سازمان تعزیرات حکومتی در جهت اجرای عدالت انجام وظیفه می کند و بازوی قدرتمندی برای دولت در مبارزه با تخلفات است و همواره به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات حوزه اقتصادی، سلامت و قاچاق کالا و ارز در جهت احقاق حق مردم و صیانت از سلامت شهروندان تلاش می کند.
-سازمان تعزیرات حکومتی در جهت اجرای عدالت انجام وظیفه می کند و بازوی قدرتمندی برای دولت در مبارزه با تخلفات است و همواره به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات حوزه اقتصادی، سلامت و قاچاق کالا و ارز در جهت احقاق حق مردم و صیانت از سلامت شهروندان تلاش می کند.
- تدوین برنامه راهبردی سازمان با افق 10 ساله و برنامه عملیاتی میان مدت با افق 5 ساله برای سالهای 1401-1396 از اواخر سال 1394 آغاز شد.
- طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاههای زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی با دو رویکرد کنترل و پیشگیری و با سه هدف ارتقاء سلامت زنان، تحکیم بنیان خانواده و بهبود فضای کسب و کار در خرداد 1394 آغاز گردید.
پژوهش خبری صدا وسیما:سازمان تعزیرات حکومتی در جهت اجرای عدالت انجام وظیفه می کند و بازوی قدرتمندی برای دولت در مبارزه با تخلفات است و همواره به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات حوزه اقتصادی، سلامت و قاچاق کالا و ارز در جهت احقاق حق مردم و صیانت از سلامت شهروندان تلاش میکند. این سازمان در پیروی از سیاست ها و فرمایش های حکمیانه و مدبرانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، با پیشگیری از وقوع تخلفات و مقابله فعال با قاچاق کالا کالا و ارز به منظور حمایت از تولید ملی، امنیت سرمایه گذاری و بهبود مستمر فضای کسب و کار عمل کرده و به عنوان یکی از سازمان های موثر در برخورد با قاچاق کالا و ارز شناخته می شود.
افزایش انتظارات عمومی از سازمان در جهت تامین و حمایت از حقوق مصرف کنندگان و فعالان کسب و کار و صیانت از سلامت شهروندان، ضرورت واکنش مناسب به تحولات محیطی،شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و ناکارآمدی شیوه های سنتی ارایه خدمات، سازمان را برآن داشت تا متغیرهای درونی و بیرونی اثرگذار بر ماموریت خود را شناسایی نموده و با تجهیز خود به مابع و فناوری های نوین از طریق تدوین و اجرای راهبردهای مناسب در جهت تحقق آیندهای مطلوب گام بردارد. به همین منظور تلاش شده با ارایه گزارش عملکرد 20 ماهه سازمان تعزیرات حکومتی[1] (اردیبهشت 94 تا دی 95) را مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با اقدامات و فعالیت های این سازمان آشنا شویم.
1- تدوین برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی سازمان تعزیرات حکومتی
تدوین برنامه راهبردی سازمان با افق 10 ساله و برنامه عملیاتی میان مدت با افق 5 ساله برای سال های 1401-1396 از اواخر سال 1394 آغاز شد. در تدوین برنامه بیش از 150 نفر از معاونین،مدیران ستادی و استانی، تعدادی از صاحب نظران برون سازمانی و کارشناسان واحدهای مختلف سازمان مشارکت داشتهاند و نزدیک به 5000 ساعت کارشناسی زمان صرف شده است. این برنامه در چهار فصل کلیات،توصیف و تحلیل سازمان،برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی مشتمل بر 12 موضوع راهبردی، 3 هدف کلان، 8راهبرد کلان،34 هدف میان مدت و 86 سیاست اجرایی، پس از تصویب در تاریخ 26 دی 95 جهت اجرا به کلیه واحدهای سازمانی ابلاغ گردید.
