در بحث آلودگی هوا عوامل گوناگونی وجود دارد؛ که با رعایت استاندارد در هر بخشی می توان اثرات مخرب این عوامل را به حداقل رساند.
ـ آلودگی محیط زیست از جمله پیامدهای ناخواسته تکنولوژی است.
ـ خودروها یکی از منابع اصلی تولید آلاینده های هوا و نیز ایجاد پدیده های ثانویه ناشی از آلودگی هوا هستند.
ـ مهم ترین گازهای آلاینده محیط زیست منوکسید کربن؛ اکسیدهای گوگرد؛ اکسیدهای نیتروژن هستند.
ـ کاتالیست خودرو قطعه ای است که درطراحی خودرو، در مسیر خروج دود اگزوز نصب می شود.
ـ قانونی شدن استفاده از کاتالیست به سال ١٩٧٠ میلادی باز می گردد.
ـ کاتالیست کانورتور برای خودروهای تولید داخل از سال 1381 اجباری شد.
ـ سازمان محیط زیست در مصوبه ای از وزارت کشور خواسته است در حدود مجاز معاینه فنی، در مورد بودن قطعه کاتالیست دقت لازم بعمل آید.
ـ سودجویانی به دلیل وجود فلزات گرانبهاء در این قطعه به باز کردن این قطعه و جمع آوری آن برای بازیافت فلزات می کنند.
ـ شایان ذکر است فلزات گرانبهاء که در ساختمان این قطعه بکار رفته عبارتند از: نیکل، پلاتین و پالادیم و... .
پژوهش خبری صدا وسیما:سهم عمدهای از آلودگی هوای تهران به خاطر انتشار گازهای آلاینده خودروهای سواری است، و کیست که نداند آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ ایران یکی از مهم ترین دغدغه های تمامی شهروندان از طبقات اجتماعی و اقتصادی گوناگون است. یکی از وظایف مهم سازمان حفاظت محیط زیست در ایران کنترل و کاهش حداکثری آلودگی هوا است و نیز سعی دارد با سختگیرانه تر کردن استانداردهای تولید و نظارت بر خودروهایی که در حال تردد هستند، نقش خودروها در تولید آلاینده های محیطی را تا آنجا که می تواند کاهش دهد.
آلودگی محیط زیست از جمله پیامدهای ناخواسته تکنولوژی است. خودروها یکی از منابع اصلی تولید آلاینده های هوا و همچنین ایجاد پدیده های ثانویه ناشی از آلودگی هوا همچون اثر گلخانه ای هستند. استفاده از تمامی سازوکارها، تکنیک ها و ابزارهایی که پاسخگوی نیازها باشد، همواره مورد توجه قرار گرفته است. یکی از ابزارها در جهت کاهش آلودگی های هوا، کاربرد مبدل های کاتالیستی در مسیر اگزوز خودروهاست. از این قطعه تعابیر مختلفی چون؛ کاتالیزور اگزوز ؛کاتالیست یا کاتالیست کانورتور نیز تعبیر می شود. در این نوشتار مروری خواهیم داشت بر لزوم وجود قطعه "کاتالیست کانورتور" بر روی خودروها که در مصاحبه با مهندس زندی؛ معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست انجام شده است. [1]
وظیفه کاتالیست خودرو یا همان کاتالیزور اگزوز
مبدل کاتالیست یکی از مهم ترین اجزای خودرو است که نقش بسیار مؤثری در کاهش آلاینده های تولیدی آن دارد. کاتالیست تا ۹۰درصد گازهای سمی را بیاثر کرده و هیدروکربن های نسوخته ای را که از موتور خارج می شوند به آب و دی اکسیدکربن تبدیل می کند. کاتالیست خودرو قطعه ای است که درطراحی خودرو، در مسیر خروج دود اگزوز نصب می شود و با این کار میزان آلایندگی خودرو کاهش می یابد. متوسط عمر کاتالیست حدود ۴ سال است و پس از این مدت باید قطعه مورد نظر تعویض شود. طول عمر مفید کاتالیست 80 تا 120هزار کیلومتر است. همه خودروهایی که دارای موتور احتراقی هستند، قطعه ای به نام اگزوز دارند. سه وظیفه عمده اگزوز را می توان اینگونه توصیف کرد: ۱-کاهش آلایندگی ۲- کاهش صدا ۳-کاهش دما.[2]
مبدل کاتالیستی وسیله ای است که در سیستم اگزوز تمام ماشین ها بکار گرفته شده است حتی در وانت و ماشین های باری، این قطعه به شکل لانه زنبوری است که از فلزات گرانبهاء پوشیده شده است. واکنشگر شیمیایی یا کاتالیست (catalytic converter) محفظهای با حجم معین است که بر سر راه چند راهه خروجی دود قرار میگیرد تا همانند یک راکتور شیمیایی عمل کرده و محیطی برای واکنش دهندهها فراهم آورد، انرژی اکسیداسیون گازها و احیای آنها را کاهش دهد و سبب افزایش سرعت واکنشهای شیمیایی شود.[3]
