وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باتاکید بر اینکه عدم توازن از مشکلات اساسی آموزش و پرورش است گفت: ما در شهرستان هایی می بینیم که دانشگاه دارد اما با صندلی های خالی رو به روست اما در همان شهرستان مدرسه کم داریم و مدرسه به صورت شیفتی است حتی در بعضی مناطق هنوز مدرسه کپری است.
* نظام آموزش و پرورش گرفتار سکون و فرسودگی است وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش گفت: باید منابع موجود را بهتر هزینه کرد و به عبارتی مدیریت هزینه داشت.
آقای دانش آشتیانی در مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود برای وزارت آموزش و پرورش افزود: نتایج تحقیقات ملی نشان داده است که معلمان بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی اند یعنی دارای بیشترین حرمت اند اما به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نا به سامانی هستند.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و یک چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.
دانش آشتیانی از آموزش مخزنی و محوریت محفوظات و نمره، حاد بودن تنگناهای معیشتی معلمان، اقتصاد آموزش و پرورش، کمبود امکانات و فضاهای آموزشی و پرورشی، ضعف مشارکت موثر خانواده ها، وجود شکاف میان دستگاه های ستادی و معلمان و گسست میان خانه و مدرسه به عنوان چالش های آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: در کنار اینها تمرکز گرایی و سیاست زدگی آموزش را تحت سیطره خود قرار داده و پرورش و خلاقیت قربانی آموزش شده است.
وی افزود: اکنون آموزش به مسابقه ای برای کسب صندلی های دانشگاه تبدیل شده است اصالت دادن به کمیت آموزش و کم توجهی به مسائل جدید ملی و جهانی نظیر مهارت های زندگی ، محیط زیست، تفاوت های اقلیمی و جغرافیایی در مناطق کشور مسائلی را به دنبال داشته که برنامه ریزی آموزشی را با مشکلات و تنگناهای مختلف رو به رو کرده است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: برون داد این وضعیت ساختاری تصویر نگران کننده ای از آموزش و پرورش در شرایط کنونی به وجود آورده است به طوری که رتبه کنونی آموزش و پرورش ما در نظام بین المللی بر پایه 151 شاخص جهانی متاسفانه 141 از 187 است .
دانش آشتیانی افزود: نظام آموزش وپرورش ما گرفتار نوعی سکون، جمود و فر سودگی است.
اینجا کاری که من دقیقاً می خواهم انجام دهم در جهت تحقق دیدگاه مقام معظم رهبری است من می خواهم این نظام را از این سکون دربیاورم.
وی با قرائت بخشی از فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص نظام آموزش و پرورش گفت: ما در آموزش و پرورش که اکثریت دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند اما نقش خانم ها در مدیریت آموزش و پرورش کم رنگ است این موضوع را نه به دلیل مسائل جنسیتی مطرح می کنم بلکه از نظر نکاه تربیتی نیازمند این مسئله هستیم که از این قشر فرهیخته در آموزش و پرورش بیشتر استفاده کنیم.
دانش آشتیانی از کهنگی مدارس به عنوان یکی دیگر از چالش های پیش رو یاد کرد و گفت: من مطالعات زیادی درباره اقتصاد آموزش و پرورش انجام داده ام و معتقدم با همین منابع مالی و مدیریت بهینه هزینه ها قسمتی از این مشکلات قابل برطرف شدن است اگر چه در زمان کوتاه اتفاق نمی افتد.
وی گفت: علاوه بر اینکه باید در کنار برنامه های کشور ارقام بیشتری به آموزش و پرورش اختصاص داده شود و در رتبه های جهانی باید براساس درصدی از جی تی پی اختصاص پیدا کند .
* توجه به کیفی سازی مدارس باید در دستور کار قرار گیرد
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: توجه به کیفی سازی مدارس و تقویت مهارت های زندگی باید در دستورکار قرار گیرد.
