فخرالدین دانش آشتیانی:
مهارتهای زندگی باید در کلاس درس پرورش یابند
وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه مسائل کنونی و مشکلات زیادی از نظر ساختاری، بودجه و نیروی انسانی دارد ولی اگر ما همه وقت خود را برای حل این مشکلات بگذاریم به مسئله اصلی آموزش و پرورش که تربیت دانش آموزان آینده ساز کشور است نخواهیم رسید.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، فخرالدین دانش آشتیانی در مراسم تودیع و معارفه وزرای جدید و قدیم آموزش و پرورش افزود: باید مسیر واقعی آموزش و پرورش را مشخص و آن را ریل گذاری کنیم تا بتوانیم به اهداف واقعی آن دست یابیم.
وی گفت: آموزش و پرورش گستردگی و پیچیدگی و دردهای مزمن دارد و هم اکنون همه منتقد آموزش و پرورش هستند و لذا ضرورت دارد که ما تغییرات اساسی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم.
دانش آشتیانی افزود: باید بدانیم مدرسه محور تحول و توسعه است و ما اگر بخواهیم حرکتی در آموزش و پرورش داشته باشیم باید تمام ذهن و فکرمان را به سمت حل مشکلات مدارس ببریم.
وی گفت: مشکل بزرگی که در وزارت آموزش و پرورش کنونی وجود دارد سیطره آموزش و پرورش است چرا که در همه دنیا تحولات عمده ای در مدارس ایجاد شده است و ما نیز باید این تحولات را در آموزش و پرورش ایجاد کنیم چرا که مدرسه بهترین جایی است که دانش آموزان باید در مهارت های مختلف زندگی پرورش یابند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مهارت های زندگی باید در کلاس درس اتفاق بیافتد و معلمان باید بتوانند این مهارت ها را در بین دانش آموزان شکل دهند.
دانش آشتیانی گفت: اولویت نخست آموزش و پرورش باید ایجاد مهارت های آموزشی و درسی در مقاطع ابتدایی باشد در حالی که متأسفانه هم اکنون کنکور و مسئله ورود دانش آموزان به دانشگاه ها از همان دوران ابتدایی مدارس ما را تحت تأثیر قرار می دهد و هم اکنون در مدارس ابتدایی نیز کتاب های تستی و کمک درسی رواج یافته است.
وی افزود: باید قدرت تفکر و حل مسئله و مقابله با مشکلات در بین دانش آموزان ما شکل گیرد و ما باید بتوانیم این بستر را در مدرسه ایجاد کنیم که اگر دانش آموزی با ناملایمات و مشکلات روبرو شد بتواند آن را تجزیه و تحلیل و با آن مقابله کند.
دانش آشتیانی گفت: در برنامه ششم توسعه، نیازمند انسان مولد هستیم و این محقق نخواهد شد مگر اینکه بتوانیم در آموزش و پرورش دانش آموزان توانمند تربیت کنیم و این نیازمند تغییر نگاه و نگرش ما به برنامه های آموزش و پرورش است.
وی افزود: آموزش و پرورش فقط توسط نهاد دولت نمی تواند اداره شود و باید همه نهادهای عمومی و مدنی و خانواده ها به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بتوانیم مشکلات آموزش و پرورش را حل کنیم.