راه کنترل گازهای آلاینده محیط زیست در خودروها
مهم ترین گازهای آلاینده محیط زیست که عمدتاً از طریق خودروها به محیط ساطع می شوند عبارتند از: منوکسید کربن؛ اکسیدهای گوگرد؛ اکسیدهای نیتروژن. وظیفه اصلی این واکنشگرهای شیمیایی تامین انرژی مورد نیاز برای واکنش مونواکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته ناشی از احتراق ناقص با اکسیژن هوا و تبدیل آنها به کربن دی اکسید به عنوان یک گاز غیر سمی و آب است. از طرف دیگر انرژی مورد نیاز برای تجزیه اکسیدهای نیتروژن به اکسیژن و نیتروژن را نیز فراهم میکند. با برداشتن این کاتالیست کانورتور ضمن احتراق ناقصی که در موتور به وجود می آورد، گازهای سمی نیز از اگزوز خودرو بدون هیچ فیلتری خارج شده که این امر آثار بسیار زیان باری برای محیط زیست دارد.
تاریخچه استفاده از کاتالیست کانورتور در جهان و ایران
تاریخچه قانونی شدن استفاده از کاتالیست به سال ١٩٧٠ میلادی باز می گردد. در این سال آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا ( EPA ) مقررات سختی را برای استفاده اجباری خودرو سازان از مبدلهای کاتالیزوری وضع کرد و امروز بیش از ٤٤ سال از آن تاریخ می گذرد.
در ایران استفاده از این قطعه برای خودروهای ساخت داخل از نیمه دوم سال 1381 از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اجباری شده است و بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا، آزمون صحت کاتالیست در معاینات فنی خودروها به منظور صدور برگه و بر چسب معاینه فنی از ابتدای سال 1391 اجباری شد.[4]
پژوهش خبری صدا وسیما: مصاحبه با آقای مهندس زندی، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست
استفاده از کاتالیست کانورتور برای خودروهای تولید داخل از سال 1381 شکل قانونی به خود گرفت و از سال 1383 خودروسازها ملزم به نصب این قطعه با رعایت استانداردهای یورو 2 شدند و این وضعیت تا سال 1393 ادامه داشت تااینکه استانداردهای یورو 2 جای خود را به یورو 4 داد که از آن پس خودرو سازان ملزم به رعایت همه موارد با استاندارد یورو 4 شدند.[5]
منوکسید کربن و گازهای مضر را به آب و کربن دی اکسید به عنوان یک گاز غیر سمی تبدیل میکند و 90 % از آلودگی خودروها را کاهش می دهد. کاتالیست ها تا 80 هزار کیلومتر کارکرد مفید دارند. ولی عواملی از قبیل ضربه، حرارت بالا، سمی شدن به وسیله مواد خروجی از موتور، خرابی مکانیکی مبدل، ضربه های مکانیکی خارجی وارده بر مبدل های کاتالیستی، بویژه کاتالیستهای کارکردهای که حالت تردی پیدا می کنند، باعث شکستن، گرفتگی و ... در کاتالیست ها می شوند. هر یک از عوامل یاد شده، باعث پایین آمدن کارایی کاتالیست در خودروها می شوند.
در کشور ما علاقه ای به تعویض کاتالیست به دلیل گرانی این قطعه نیست، بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست در مصوبهای(مصوبه شورای عالی محیط زیست) برای رعایت حقوق شهروندی؛ از وزارت کشور خواسته است در حدود مجاز معاینه فنی، در مورد این قطعه دقت لازم بعمل آید؛ و مراکز معاینه فنی موظف به اجرای حدود مجاز جدید هستند.
در صورت نیاز به تعویض کاتالیست کانورتور، در خودروهای عمومی (که به فاصله زمانی کمتری باید کاتالیست را تعویض کنند)این وظیفه دولت است که با دادن تسهیلات به آنها کمک کند تا بتوانند از پس هزینه این قطعه برآیند و خودروهایی که در تملک اشخاص است خود مالکین ملزم به تعویض این قطعه هستند.
