توسعه راههای استان کُردستان همواره در صدر مطالبات مردم است.
موقعیت مهم مواصلاتی استان کُردستان، موجب شده حجم بالایی از تردد خودروهای عبوری در این مسیر انجام شود، در حالیکه جاده های کُردستان از لحاظ زیرساختی برای آن نامناسب است و متأسفانه سالانه شاهد سوانح جاده ای فراوان منجر به فوت در این مسیرها هستیم.
سالانه بیش از 350 نفر از هموطنانمان در جاده های
استان کُردستان بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند.
مُدیرکل پزشکی قانونی استان
کُردستان گفت: در شش ماهه اوّل امسال 205 نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده های استان
کُردستان جان خود را از دست دادند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 244 مورد فوت
شده اند، حدود 16 درصد کاهش داشته است.
غلامرضا همایون
پور افزود: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 160 نفر در جاده های برون شهری و 29 مورد
در مسیرهای درون شهری و 16مورد در جاده های روستایی گزارش شده است.
فرمانده پلیس راه کُردستان، گفت: بالاترین رقم کشته های
سوانح امسال در مسیر سقز ـ دیواندره در استان کُردستان با 10 درصد فوتی و جرحی رخ
داده و کمترین رقم نیز با یک درصد
مربوط به بانه ـ سردشت است.
سرهنگ عیسی گوهری با اشاره به اینکه شاید راههای مواصلاتی سطح استان از نظر استاندارد مشکلی نداشته باشند، امّا جاده های اصلی و حتی جاده های فرعی با حجم ترافیک و میزان تردد خودروها در آن متناسب نیستند. گوهری افزود: جاده های کُردستان تنها از لحاظ مشخصات با استانداردهای کشوری برابری دارند، در حالی که نیاز است راههای اصلی با توجه به حجم ترافیکی آنها به "بزرگراه" و یا "آزاد راه" تبدیل شوند تا بتوان از بسیاری از حوادث و اتفاقات ناگواری که در محورهای مواصلاتی استان به وقوع می پیوندد جلوگیری کرد.
نماینده
مردم شهرستانهای سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از
وضع نامناسب و بی توجهی مسئولان در این زمینه اظهار داشت: احداث بزرگراه و جاده های
چهار خطه برای مردمِ استان کُردستان، همچنان در حد یک آرزو باقی مانده است.
سیّدمهدی فرشادان افزود: با
وجود پیگیریهای صورت گرفته در این بخش تاکنون اقدامی برای این موضوع صورت نگرفته و
اغلب طرحهای راهسازی که در استان در چند سال گذشته آغاز شده است، هنوز هم به بهره
برداری نرسیده اند و یا نیمه تمام باقی مانده اند.
بنابراین با توجه به آمار مرگ و میر اعلام شده در جاده های مواصلاتی کُردستان و همچنین ضرر و زیان مالی فراوان ناشی از آن می طلبد که مسئولان امر نسبت به شرایط خاص راهها در این استان، توجه و اهتمام جدی ورزیده و با برنامه ریزی و جذب اعتبارات و ایمن سازی این مسیرها از بروز حوادث ناگوار و داغدار شدن خانواده ها بیشتر جلوگیری کنند.
مُدیرساخت و توسعه راههای کُردستان می گوید: اکنون از محل اعتبارات ملی و استانی 150 پروژه راه روستایی و 20 پروژه بین شهری استان در دست احداث است.
رامین محمودی گفت: راهسازی یکی از فعالیتهای
عمرانی هزینه بَر و زمان بَر است و با توجه به ویژگیهای جغرافیایی استان کُردستان
که سخت گذر و کوهستانی است، راهسازی نیاز به بودجه بیشتری دارد، به عنوان مثال؛
برای احداث هر کیلومتر راه روستایی حدود پنج میلیارد ریال در استان باید هزینه کرد
که رقم بالایی است.
مُدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان کُردستان
نیز می گوید: علیرغم مرزی بودن کُردستان، عبور کامیونهای ترانزیتی و تانکرهای سوخت
و همچنین حجم بالای گردشگران در استان، امّا استاندارد جاده های کردستان در حد
جاده های فرعی است.
محمّدراشد مُدرس گرجی افزود: اصلی ترین مشکل
راهداری در حال حاضر کمبود اعتبارات لازم به ویژه در بخش راههای روستایی می باشد
که نیاز است در این زمینه بیشتر کار شود.
استان کُردستان از لحاظ برخورداری از راههای
مواصلاتیِ مناسب در رتبه های آخر کشور و از نظر عملکردی به میانگین کشوری رسیده است،
به عبارت دیگر؛ استان کُردستان در بین 30 استان کشور هنوز در رتبه 26 قرار گرفته
است.
شاید راههای مواصلاتی استان
از نظر استاندارد مشکلی نداشته باشند، امّا این جاده ها متناسب با حجم ترافیک و
میزان تردد خودروها نیست و متأسفانه آمار تصادفات روز به روز رو به افزایش است.
در مجموع در استان کُردستان نزدیک
به 8 هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که 6 هزار کیلومتر آن راه
روستایی و هزار و850 کیلومتر آن راه اصلی و فرعی و 180 کیلومتر بزرگراه است.
در حال حاضر برای توسعه راههای
استان کُردستان چندین پروژه ملی و استانی در حال اجرا است، امّا کندی روند اجرایی
و اعتبارات ناکافی آنها را به تعطیلی کشانده است.
کارشناسان، بر این باورند که
شناسایی وضعیت راهها و گزارش کارشناسی آنها به مراجع تعیین اعتبار، اوّلویت بندی
پروژه ها، جذب سرمایه گذار و مشارکت بخش خصوصی سه رویکرد مهم در حل مشکلات راههای
استان کُردستان است.