دانش آشتیانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس افزود: در سال 84 و 85، 9 درصد از بودجه آموزش و پرورش به کیفی سازی آموزش و پرورش اختصاص داده می شد ولی درحال حاضر باتوجه به اینکه بودجه آموزش و پرورش 30 هزار میلیارد است 98 و نیم درصد آن به پرسنل و فقط یک و نیم درصد آن برای کیفی بخشی به مدارس اختصاص داده شده است.
وی ادامه داد: برای 13 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه فقط 400 میلیارد تومان برای کیفی سازی مدارس هزینه شده است که براساس آخرین اطلاعات این رقم 200 میلیارد تومان است و اگر بخواهیم به همین رویه ادامه دهیم نمی توانیم مشکل آموزش و پرورش را حل کنیم.
دانش آشتیانی گفت: برای گذر از این موضوع باید نگاه و رویکرد جدیدی به آموزش و پرورش داشته باشیم و ما باید با برنامه ریزی و اقدامات تدریجی این کار را انجام دهیم.
وی افزود: در برنامه های خود بندهایی را که می توانیم از این حالت خارج شویم ذکر کرده ام.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه در مساله آموزش و پرورش نگاه جدید این است که سند تحول روش حاکم بر مساله است، گفت: در نظام آموزشی ، مهارت های زندگی که دانش آموزان باید در محیط مدرسه کسب کنند، باید با مواد درسی تلفیق شود.
وی ادامه داد: باید کاری کنیم که پرورش بر آموزش غلبه پیدا کند و باید توجه داشته باشیم که در محیط مدرسه از حافظه محوری به سمت خلاقیت محوری و از کمیت های آموزشی به کیفیت پرورشی حرکت کنیم.
وزیر پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از فضای غیراخلاقی رقابتی به فضای اخلاقی حرکت و از فشار و استرس به دانش آموزان کم کنیم.
* اولویت اصلی ام عدالت آموزشی در مناطق محروم است
دانش آشتیانی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه صحبت هایش در نوبت عصر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گفت: عدالت آموزشی در مناطق محروم اولویت اصلی برنامه هایم است.
در ادامه رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی قبل از صحبت های دانش آشتیانی خواهان پاسخگویی وزیر پیشنهادی به دو سوال نمایندگان در برنامه هایش شد.
وی از وزیر پیشنهادی خواست در حین صحبت هایش در خصوص افزایش حقوق فرهنگیان و پیگیری همسان سازی بازنشستگان آموزش و پرورش با دیگر بازنشستگان و همچنین برنامه های مربوط به اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم کشور صحبت کند.
دانش آشتیانی در ادامه صحبت هایش افزود: من در برنامه کوتاه مدتم که در خود برنامه به آن اشاره کردم مسئله صندوق را به شدت پیگیری می کنم و نمی گذارم حقوقی از معلمان از بین برود مسئله معیشت معلمان را در قسمت هایی از برنامه ام آوردم و به جد پیگیر هستم که مسائل آنها را حل کنم .
وی گفت: متاسفانه فرصت کوتاه است که طرحم را ارائه کنم اما درمورد معوقه بازنشستگان همانطور که رئیس جمهور اعلام کرد مبلغی را که دولت تثبیت کرده است قسمتی از بدهی معوقه بازنشستگان را پرداخت می کنیم.
دانش آشتیانی افزود: مسئله مناطق محروم و عدالت آموزشی در اولویت اصلی من قرار دارد و سابقه کاری من نشان می دهد که به این امور می پردازم و خواهم پرداخت.
وی گفت: چون فرصت بسیار کم است دو نکته را بیان می کنم بحث مربوط به تعهدات بین المللی بخشنامه دولت است که به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است که به محیط زیست و توسعه پایدار مربوط می شود که در کتاب های درسی عنوان شود و مقدماتش انجام شده است و هیچ چیز خارجی وجود ندارد.
