تعلیم و تربیت از هم جدایی ناپذیرند وسلطه آموزش بر تربیت باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی در کشور شده و در این زمینه نظام آموزشی به بیراهه می رود.
فخرالدین دانش آشتیانی افزود: اگر به دنبال تربیت واقعی دانش آموزانمان هستیم باید براساس همین اهداف برنامه ریزی و حرکت کنیم، امروز به این نیاز داریم که در کلاس های درس، ذهن دانش آموزان را علاوه بر مبحث اصلی دروس با موضوعات اجتماعی و اخلاقی مختلف درگیر کنیم تا در نهایت شاهد رشد تربیتی آن ها در ساحت های مختلف باشیم.
او تاکید کرد: اگر به دنبال تربیت دانش آموز متفکر و خلاق هستیم باید به گونه ای عمل کنیم که دانش آموزان ما در موقعیت های مختلف تفکر و بر همین اساس هم در زندگی عمل کنند و نباید به دنبال پیاده سازی نظام آمرانه باشیم بلکه باید در کنار دانش آموزان به انتخاب مسیر آن ها کمک کنیم
وزیر آموزش و پرورش گفت:افزایش فضاهایی در قالب آموزش و پرورش غیررسمی از مخاطراتی است که با آن مواجهیم و باید با نزدیک تر شدن به آنچه که امروز در نظام های تعلیم و تربیت روز دنیا می گذرد این وضع را مدیریت کرد.
دانش آشتیانی افزود: از جایی که فلسفه تعلیم و تربیت را از یکدیگر جدا کردیم مسیر را اشتباه رفتیم د ر حالی که نباید فراموش کنیم که این دو حوزه جدا نیست و این موضوعی است که در سند تحول بنیادین برای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه، مورد تاکید قرار گرفته است.
او برتکریم و تعظیم معلمان تاکید کرد و گفت: به دنبال اصلاح مدل ارزشیابی همکاران فرهنگی هستیم .
وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت:کاهش بخشنامه ها و شیوه نامه ها در نظام اجرایی مدارس از مواردی است که باید در این مسیر به آن عمل کنیم.
کاظمی مدیرکل آموزش وپرورش خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: بزرگترین شبکه ارتباط مجازی مدارس و مسئولان آموزش وپرورش در 47 منطقه و ناحیه و هزار مدرسه این استان راه اندازی شده است.
آموزش و پرورش خراسان رضوی با دارا بودن یک میلیون و 200هزار دانش آموز، 10 هزار و 500واحد آموزشی، 55هزار کلاس درس، 90هزار همکار فرهنگی، 65 هزار بازنشسته در 48 منطقه در مجموع هشت و 7 دهم درصد دانش آموزان کشور را داراست .