حاشیهنگاری نمایشگاه مطبوعات؛
از عمو نوروز تا سه چرخه مطبوعات
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها که شنبه با حضور رئیس جمهور به طور رسمی گشایش یافت پنجمین روز برگزاری خود را طی میکند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ نمایشگاه مطبوعات به عنوان یک رویداد فرهنگی از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ رویدادی که به نوعی میدان رقابتی برای خبرگزاریها و مطبوعات به شمار می آید و هر روز با بازدید و استقبال مردمی و اهالی مطبوعات، شخصیت ها و مسئولان مختلف از جمله وزرای دولت روبهروست.
شبستان مصلای بزرگ تهران با حضور 900 رسانه و حدود 620 غرفه با نظم و ترتیب مناسبی میزبان علاقه مندان است.
مدیران مسئول رسانه ها و خبرنگارانی از خبرگزاری ها، روزنامه و نشریات، پایگاه های خبری و اطلاع رسانی، موسسات فرهنگی و هنری، روابط عمومی سازمانها و وزارتخانه ها، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و همچنین عکاس و تصویربردارانی برای بازتاب دادن این رویداد بزرگ فرهنگی رسانه ای در نمایشگاه حضور دارند؛ در این شرایط فعالان رسانهها علاوه بر میزبانی بازدیدکنندگان با دیگر رسانه ها و همکاران خود بیشتر آشنا می شوند.
اطلاع رسانی نمایشگاه فعال است و هر لحظه از ورود شخصیت یا مسئولی یا برپایی نشستی تخصصی خبر می دهد.
برگزاری نشستهای تخصصی با موضوع خبر و عکس و رسانه، تالارهای گفتگو، معرفی غرفه ها و برگزاری برخی نشستهای خبری مسئولان کشوری و سخنگو از جمله برنامههای نمایشگاه است.
خبرگزاریهایی از جمله فارس، تسنیم، نسیم، دانشجو و دفاع مقدس، ایرنا، مهر، ایسنا، ایلنا، ایکنا و روزنامههایی از جمله ایران، جام جم، خراسان، قدس، جمهوری اسلامی، همشهری و اطلاعات با برپایی نشستهای مختلف فعالیتهایی مضاعفی را برای خود تدارک دیده اند و به عنوان مطبوعات و خبرگزاری های نام آشنا از بازدید بیشتری نیز برخوردارند.
بد نیست بدانید برخی غرفه ها در اقداماتی پرسشگرانه و ایجاد صندوق های رای گیری به پیشواز انتخابات رفته اند و با نظرسنجی به نوعی سعی در ایجاد فضایی برای آمادگی اذهان دارند یا مشغول پیش بینی نتیجه انتخابات پیش رو هستند.
برخی مطبوعاتچی ها هم در اقداماتی مبتکرانه دست به دعوت و جذب مخاطب به غرفه خود زده اند، مثلا خبرگزاری ایمنا با شیرین کاری های شخصی به نام عمو نوروز در این نمایشگاه حضور داشت؛ او که در گفت و گو با مردم می نشیند، همراهشان عکس می گیرد و در گشت و گذار در بین راهروها گاهی فریاد میزد خبر تازه، روزنامه تازه!
مردان سیلوری که این بار به رنگ روزنامه ها در آمده اند هم سوژه ای جالب در این نمایشگاه هستند، مردانی خاموش که با حرکت های ثابت و نمایشی مفاهیمی را از جمله خطر خشک شدن زاینده رود و حفظ محیط زیست را یادآوری می کنند.
در نمایی دیگر نیز مردان سیلوری با پوشش خبرنگاران رزمنده یادآور مردان خون نگار 8 سال دفاع مقدس هستند.
نمادهای تبلیغاتی در نمایشگاه مطبوعات مرتب به چشم می خورد که البته به علت شگردهایی که اهالی مطبوعات با آن خوب آشنایند در این نمایشگاه امری معمولی است و دور از تصور و ذهن نیست.
سه چرخه مطبوعات به صورت نمادین کاری زیبا و جذاب است که نوید راه اندازی آن را در محله های تهران از برگزار کنندگان آن شنیدیم؛ سه چرخه هایی که همراه نشریات، گلدان هایی از رز سرخ به مشتریانش در کوچه ها عرضه خواهد کرد.
البته نقطه ضعف های نمایشگاه بر کسی پوشیده نیست، از جمله سردرگمی اولیه مراجعان و حاضر نبودن مسئولان و فعال نبودن برخی غرفه ها و شکایت بعضی غرفه داران از مناسب نبودن مکان و ...
با این وجود حضور در این نمایشگاه حتی برای اینکه یک روز کاری وقت صرف کنید خالی از لطف نیست؛ نمایشگاه تا 21 آبان برپاست و وقت را برای گشت و گذار در نمایشگاهی از جنس مطبوعات از دست ندهید.
شاید انتخاب شعار «شفافیت، صداقت» شعاری تبیینی برای نمایشگاه مطبوعات باشد، اما «جذابیت و رضایت» میتواند شعار پیشنهادی و مناسبتری برای این نمایشگاه محسوب شود.