دانش آشتیانی افزود: مطلبی درباره صحبت های آقای نقوی باید عنوان کنم و آن این است که بر خلاف چیزی که دوست عزیز و گرامی ام آقای نقوی عنوان کردند من نماینده دوره ششم مجلس نبودم و نمی دانم از کجا این اطلاعات را آورده اند.
وی گفت: عنوان کردن این موضوع برایم خیلی سخت است اما چون ایشان عنوان کردند این را مطرح می کنم زمانی که در انگلستان برای دکترا تحصیل می کردم در آن زمان جناب آقای انصاری سفیر ما در کشور انگلستان بود و چون از سابقه آموزش و پرورشی من خبر داشت از من خواست به مدرسه جمهوری اسلامی در آنجا بروم و کمک کنم و من در هیئت امنای آنجا با حضور آقای انصاری حضور داشتم و مدیر مدرسه از من درخواست کرد چون ریاضیات بلد هستم ریاضی تدریس کنم من ریاضی درس دادم و ریالی دریافت نکردم اگر سندی وجود دارد که من در آنجا ریالی دریافت کرده ام خواهش می کنم ارائه کنید.
دانش آشتیانی افزود: واقعیت این است که تمام زندگی من در راه انقلاب بوده است در بحران ها وارد شدم در مناطق محروم در جهاد سازندگی در جنگ حاضر بوده ام در همین بحران وزارت علوم از من خواهش کردند که دو تا سه تا وزیر افتاده بیا اگر کسی دلسوز انقلاب نباشد در این شرایط نمی تواند قبول کند که بیاید در همین وقت از من خواهش کردند شما با مسائل آموزش و پرورش آشنایی دارید و در این حوزه ورود کنید.
وی گفت: من روحانی زاده هستم تمام سوابق مرا بروید از میلیون ها دانش آموز و دانشجو بپرسید که کوچک ترین اقدامی در راه غیرانقلاب، غیر از جهادگری، غیر از خودسوزی برای خودم نکردم چرا چنین تهمت هایی می زنید؟ من از این تهمت ها ناراحت نیستم چون دلسوز انقلابم برای انقلابم نگرانم من برای دانشجوها و دانش آموزانم نگرانم که ببینند کسی که آنقدر در راه انقلاب و مملکت کار کرده آخر بگویند که او بازداشت شده است.
دانش آشتیانی افزود: من یک روز بازداشت نشدم من تقاضا دارم آقای نقوی مدرک بازداشت شدن مرا به هیئت رئیسه ارائه کند. نه برای من اگر مدرک نداشت لطف کند بیاید و از همین تریبون به مردم اعلام کند که ایشان بازداشت نشده است. نه برای من بلکه برای جامعه و برای انقلاب این موضوع را بیان کند.
وی گفت: من وفادار به انقلابم وفادار به توصیه ها و منویات رهبری هستم من اعتقاد دارم مقام رهبری دقیقا با تیزبینی مسائل آموزش و پرورش را دنبال می کنند. من دارم ایثار می کنم و می آیم تا خواسته ایشان را در خصوص تحول و نوسازی در آموزش و پرورش اجرا کنم.
دانش آشتیانی افزود: چه کسی هست در مدت 8 ماه بیاید و 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم با این وضع کمبود و کاهش مالی این وزارتخانه ای را که بالای صد مشکل دارد بپذیرد. جز عشق و عاشقی به انقلاب و ولایت این امر امکان پذیر نخواهد بود.
وی گفت: چرا افرادی را که عاشق ولایت هستند اینطور بی انگیزه می کنید؟ من 60 سال از عمرم گذشته است و 40 سال در انقلاب کار کرده ام و ناامید نمی شوم قبلا هم تهمت ها و نارواهایی زدند من همه آنها را پاسخ دادم و به هیچ عنوان حاضر نیستم لطمه ای به انقلاب وارد شود. در هیچ جریانی که منجر به لطمه زدن به انقلاب بود و در آینده هست شرکت نداشته و نخواهم داشت.