از اسلام آباد، کشور پاکستان با نزدیک به دویست میلیون نفر جمعیت از بازارهای مهم اقتصادی به شمار می رود اما این بازار شاید برای بسیاری از تجار ایرانی ناشناخته باشد.
فقر اطلاعاتی تجار و بازرگانان ایرانی از بازار پاکستان سبب شده تا آنان در این بازار مهم اقتصادی سرمایه گذاری نکنند.
نداشتن شناخت یا محدود بودن اطلاعات تجاری و اقتصادی از مشکلات توسعه روابط دو کشور همسایه و مسلمان است.
«مهدی هنردوست» سفیر ایران در پاکستان معتقد است: فقر اطلاعاتی تجار ایرانی از بازار اقتصادی پاکستان یکی از مشکلات سرمایه گذاری اقتصادی کشورمان در این کشور است.
حجم مبادلات تجاری ایران با پاکستان در سال 94 بیش از 861 میلیون دلار بود که از این میزان 635 میلیون دلار سهم صادرات ایران به این کشور است.
«عبدالرئوف عالم» رییس اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان با ابراز نارضایتی از حجم کم مبادلات تجاری ایران و پاکستان می گوید: حجم مبادلات تجاری دو جانبه ایران و پاکستان در حال حاضر بسیار کم است و رضایت بخش نیست.
«ملک سهیل حسین» رییس هماهنگی اتاق تجارت و صنایع پاکستان گفت: سرمایه گذاران ایرانی می توانند در بخش های کشاورزی، نفت، انرژی و طرح های زیرساختی در پاکستان سرمایه گذاری کنند.
چینی ها باوجود وقوع حوادث تروریستی در پاکستان با شناخت بازار این کشور و امضای توافق نامه تجارت آزاد در سال 2006 توانسته اند حجم مبادلات تجاری خود با پاکستان را به 8 برابر یعنی حدود 15 میلیارد دلار افزایش دهند.
مسوولان ایران و پاکستان هم توافق کرده اند تا 5 سال آینده حجم مبادلات تجاری خود را به 5 میلیارد دلار افزایش دهند. تحقق این توافق با توجه به اشتیاق تجار پاکستانی اکنون نیازمند تلاش بیشتر مسوولان دو کشور برای سرعت بخشیدن به آن دارد.
بازار پاکستان این ظرفیت را دارد که به بزرگترین مقصد کالاهای وارداتی ایران تبدیل شود. اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی این کشور همسایه و مسلمان با کشورمان از مزایای پاکستان برای افزایش تجارت و صادرات است.