تشکیل نشدن کمیته مناسب سازی معابر شهری برای معلولان
رئیس کمیسیون سلامت شورا : تاکنون دو نامه به شهردار تهران درباره تشکیل نشدن مناسب سازی معابر شهری ارسال کرده ام اما نتیجه بخش نبوده است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما رحمت اله حافظی در جلسه امروز شورا با بیان اینکه طبق نظر شورای شهر تهران از مرداد سال گذشته به عنوان نماینده شورای شهر در کمیته مناسب سازی معابر شهری برای جانبازان و معلولان انتخاب شده ام، اظهار داشت: متاسفانه تاکنون جلسات این کمیته تشکیل نشده است.
وی با بیان اینکه به علت برگزار نشدن این کمیته، دو نامه به شهردار تهران برای تاکید بر الزام تشکیل این کمیته ارسال کرده ام، گفت: نخستین نامه در اواخر سال گذشته و مکاتبه دوم، اواخر اردیبهشت امسال برای شهردار تهران ارسال شده و در این نامه ها قید شده است "جلسات کمیته مناسب سازی برای معلولان برگزار نشده و به وادی فراموشی سپرده شده است، لذا با توجه به اهمیت موضوع و با توجه به مصوبه شورای شهر تهران دستور پیگیری را به کارگروه مربوطه ابلاغ کنید."
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اخطار سوم برای تشکیل این جلسات بزودی برای شهردار تهران ارسال خواهد شد، گفت: سیاست پیش روی شهرداری تهران در مناسب سازی معابر شهری برای معلولان و جانبازان، قابل پذیرش نیست و با اهداف اعلام شده از سوی شورا مغایرت دارد.
حافظی با بیان اینکه تسهیل تردد برای تمام قشرهای جامعه از وظایف مدیریت شهری است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل تعلل شهرداری تهران، این قشر از جامعه نمی توانند آزادانه در سطح شهر تردد کنند و از حقوق برابر با سایر شهروندان محروم هستند.
تصویب قانون واحد مدیریت شهری خطاست
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تصویب یک قانون واحد مدیریت شهری برای همه شهرهای کشور خطاست، گفت: قانون در دست تهیه از جامعیت و اثربخشی لازم برخوردار نیست.
رحمت اله حافظی درباره لایحه مدیریت شهر، اظهار کرد: تصویب یک قانون واحد به نام مدیریت شهری برای بیش از 1300 شهر با تفاوت های جمعیتی، جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خطاست، خصوصا اینکه در کشور و در طول دو دهه گذشته چند مجموعه شهری تشکیل شده که ساختار مدیریتی و قانونی نوینی را طلب می کند.
وی ادامه داد: بنابراین دو نکته متصور است؛ اول اینکه ایجاد قانون یکپارچه برای 1300 شهر از جامعیت، کارآمدی و اثربخشی برخوردار نیست دوم اینکه مقتضیات زیست کلان شهری تغییرات مدیریتی جدیدی را ایجاب می کند.
رئیس کمیسیون سلامت شورا با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که در لایجه جدید با وجود مزایای متعدد و نکات کلیدی مهم به این دو نکته توجه نشده است، تاکید کرد: پیشنهاد اولیه این است که ابتدا قانونی برای کلان شهرها و مراکز استان ها تهیه، تنظیم، تصویب و اجرا شود و برای شروع نیز در چند کلان شهر اجرا شود و سپس نقاط ضعف احتمالی آن رفع شده و به تدریج و با اصلاحات لازم در چارچوب مقتضیات محلی به کل پهنه سرزمینی تسری یابد.
حافظی با اشاره به اینکه مطمئنا اداره کلان شهری مانند تهران با کلان شهری مانند مشهد مقدس یا شهرهائی مانند سنندج و خاش یکسان نیست و نمی توان با قانون واحد، این شهرها را مدیریت و اداره کرد، گفت: از نقاط قوت این لایحه می توان به حسابرسی و دیوان محاسبات شهری و عدم ساخت و ساز در باغات اشاره کرد و از نقاط ضعف آن نیز وابستگی ذیحسابان به شهرداری است در حالیکه ذیحسابان باید افرادی مستقل باشند و نبایستی از حقوق بگیران شهرداری باشند