2- تدوین برنامه سالانه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز
در سال 95 برای نخستین بار در سازمان، در راستای ارجای ماده 12 قانون مبارزه با قاچاق و ارز مصوب 3 دی 92 برنامه سالانه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تدوین گردید که شامل 5 برنامه اصلی به شرح زیر است: بهبود وضعیت رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز،گسترش نظارت در سطح عرضه، بهبود وضعیت اجرای احکام پرونده های قاچاق کالا و ارز، ارتقاء سطح آگاهی جامعه، توسعه پژوهش های کاربردی
در راستای زدودن موانع دستیابی به اقتصاد مقاومتی، ایجاد رونق در بازار کسب و کار، تجارت شفاف و حذف پدیده شوم قاچاق از عرصه اقتصاد کشور، اقدامات زیر صورت گرفته است:
2- ضابطه مند بودن فرایند دادرسی
در راستای ضابطه مند بودن رسیدگی ها و اجرای احکام، رویه ها به کمک دستورالعمل های متناسب اصلاح شده اند و اقداماتی به شرح زیر انجام شده است:
3- طراحی و پیاده سازی سیستم تخصصی مدیریت پرونده سازمان تعزیرات حکومتی
در اواخر سال 94 سامانه مدیریت پرونده (CMS) با هدف افزایش کیفیت و سرعت رسیدگی، ارتقای توان ارزیابی و نظارت بر رسیدگی،ارایه خدمات الکترونیک به مردم و اصلاح نظام آماری سازمان در کلیه واحدهای تعزیراتی سراسر کشور به صورت متمرکز مطالعه، طراحی، اجرا و راه اندازی گردید. در این سامانه امکان ثبت تمامی مراحل دادرسی پرونده های سازمان وجود دارد. ویژگی های کارکردی این سیستم به شرح زیر است:
- مکانیزه کردن دفاتر ثبت عرایض، دادنامه، اندریکاتور وارده و صادره، تعیین وقت،باداشتی،احضاریه،ابلاغیه،وصول، ثبت تجدیدنظرخواهی، تقسیط
- دریافت و ثبت مهم ترین اطلاعات پرونده اطلاعات پرونده شامل طرفین پرونده و نمایندگان، خواسته و اتهامات مطرح شده
- ارایه گزارش آمار عملکردی
- هوشمندسازی فرم ها و تعبیه امکاناتی برای جلوگیری از خطاهای کاربران (جلوگیری از ورود ناصحیح تاریخ، آدرس و سایر اطلاعات)
- ارایه گزارش گزارش آمار عملکردی
- ایجاد سیستم کلیشه ها و فرم ها برای استقاده شعب از فرم ها و متون یکسان مانند ابلاغیه و سربرگ دادنامه در فرم دادنامه
- اضافه شدن پایگاه داده وکلا و امکان جستجوی نام و درجه وکلا و نیز جلوگیری از وکالت وکلایی که پرونده ایشان باطل شده است.
- اضافه کردن قابلیت ارسال پیام کوتاه و پست الکترونیک برای اطلاع رسانی به طرفین پرونده در مورد وضعیت پرونده
- ایجاد امکان جستجوی پرونده ها و مشخصات افراد در سراسر کشور
در راستای ارتقاء رضایت مندی مردم، تحقق دادرسی الکترونیک، کارآمدسازی دادرسی، تسهیل طرح شکایت مردمی، شفافیت در پاسخگویی، تسریع در رسیدگی سامانه 135 راه اندازی شد. از طریق این سامانه کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند شکایات خود را از تخلفات از طریق درگاه اینترنتی سازمان www.Tazirat.gov.ir یا تارنمای tazirat135.ir و یا تارنمای t135.ir ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند.
5- رسیدگی به پرونده های مهم و ملی
در بخش پرونده های مهم و ملی نیز که نقش بسزایی در کاهش تخلفات اقتصادی در جامعه دارد تعداد پرونده های وارده از 1500 فقره به 2030 فقره رسیده است که حدود 35 درصد افزایش نشان می دهد. به دلیل عملکرد مثبت سازمان تعزیرات حکومتی با وجود افزایش تعداد این پرونده ها،پرونده های مختومه 47 درصد افزایش داشته است.
6- ایجاد زیر ساخت های راه اندازی مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی
در راستای توسعه تخصص محوری در رسیدگی های سازمان تعزیرات حکومتی، مجتمع رسیدگی به تخلفات پزشکی در تهران در حال راه اندازی است که تمرکز این مجتمع بر تخلفات حوزه سلامت است.
الف- جذب نیروهای کیفی در فضای رقابتی: به منظور ارتقاء منابعع انسانی و با درنظر گرفتن شاخص هایی از قبیل جمعیت و پرونده های وارده به ادارات کل اجرایی و واحدهای تابعه آن و همچنین درخواست ادرات کل جهت راه اندازی اداره تعزیرات حکومتی در شهرستان های فاقد اداره،سازمان مبادرت به جذب 350 نفر کارشناس نخبه در فضای رقابتی نموده است.
ب- ارتقاء مبتنی بر شایستگی: در راستای ارتقاء کارمندان سازمان مبتنی بر شایستگی، اقداماتی به شرح زیر انجام گرفته است:
* تدوین و ابلاغ دستورالعمل اجرایی تعیین گروه های شغلی موضوع ماده 18 آیین نامه جذب،انتصاب و پرداخت فوق العاده ویژه روسا و اعضای شعب سازمان تعزیرات حکومتی، سنجش توانایی روسای شعب از ریق مصاحبه حضوری و تکمیل فرم ارزشیابی وسط مدیر مستقیم ایشان و نهایتاً اعطا گروه به روسای شعب سازمان و ایجاد انگیزه به دلیل افزایش میزان جبران خدمات
* تدوین و ابلاغ دستورالعمل ضوابط و فرایند انتصاب مدیران سازمان که با ضابطه مند نمودن فرایند دریافت پست های مدیریتی، شایسته سالاری و افرایش انگیزه کارمندان کوشا را موجب شده است.
* تهیه بانک اطلاعات مدریران آینده سازمان مبتنی بر ویژگی های شخصیتی، دانشی و مهارتی و انعقاد قراداد همکایر آموزشی با مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری برای سنجش شایستگی های کاندیداهای مدیریت در سازمان
* برگزاری آزمون تبدیل وضعیت از پست اداری به رئیس شعبه مبتنی بر دستورالعمل تبدیل وضعیت کارکنان دارای پست اداری به پست رئیس شعبه را در شرایطی کاملاً رقابتی فراهم می گند.
* نظر به شرایط موجود در آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی و وجود امکان تبدیل وضعیت نیروهای پیمانی و قراردادی به رسمی و در راستای توسعه کیفی نیروی انسانی سازمان، دستورالعمل تبدیل وضعیت کارکنان سازمان تعزیرات حکومتی از پیمانی و قراردادی به رسمی آزمایشی تدوین و ابلاغ شد.
ج- آموزش: از دیگر محورهای مهم توسعه نیروی انسانی آموزش است که در این مدت به طور ویژه به این موضوع پرداخته شده و بیش از 66 هزار نفر ساعت آموزش برای روساس شعب و کارمندان برگزار شده است.
الف- تهیه و تدوین نظام نامه پژوهشی: در این نظام نامه کلیه فرایندهای انجام پژوهش نظیر انتخاب موضوع پژوهشی،نحوه نگارش سند پژوهشی،انتخاب مجری،تامین مالی و ... به تفضیل بیان شده است.
