مدیر عامل راه آهن گفت: خط ریلی بین المللی آستارا تا آستارا که ایران را به آذربایجان متصل می کند تا دهه فجر امسال افتتاح می شود.
پورسیدآقایی افزود: طرف آذربایجانی کار خود را انجام داده است و هفته پیش از مرز تا داخل ایستگاه آستارا را پیمودیم.
وی گفت: در مسیر ایران نیز بیشتر کارها انجام شده و فقط تملک چند صد متر اراضی باقی مانده است که کارها به سرعت انجام می شود و تا دهه فجر این طرح به بهره برداری می رسد.
* برای خرید قطار سریع السیر درحال مذاکره با شرکت های بزرگ خارجی هستیم
مدیر عامل راه آهن گفت: برای خرید قطارهای سریع السیر درحال مذاکره با کشورها و شرکت های بزرگ صاحب این صنعت هستیم.
پورسید آقایی افزود: از شرکت هیتاچی ژاپن ، بمباردین ، زیمنس آلمان و آلستون فرانسه پیشنهادهای خوبی داشته ایم که در حال بررسی آنها هستیم.
وی اضافه کرد: تا سه ماه آینده تکلیف خرید این قطارها مشخص خواهد شد.
پورسید آقایی همچنین با اشاره به گشایش ال سی خط سریع السیر تهران - اصفهان گفت : ساخت این خط توسط پیمانکاران ایرانی و خارجی در حال انجام است و تلاش داریم تا تکمیل آن، قطارهای سریع السیر نیز وارد کشور شود.
مدیرعامل راه آهن در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر تعطیلی قریب الوقوع یک کارخانه واگن سازی کشور گفت: راه آهن خریدار واگن نیست .
پورسید آقایی افزود: ما برای بخش خصوصی تمهیدات زیادی فراهم کرده ایم که واگن خریداری کند.
وی گفت: قبل از این اصلا بخش خصوصی تمایلی به خرید واگن نداشت و معتقد بود که خرید واگن به صرفه نیست اما الان آنقدر تقاضا ایجاد کرده ایم که بخش خصوصی حاضر است پنج هزار واگن خریداری کند.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه ما وظیفه ترغیب خریداران برای خرید واگن داخلی را انجام می دهیم افزود: این وظیفه بخش صنایع است که تسهیلاتی فراهم کند تا بخش خصوصی از کارخانه های داخلی واگن خریداری کند.
پورسیدآقایی گفت: ما نمی توانیم به بخش خصوصی دستور دهیم که از چه کسی واگن خریداری کند اما می توانیم به آنها امکانات دهیم و آنها را تشویق به این کار کنیم.
وی افزود: باید بخش های دیگر به خریداران بخش خصوصی وام های ارزان قیمت بدهند تا تشویق شوند از واگن سازان داخلی واگن بخرند.
مدیرعامل راه آهن گفت: یا به واگن سازی وام هایی تعلق بگیرد تا واگن های ساخته شده خود را قسطی به خریداران بفروشند.
پورسید آقایی گفت: کاری که راه آهن باید می کرد این است که آنقدر مزایا برای توسعه حمل و نقل ریلی ایجاد کنیم که بخش خصوصی ترغیب شود واگن بخرد و این وظیفه وزارت صنایع است که به این تقاضاها تسهیلاتی دهد تا از واگن سازان داخلی، واگن خریداری کنند.