توسعه صادرات برنامه ریزی دقیق می خواهد
رئیس کنفدراسیون صادات ایران گفت: پویایی تولید، توسعه صادرات، مدیریت واردات و دیگر مولفه های اقتصادی مستلزم برنامه ریزی دقیق و رفع موانع است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد لاهوتی در مصاحبه با رادیو اقتصاد صادرات محور کردن واحدهای تولیدی را راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: تولید صادرات محور گره گشای رفع مشکلات اقتصاد کشور است.
وی اظهار داشت : بیشتر کشورهای جهان به بخش صادرات اهمیت خاصی قائلند واین مهم را به عنوان موتور محرک سایر بخش ها می دانند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به آمار واردات و صادرات در هفته ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این مدت صادرات کشور 24 میلیارد و 657 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 31.47 درصد رشد مثبت و به لحاظ ارزشی از شش درصد شش ماهه نخست سال جاری به 4.34 درصد رسیده است.
وی افزود: واردات نیز در این مدت 24.51 میلیون دلار بوده که به لحاظ وزنی با هفت درصد رشد منفی مواجه بوده ولی از حیث ارزشی نسبت به هفت ماهه سال گذشته برابر بوده است.
لاهوتی در ادامه با اشاره به این جمله که تراز تجاری کشور برابر آمار هفت ماهه سال جاری 606 میلیون دلار مثبت است، بیان داشت: در این مدت میانگین قیمت هر تن صادرات 335 دلار بوده است.
رئیس کنفدراسیون صاد رات ایران با اعلام خبری مبنی بر اینکه متاسفانه صادرات در بخش صنعت رشد نداشته بلکه کمی به سمت منفی میل کرده است، افزود: حجم کالاها بیانگر افزایش صادرات است اما سبد صادرات غیر نفتی کشور بیشتر به سمت نفتی شدن حرکت می کند و بوی نفت می دهد.
وی با تاکید بر اینکه ارزش صادرات غیر نفتی بر محور کاهشی است، اظهار داشت : صادرات غیرنفتی از نظر ارزشی رشد وزنی را ندارد چون بخشی مربوط به کاهش قیمت نفت و میعانات گازی و مشتقات آن و بخش دیگر مربوط به رشد ثابت یا منفی صادرات در حوزه صنعت است.
لاهوتی تصریح کرد : مشکلات ساختاری در بخش تولید کشور بسیار زیاد است بنابراین صادرات با ارزش افزوده بالاتر با حمایت جدی از بخش تولید شدنی است.
وی گفت : تولید، صادرات، واردات و دیگر مولفه های اقتصادی مستلزم برنامه ریزی دقیق و رفع موانع است و به خودی خود اتفاق خاصی در این حوزه نخواهد افتاد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی، واقعی شدن نرخ ارز، کاهش نرخ تورم، ارتقای بهره وری، جذب سرمایه گذاری خارجی همه و همه در بحث صادرات بسیار نقش آفرین هستند.
وی افزود: برای سرعت بخشی به چرخ صادرات باید قیمت تمام شده انواع کالای داخلی منطقی و رقابتی شود و در عین حال تمامی رویکردها باید به سمت واقعی سازی نرخ ارز، ارتقای بهره وری در واحدهای تولیدی، کنترل نرخ تورم و مدیریت صحیح جذب سرمایه گذاری معطوف شود.
لاهوتی در ادامه یادآورشد: مدیریت صحیح دوران پسا برجام و تعامل سازنده با دنیا شرط رونق صادرات با ارزش افزوده بالا، پویایی تولید و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور است.