدا وسیما: در سراسر جهان زن جایگاه بسیار والائی در خانواده و اجتماع دارد. زن سازندهی خانواده است و خانواده کوچکترین واحد اجتماعی جامعه است. پس زنان می توانند سازندهی جامعه باشند. آنان قادرند جامعه را به سمت سعادت و رشد و شکوفائی و یا به سمت انحراف و انحطاط سوق دهند. از این رو بانوان در مسایل مختلف جامعه مسئولیت جدی و بسیار مهمی را بر عهده دارند. در این مقاله که توسط دکتر حسن نجفی سولاری، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما، به رشته تحریر در آمده است از سه زاویه ی" اقتصاد و فرهنگ خانواده "،" تاثیر گذاری بر تولید محصولات و خدمات بومی " و "مبارزه با قاچاق"، به نقش زنان در اقتصاد پرداخته است.
بررسی نقش بانوان در مبارزه با قاچاق کالا و اصلاح الگوی مصرف
بانوان نقش بسزائی در اقتصاد و فرهنگ خانواده برعهده دارند. به گونهای که عمدهی مصرف خانوار در اختیار آنها قرار دارد. این بانوان هستند که تعیین کنندهی لوازم موجود در محیط خانه میباشند. بنابراین مصرف لوازم خانگی تحت تاثیر نظر بانوان است. همچنین عمدهی پوشاک در جامعه برای مصرف بانوان تولید شده یا اگر پوشاک مردانه است، ولی بسیاری مردان براساس سلیقهی بانوان خود پوشاک خریداری میکنند. لوازم تزئینی منزل، دکوراسیون، مواد غذائی و ... عمدتا توسط بانوان تعیین شده و در محیط خانه قرار میگیرند. بنابراین مشتری اصلی این نوع کالاها بانوان بوده و طبق سلیقهی آنان به مصرف میرسد. به همین علت است که رسانههای بیگانه سعی در تاثیرگذاری بر بانوان دارند تا با معرفی انواع و اقسام کالاها از جمله لوازم آرایشی بهداشتی، محصولات داروئی، لوازم خانگی و ... از طریق تبلیغات گسترده، علایق و تمایلات بانوان را برانگیخته و بدین وسیله بازار قاچاق کالا را توسعه داده و این نوع کالاها را در کشور رواج دهند. به عنوان مثال ایران جزو کشورهای پر مصرف در زمینهی لوازم آرایشی و بهداشتی محسوب میشود و این لوازم عمدتا از طریق قاچاق وارد کشور می شوند. تا جائی که بیش از 80% لوازم آرایشی ایران از کشورهای چین و ترکیه تامین میشود که به سلامت بانوان لطمه وارد میکند. اگر از طریق رسانه های جمعی شامل مطبوعات، خبرگزاری ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی آگاه سازی بانوان بخوبی انجام شود و هشدار های لازم در مورد خطرات کالاهای تبلیغ شده از طریق رسانه های مختلف داده شود تاثیر بسزایی در عدم تمایل بانوان ایران در انتخاب و مصرف اکثر کالاهای قاچاق خواهد داشت. بنابراین لازم است رسانه های جمعی بیش از گذشته به مسئولیت اجتماعی خود در خصوص آگاه سازی بانوان جامعه توجه نمایند.
از دیگر نقش های بانوان تاثیر گذاری بر تولید محصولات و خدمات بومی است. اگر محصولات تولید شده براساس نظرات ، سلائق و معیارهای مصرف کنندگان تولید شود تمایل به مصرف آنها افزایش می یابد. به عبارت دیگر بانوان میتوانند باعث تغییر نگرش مدیران صنایع و تولیدکنندگان کالا یا خدمات شوند زیرا در کسب و کارهای امروزی طراحی و تولید محصول همچنین تنوع، جذابیت و زیبائی کالاها در تولید میبایستی تحت تاثیر نظر و سلیقهی مشتری باشد. بنابراین لازم است تولیدکنندگان، نظر و سلیقهی بانوان جامعه را طی فرایند طراحی، تولید، بسته بندی و توزیع اعمال کنند تا بانوان به عنوان مصرف کننده و هدایت کننده تولید کالا وخدمات بومی، نقش آفرینی نمایند.
سومین نقش اساسی دیگری که برای بانوان می توان قائل شد و از جمله ارکان اساسی در حوزه اقتصاد مقاومتی است و ارتباط مستقیمی با مبارزه با قاچاق کالا دارد، اصلاح الگوی مصرف و پرهیز از اسراف، نهادینه شدن فرهنگ قناعت در افراد و خانواده ها است. نقش بانوان در حمایت از تولید ملی، ایجاد و تقویت روحیهی خودکفائی، خودباوری و وطن دوستی نیز می تواند هم در امر مبارزه با قاچاق کالا و هم در امر تقویت تولید بومی وحمایت از اقتصاد مقاومتی موثر باشد.
کلام آخر
در اهمیت نقش بانوان در مدیریت تولید و هدایت مصرف، مصداق های متعددی می توان برشمرد که امید میرود دست اندر کاران با وقوف به این نقش ها بتوانند بهره برداری لازم را از این نیمه موثر جامعه در مبارزه با قاچاق کالا و ارزش گذاری بر مصرف کالا وخدمات بومی بعمل آورند.
پژوهش خبری صدا وسیما//دکتر حسن نجفی سولاری، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما