مدیرعامل مترو
ایران ظرفیت تولید و صادر کردن قطعات مترو را دراختیار دارد
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به شرایط تعامل با کشورهای خارجی در حوزه صنایع مترو گفت: وقتی از مشارکت داخلی تولید کنندگان در صنعت مترو سخن می گوئیم ، معنای آن قطع تعامل با کشورهای خارجی نیست.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، محمد احمدی بافنده در نشست خبری با اشاره به اینکه ایران جوان ترین ظرفیت صنعتی جهان را در اختیار دارد، افزود: ایران 40 میلیون نیروی کار ، 4 میلیون دانشجو و یک میلیون فارغ التحصیل دارد، بنابراین توان خوبی برای تولید در کشور است و باید از دانش فنی و ظرفیت داخلی مترو بهره بگیریم تا بتوانیم قطع وابستگی داشته باشیم.
احمدی بافنده با اشاره به دستاورد توان تولید تجهیزات داخلی صنعتی در کشور افزود: صرفه جویی یک دلار در بخش خودکفایی صنعتی ، حدود 3 تا 5 دلار قدرت اقتصادی در داخل خلق می کند.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران تأکید کرد: باید از ظرفیت های صنعتی داخل کشور چه به لحاظ نیروی انسانی و نیروی دانش فنی به نحو احسن استفاده کنیم و در بهترین شرایط قرار بگیریم.
وی با اشاره به اینکه نیاز داریم جبهه مترو به یک جبهه عمومی تبدیل شود، گفت: پولی که در صنعت مترو گردش دارد اگر داخل سرمایه گزاری شود، ارزش اقتصادی زیادی خواهد داشت زیرا یک قطعه فولادی ساده از یک سنگ آهن و فولاد آلیاژی بازیافت می شود و هزاران فرایند را طی می کند تا به یک قطعه تخصصی در مترو تبدیل شود.
وی با تأکید بر اینکه سومین نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی در صنعت مترو از 23 تا 25 آذر در بوستان گفتگو برگزار می شود افزود: 150 قطعه ساز در این نمایشگاه حضور دارند.
بافنده گفت : معتقدیم باید از ظرفیت داخلی و بومی سازی صنعت مترو استفاده کنیم و بنده از زمانی که در هیأت مدیره بوده به این موضوع اعتقاد داشته ام چون به عنوان یک فرد صنعتی به توان صنعتی کشور آگاه هستم.
بافنده با تأکید بر اینکه فقدان یکپارچگی مهمترین نقطه ضعف ما در حوزه صنعت است تصریح کرد: این شرایط در صورتی به وجود خواهد آمد که سازندگان مترو بتوانند به صورت هماهنگ و یکپارچه عمل کنند.
وی تأکید کرد: ممکن است قطعه الکترونیکی در داخل کشور ساخته شود اما ارزش بکارگیری نداشته باشد اینجاست که باید سازنده دوم که قطعه الکترونیکی را کنار قطعه فلزی می سازد، مجموعه قابل استفاده برای مترو و سازنده را به وجود آورد.
به گفته بافنده وجود نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی می تواند زمینه همفکری بین سازندگان و مجامع علمی و دانشگاهی بوجود آورد تا استانداردسازی نه تنها برای جزییات مجموعه بلکه برای کل مجموعه اتفاق بیفتد.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران تأکید بر بحث استاندارد سازی افزود: امروز در کشور یک سری استانداردهای داخلی برای صنعت مترو وجود دارد به همین دلیل هر شهری منطبق با استانداردهای خود قطار تهیه می کند، بنابراین پنج یا شش مدل قطار در شهرهای مختلف کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد: برای صنعتگر توجیه اقتصادی ندارد که برای پنج و یا شش مدل قطار قطعات رانش بسازد.
احمدی بافنده با اشاره به ضرورت استاندارد ملی در حوزه مترو گفت: اگر ما یک استاندارد ملی در حوزه مترو داشته باشیم برای سازندگان و خریداران در بومی سازی مترو ظرفیت بهتری ایجاد می کند، بنابراین استاندارد ملی یکپارچه که با جغرافیای ایران ضروری باشد بسیار لازم به نظر می رسد.
وی با تأکید بر اینکه صنعت مترو با صنایع دیگر متفاوت است، گفت: واگن های مترو و سامانه ریلی کاملا قابل اورهال است و براحتی فرسوده نمی شوند.
هنوز در کشور پله برقی متناسب ایستگاه مترو ساخته نشده است
مدیر عامل شرکت متروی تهران گفت: هنوز در کشور پله برقی که استانداردهای لازم را متناسب با ایستگاه های مترو داشته باشد ، ساخته نشده است.
احمدی بافنده امروز در جمع خبرنگاران افزود: باتوجه به اینکه برخی از ایستگاه ها در عمق زمین قرار دارند و فاصله انتقال بوسیله پله های برقی باید صورت گیرد بنابراین در برخی مواقع استفاده دو هزار نفر در زمان محدود از پله برقی می طلبد که آنها از استاندارد لازم برخوردار باشند که در غیر این صورت مشکل ساز و خطرآفرین خواهد بود.
وی با بیان اینکه پله های برقی مترو با پله های برقی های فروشگاهی متفاوت است و دارای دو زنجیر رانش است.
افزود: این پله های برقی به پله های فوق مقاوم و فوق سنگین معروف هستند که متاسفانه آنها تاکنون در داخل کشور ساخته نشده اند.
وی درخصوص حوادث در مترو نیز گفت: باتوجه به اینکه سالانه 700 میلیون نفر از مترو استفاده می کنند براساس آمارها ما ایمن ترین متروی دنیا را داریم.
مدیر عامل شرکت متروی تهران افزود: به ازای هر 510 هزار نفر یک حادثه ثبت شده است و بیشتر حوادث ناشی از سهل انگاری و بی توجهی بوده است زیرا این شرکت همه موارد استاندارد را رعایت کرده است .
احمدی بافنده گفت: ما موردی به عنوان هُل دادن فرد در مترو نداشته ایم و اگر حادثه ای بوده خود فرد مسبب آن بوده است.
وی درخصوص خودکفایی در صنعت مترو افزود: در ساخت سویل و تونل خودکفا هستیم، در تولید برخی از تجهیزات ایستگاهی از وضعیت خوبی برخورداریم اما به لحاظ برق و سیگنالینگ و مرکز فرمان فاصله زیادی تا خوداتکایی داریم.
احمدی بافنده درخصوص کیفیت قطعات گفت: قطعات ساخته شده توسط سازندگان قطعات خوب و با کیفیتی است اما باید بخش پژوهش های نهاد ریاست جمهوری کمک کند تا قسمتی از هزینه ها در تحقیقات کاهش یابد و اگر این موضوع اتفاق بیفتد تولید قطعه مترو با هزینه کمتری انجام خواهد شد.
وی درخصوص ایمنی سکوهای مترو نیز افزود: براساس مصوبه شورا یک ماه فرصت داریم تا پیشنهاد خود را در این باره ارایه کنیم که درحال حاضر پیشنهاد جامع و روشنی را تهیه کرده ایم که بزودی به شورای شهر ارایه خواهد شد.