این قطعه در برخی موارد و بنا به مشاوره غیر صحیح برخی تعمیرکاران خودرو به مشتریان از سوی آنها برداشته میشود، این در حالی است که این کار علاوه بر معایبی که در بلندمدت برای خودرو به وجود میآورد، برای محیط زیست نیز مضرات زیادی به همراه خواهد داشت که با توجه به وضعیت کنونی هوای تهران، این مساله اهمیت بیشتری مییابد. از طرف دیگر سودجویانی به دلیل وجود فلزات گرانبهاء در این قطعه به باز کردن این قطعه و جمع آوری آن برای بازیافت فلزات آن میکنند.
هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است بر اساس همین آمارها، یک میلیارد و 400 میلیون نفر در جهان در معرض آلودگی هوا قرار دارند و سالانه 3 میلیون نفر در دنیا جان خود را به دلیل عوارض مستقیم یا غیرمستقیم آلودگی هوا از دست میدهندکه 90درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند. در بحث آلودگی هوا عوامل گوناگونی وجود دارد؛ که با رعایت استاندارد در هر بخشی می توان اثرات مخرب این عوامل را به حداقل رساند. از دهه1960 آلاینده های خروجی از موتور ها توسط آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا کنترل شده است. تا پیش از 1960 آلاینده های تولیدی خودروهای سواری مورد کنترل قرار نمی گرفت. ایالت کالیفرنیا در سال 1966 در پاسخ به مشکلات کیفیت هوا، محدودیت هایی را برای آلاینده های CO و هیدرو کربن معرفی نمود. در سال 1968 تنظیمات آلاینده ها در سطح کشور امریکا به اجرا گذاشته شد. با گذشت زمان این محدودیت ها سختگیرانه تر شدند و امروزه خودروها اجازه تولید آلودگی بسیار کمتری نسبت به مقدار مجاز سال 1968 دارند. این مسئله از طرفی یک چالش اصلی پیش روی خودروسازان است و از طرف دیگر به عنوان یک فرصت برای مهندسان خودرو مطرح می باشد.
پژوهش خبری // مریم عابدی
دوستان در باره کاتالیزور خودرو بایستی خدمتتون عرض کنم که کاتالیزور برای تصفیه گازهای خروجی هستش که در اینجا کاتالیزگر ما حرارت هستش که این حرارت با همکاری فلزات موجود در کاتالیزورها گازهای سنگین رو شکسته و به گازهای قابل تنفس برای انسان تبدیل میکنه و اما در رابطه با خرابی کاتالیزور و تاثیرات اون باید بگم همین حرارت اگر در صورت نا تنظیم بودن خودرو از 800درجه بالاتر بره باعث سوختن و اب شدن کاتالیزور و در نهایت کاهش محسوس شتاب و در بعضی مواقع با عث شکستن و خورد شدن و ریختن کاتالیزور و در اصطلاح باعث کیپ شدن اون خواهد شد البطه در بعضی مواقع در اثر
ضربه هم کاتالیزور میشکنه و خورد میشه ،که راهای پیش رو شما یا تخلیه اون هستش یا تعویض اون یا نصب یه قطعه دیکه به نام انبارهای مودی فایو یا بهینه سازی شده است که البته نصب اون انبارهای مودی فایو یا خالی کردن کاتالی ور معایب و مزایایی داره کا از جمله معایب اون میتوان به افزایش صدای خودرو ،استنشاق بوی خام سوزی از اگزوز،عدم دریافت معاینه فنی الودگی هوا و مزایای اون هم افزایش درصد کمی به شتاب اولیه خودرو و درباره افزایش و کاهش سوخت مخصوصا در خودرو های تولید داخل اصلا نمیشه نظر داد چون در اثر برداشتن کاتالیزور سوخت در بعضی مواقع افزایش و در بعضی مواقع کاهش پیدا میکنه و در باره خودروهای خارجی که در اثر حذف کاتالیزور چراغ چک روشن میشه.
امیدوارم مطالب فوق مورد استفاده شما واقع بشه و تونسته باشم کمکی با شما عزیزان کرده باشم
بنده اگزوز سازی دارم در ادرس شاداباد خ 17شهریور پ89
وشماره تماسم09335103773خوشحال میشم در خدمت شما باشم