1- اصلاح نمودار سازمانی و ایجاد معاونت پیشگیری از وقوع تخلفات به عنوان واحد اجرایی پیگیری بحث پیشگیری از تخلفات به ویژه قاچاق کالا و ارز
2- ادغام معاونت طرح و برنامه در معاونت توسعه مدیریت و منابع در راستای چابک سازی و اجرای سیاست های اصلاح نظام اداری و رفع تعارضات درون سازمانی
3- ایجاد دفتر برنامه ریزی و فناوری های مدیریتی در حوزه ریاست سازمان جهت پیگیری جدی امور مرتبط با سیاست گذاری، برنامه ریزی و توسعه زیرساختی های نرم سازمان
4- اجرای پروژه باطراحی ساختار سازمان در سه فاز و تکمیل فاز اول آن و تهیه گزارش کامل شناخت وضع موجود ساختار فعلی سازمان
5- تهیه دستورالعمل مدیریت فرایندهای سازمان تعزیرات حکومتی
6- تهیه کتاب مجموعه دستورالعمل های نظام مدیریتی و حقوقی سازمان تعزیرات حکومتی در راستای مستند نمودن فرایندهای انجام کار
4- توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات
برای بهره برداری موفق از سامانه مدیریت پرونده ضروری است که زیر ساخت های شبکه ای، سخت افزار، امنیت و ارتباطات مورد نیاز این سامانه با دستگاه های دیگر برقرار گردد که در این راستا اقداماتی به شرح زیر انجام شود: بررسی، آسیب شناسی و توسعه شبکه ای 27 اداره کل، بهبود ساختار شبکه کشوری ستاد سازمان، افزایش پهنای باند در استان های هدف،ارتقاء امنیت دسترسی به سیستم مدیریت پرونده سازمان، برقراری امکان ثبت گزارشات بازرسی در سامانه مدیریت پرونده برای ادرات کل صنعت، معدن و تجارت استان های قم،زنجان،قزوسن،البرز و گیلان و ارایه آموزش های لازم به کاربران.
5- توسعه منابع مالی،امکانات رفاهی و اداری
1- افزایش بودجه سازمان به میزان 112 درصد در سال 95 در مقایسه یا سال 94
2- تهیه و ابلاغ دستورالعمل تعیین حدود فضاهای اداری مورد نیاز سازمان تعزیرات حکومتی در راستای کاهش هزینه های تامین،ساخت و نگهداری ساختمان ها
3- پیگیری و تلاش جهت تبدیل ساختمان های امانی به تملیکی از ناحیه کارگروه های ساماندهی فضاهای اداری استانها
4- تعمیر و بازسازی ساختمان محل استقرار سامانه 135
5- استاندارد سازی تجهیزات اداری و تامین تجهیزات مورد نیاز اعم از سخت افزاری و نرم افزاری اتوماسیون اداری و سیستم مدیریت پرونده سازمان تعزیرات حکومتی
6- استاندارد سازی آسانسورهای ساختمان های ستادید و استانی
7- انعقاد قرارداد با بانک قرض الحسنه رسالت مبتنی بر دستورالعمل اعطا وام به کارکنان سازمان تعزیرات حکومتی جهت پرداخت وام به کلیه شاغلین سازمان،انعقاد قراداد با مجتمعهای ارایه خدمات رفاهی جهت استفاده پرسنل سازمان، انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی و پرداخت 100% هزینه های پرسنل،خرید زائر سرا از محل اعتبارات رفاهی پرسنل در مشهد مقدس،پرداخت وام به بیش از 600 نفر از پرسنل سازمان در سراسر کشور
توسعه قوانین و مقررات
1- تهیه و ندوین پیش نویس 72 ماده از بخش کلیات ماهوی و آیین دادرسی به تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی
2- تهیه طرح اصلاح برخی مواد مربوط به قوانین تعزیرات حکومتی
3- پیگیری موضوع تفکیک تخلف از جرم و کاهش عناوین مجرمانه در لایحه ششم توسعه
4- تهیه جدول حوزه های عام مجرمیت در سلامت براساس مراجع بین المللی
5- پیگیری طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مجلس شورای اسلامی
6- پیگیری اصلاح آینن نامه جذب، انتصاب و پرداخت فوق العاده ویژه روسا و اعضای شعب سازمان تعزیرات حکومتی در هیئت دولت
پاسخگویی و اطلاع رسانی
1- حضور رئیس و مدیران سازمان در بیش از 130 برنامه مختلف رادیو و تلویزیون (بیان فعالیت ها و نش سازمان برای مردم،تحرک بخشی به دستگاه های متولی در امر مبارزه با تخلفات اقتصادی به ویژه قاچاق و پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه)
2- حضور فعال در مجلس شورای اسلامی
3- اصلاح و بهبود تارنمای سازمان: در راستای ارایه بهینه خدمات سازمان و دسترسی بهتر به اطلاعات و اخبار،تارنمای سازمان تعزیرات حکومتی با ظاهری کاربرپسند مجدداً طراحی و اجرا شده است تا بتواند نیازهای مردم،رسانه ها،صنوف و کلیه علاقمندان به فعالیت های سازمان را مرتفع نماید.
1ـ اجرای طرح های ملی گشت های مشترک
الف- طرح ملی ساماندهی و نظارت بر آرایشگاههای زنانه و لوازم آرایشی و بهداشتی: آغاز طرح با دو رویکرد کنترل و پیشگیری و با سه هدف ارتقاء سلامت زنان،تحکیم بنیان خانواده و بهبود فضای کسب و کار در خرداد 1394 آغاز گردید.
ب- اجرای طرح نظارتی سازمان تعزیرات حکومتی در نوروز 95: این طرح با هدف حمایت از مصرف کنندگان در ایام پایانی سال و ایام تعطبلات نوروزی،همکاری موثر با عوامل طرح نظارتی در سازمان های دیگر،حضور موثر در امر مبارزه با تخلفات و برخورد قاونونی با عوامل اخلال در نظم بازار در سه گروه کالا و خدمات، سلامت و گروه قاچاق کالا و ارز اجرا شد. در این طرح بیش از 12527 مورد بازرسی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 139 درصد افزایش داشته است.
ج- سایر طرح ها: طرح نظارت بر خدمات ایستگاهی در سراسر کشور، طرح برخورد با قاچاق میوه، طرح نظارت بر عرضه مصنوعات طلا و جواهر،طرح سراسری گشت های مشترک با دستگاه های نظارتی در ایام شب یلداو ...
2ـ برنامه تلویزیونی عدالت خانه
این مجموعه تلویزیونی در 52 قسمت با رویکرد آموزشی،اطلاع رسانی و ارشادی تهیه شده و از شبکه آموزش پخش می شود. در این مجموعه فرایند رسیدگی به پرونده هایی که به صورت واقعی در سازمان تعزیرات حکومتی اتفاق افتاده،از سوی بازیگران بازسازی می شود.
راه اندازی وب سایت در حوزه سلامت با هدف آگاهی بخشی، آموزش و ارتباط با مردم، بیماران، مصرف کنندگان، صاحبان حرف پزشکی،کسب و کارهای ذیربط و همکاران سازمان انجام گرفته است.
1- بازرسی و ارزیابی عملکرد: تدوین و ابلاغ نظام نامه بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان پایه و اساس بازرسی ها، شناسایی و انتخاب اعضاء تیم های بازرسی مبتنی بر استعلامات مربوط به صلاحیت آنان،تهیه برنامه ویچه در سال 95، تهیه شیوه نامه تهیه گزارش بازرسی های موردی و برنامه ای و ابلاغ به تیم های بازرسی، عزیمت تیم های بازرسی و استقرار آنان در کلیه استانهای کشور و ...
2- سلامت اداری: در راستای ارتقاء سلامت اداری سازمان تعزیرات حکومتی، پروژه برنامه جامع سلامت اداری و مبارزه با فساد آغاز شد. انجام این پروژه در 6 مرحله به شرح ذیل برنامه ریزی شده که اکنون مرحله دوم و سوم در حال اجراست:
مرحله اول: مبانی نظری و محیط شناسی
مرحله دوم: تدوین مدل سنجش سلامت و فساد،انجام سنجش در سازمان و تحلیل نتایج
مرحله سوم: شناسایی و بررسی علل، عوامل و انگیزه های فساد اداری در سازمان تعزیرات حکومتی
مرحله چهارم: تدوین نقشه راه ارتقاء نظام سلامت اداری و مقابله با فساد در تعزیرات حکومتی
مرحله پنجم: تدوین برنامه عملیاتی مقابله با فساد اداری و دستورالعمل ها،ایین نامه ها و ... مورد نیاز سازمان
مرحله ششم: پیاده سازی ندل ارتقاء سلامت اداری
پژوهش خبری صدا وسیما//گروه اقتصاد