مردم از رهاکردن طرح کنار گذر آبپخش در شهرستان دشتستان گلایه دارند. طرحی که میگویند اگر تکمیل شود هم رفت و آمد آسانتر میشود و هم تصادفات کمتر خواهد شد.
طول این کنارگذر فقط 11 و نیم کیلومتر است اما بنا به دلایل مختلف چهار کیلومتر از آن کار نشده و دوو نیم سال است که این طرح به حال خود رها شده است.
جاده کنونی از درون آبپخش میگذرد و رانندگان باید پس از گذر از خیابان اصلی شهر مسیر خود را ادامه دهند، اما اگر کنارگذر راه اندازی شود، دیگر لازم نیست وارد آبپخش شوند و از کنار این شهر میگذرند.
آنهایی که ساکن آبپخش هستند، میگویند این کنارگذر باعث میشود مسافران دیگر به شهر آنها سر نزنند و کسب و کارشان از رونق بیفتد. اما آنها که در اطراف این شهر زندگی میکنند یا در این مسیر رفت و آمد دارند، معتقدند با بهره برداری از این کنارگذر آسانتر میتوانند تردد کنند.
در همین حال مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر مشکل مالی را علت تکمیل نشدن این کنارگذر عنوان میکند.
عبدالحسین مشایخی در گفتوگو با خبرگزاری صداوسیما میگوید: هر چند مردم آبپخش بارها اعلام کردهاند مخالف ایجاد این کنارگذر هستند، اما مشکل مالی باعث شده نتوانیم چهار کیلومتر باقیمانده را تمام کنیم.
به گفته وی این چهارکیلومتر در دل نخلستانها قرار دارد و برای این که بتوان آنجا جاده کشید باید هزینه لازم را به نخل داران پرداخت کرد. هزینهای که تا حالا نتوانستهاند آن را پرداخت کنند یا تخفیف بگیرند و کمترش کنند.
به گفته مشایخی، مشاوران در حال بررسی راههای مختلف هستند که هم مشکل معارضان حل شود و هم مردم آبپخش از ایجاد این کنارگذر نگرانی چندانی نداشته باشند.
او امیدوار است این تلاشها زودتر به ثمر برسد و کنارگذر آبپخش سال آینده به بهره برداری کامل برسد.
این کنارگذر بخش کوچکی از بزرگراه 205 کیلومتری اهرم به دیلم به شمار میرود. ساخت این بزرگراه سال 83 آغاز شد و تا هفت سال بعد فقط40 کیلومتر آن کار شد. سال 90 کار را به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپردند و اکنون به جز کنارگذر آبپخش حدود 40 کیلومتر دیگرش باقی مانده است.
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر میگوید: این 40 کیلومتر مربوط به مسیر گناوه - دیلم است که حدود هشت کیلومترآن تا پایان سال و بقیه آن هم نیمه اول سال آینده به بهره برداری میرسد.
به گفته مشایخی سرمایه گذاری صورت گرفته برای بزرگراه اهرم- دیلم 218 میلیارد تومان بوده است.
اگر واقعاً کمبود بودجه دلیل توقف این پروژه است پس چرا از بودجه همین طرح برای چهاربانده کردن مسیر میاندشت تا آبپخش دارید هزینه میکنید؟