در این مقاله نویسنده به زیبایی تاثیر نقش برخی رسانه ها مخصوصا ماهواره ها را در ارائه الگوهای جدیدی از زیبایی که منجربه تخریب خودآرمانی افراد به ویژه خانم ها شده است را بیان کرده و همچنین، اشاره ای دارد به برخی آسیب های فیزیکی که به واسطه استفاده از لوازم قاچاق و بی کیفیت آرایشی به وجود آمده است.
در این مقاله که توسط خانم دکتر رباب رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاهیان به رشته تحریر درآمده است؛ به زیبایی تاثیر نقش برخی رسانه ها مخصوصا ماهواره ها را در ارائه الگوهای جدیدی از زیبایی که منجربه تخریب خودآرمانی افراد به ویژه خانم ها شده است را بیان کرده و همچنین، اشاره ای دارد به برخی آسیب های فیزیکی که به واسطه استفاده از لوازم قاچاق و بی کیفیت آرایشی به وجود آمده است.
بررسی آسیب های الگوهای جدید زیبایی
نکته ی بسیار مهم در سلامت روانی انسان، هماهنگی بین بخش های خویشتن است. هرچقدر این سه بخش هماهنگ تر و نزدیکتر به یکدیگر باشند، شخصیت ما سالم تر و یکپارچه ترخواهد بود. اما متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می شود که خودپندارهی افراد به درستی شکل نگرفته و به دلایل مختلف درک و شناخت صحیحی نسبت به خود، توانمندی ها، نقص ها وحتی ویژگی های ظاهری خود ندارند و برخی تبلیغات و انگاره سازی رسانه های جمعی نیز خودآرمانی های دور از دسترسی را به افراد ارائه می کند.
امروزه رسانه ها با ارائه ی الگوهای جدیدی از زیبایی، مفهوم زیبایی را در ذهن افراد، مخصوصا خانم ها تغییر داده اند. آنها با ارائه ی الگوهایی که نماد زیبایی هستند در واقع فاصله ی بین خودپنداره، خودواقعی و خودآرمانی بانوان را افزایش داده و هماهنگی بین این سه مفهوم را در ذهن ایشان برهم می زند. لذا بسیاری از خانم ها برای ایجاد هماهنگی بین سه بخش خویشتن و دستیابی به خودآرمانی که رسانه ها و عمدتا برخی شبکه های ماهواره ای برای آنها تعریف کردهاند، در تلاش مستمر هستند. رسانه ها خصوصا شبکه های ماهواره ای درکنار ارائه ی این الگوها و ایجاد نیاز در زنان، به معرفی انواع لوازم آرایشی و بهداشتی برای دستیابی به این نوع زیبایی وپاسخ به این نیاز نیز می پردازند. این تبلیغات به اندازهای اثرگذار بوده است که مصرف مواد آرایشی در زندگی اکثر خانم ها بویژه خانم های ایرانی، جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
نکته ی تاسف بار دیگر اینجاست که وسایل بهداشتی و آرایشی با کیفیت برای خانم های ایرانی، گرانقیمت بوده و درصد بالایی از قشر متوسط و پایین جامعه، قادر به خرید و مصرف آن نیستند به همین دلیل به جای اجناس مرغوب و استاندارد، به کالاهای ارزان قیمت که عمدتا به روش قاچاق وارد کشور می شوند رو می آورند. این گروه از جامعه، بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از دستفروشان و یا مغازه هایی بی اعتبار تهیه می کنند، غافل از اینکه این کالاها عمدتا از راه های غیرقانونی وارد کشور می شوند و اصول بهداشتی برای حفظ کیفیت آنها به هیچ عنوان رعایت نمی شود. این کالاها از مواد بسیار بی کیفیت تهیه شده و با شرایط نامناسب حمل و نگهداری می شوند. بسیاری از این اقلام تاریخ مصرف گذشته هستند که وارد کنندگان تاریخ آنها را مخدوش یا عوض می کنند، لذا هنگامیکه بدست مصرف کننده می رسند به جای مفید بودن، ضررهای جبران ناپذیری را برجا می گذارند.
از آنجا که عمدتا این لوازم نزدیک نقاط حساس بدن مانند چشم ها، لب ها، بینی و ... استفاده می شوند، موجب بروز بیماری های مختلف پوستی، اگزاما، قرمزی و خارش پوست، لک، عفونت، تیرگی دورچشم، خطر برای جنین و حتی سرطان می شوند. علیرغم نظارت های مداوم دستگاه های نظارتی و اجرایی برای پیشگیری از ورود اینگونه مواد بهداشتی و آرایشی هر روز شاهد گسترش فروش آنها توسط دستفروشان در پیاده روها و مغازه های بدون مجوز هستیم. واقعیت تلخ این است که تا زمانیکه بانوان این سرزمین، به فکر سلامت خود نیستند و از این کالاها دوری نمی کنند، ورود و عرضه ی این کالاها همچنان ادامه خواهد داشت.
درست است که میل وگرایش به زیبایی ازویژگی های ذاتی بشر، مخصوصا زنان است. اما امروزه این میل ذاتی تبدیل به دستاویزی برای بسیاری از فرصت طلبان و سودجویان شده است. از یک طرف با ارائهی الگوهای زیبایی، خودآرمانی زنان را هدف گرفته و از طرف دیگر با ارائه ی کالاهای بی کیفیت بازار فروش مناسبی برای کالاهای خطرناک خودشان بوجود می آورند.
در این راستا، هوشیاری و آگاهی زنان کشورمان، در این زمینه بسیار مهم و ضروری است تا با تعدیل خود آرمانی و هماهنگی آن با خودواقعی، اعتمادبه نفس خود را افزایش داده، گرایش و استفادهی افراطی از لوازم آرایش را کاهش دهند و در صورت لزوم برای استفاده از کالاهای بهداشتی و آرایشی، به توصیه ی پزشکان متخصص توجه کرده و با تهیه ی کالاهای باکیفیت از داروخانه ها و فروشگاه های معتبر به سلامتی خود توجه نمایند. زنان جامعه باید به این باور برسند که چنانچه قادر به خرید کالاهای آرایشی و بهداشتی استاندارد و با کیفیت نیستند، با عدم مصرف کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت در این آشفته بازار از اینکه بازیچه ی دست سودجویان و فرصت طلبان شوند مبارزه نمایند.
پژوهش خبری صدا وسیما//دکتر رباب رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاهیان