حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده:
فلسفه عزاداری از شور به شعور و نهایتا به شهود رسیدن است
کارشناس مسائل دینی گفت: پیام و فلسفه عزاداری را میتوان در سه کلمه شور، شعور و شهود خلاصه کرد.
حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما افزود: از خصوصیات عزاداری صحیح، بایدها و نبایدها را براساس ویژگی های امام تنظیم کردن است زیرا امامان واسطه فیض هستند و سبک زندگی و همه امور باید در رکاب امام معصوم انجام شود.
وی در تعریف شور حسینی گفت: شورحسینی همین سیاهی زدن ها و حرکت دسته های عزاداری است که احساسات عاطفی و هیجانی، روضه و گریه و همه نمادهای عزاداری را در بر می گیرد که ویترین کار است و برای جلب عزاداران به یک حقیقت بالاتر، باید هم باشد.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه ما نباید در شور بمانیم افزود: ما باید به سمت شعور حرکت کنیم، شعور همان است که در زیارت عاشورا با عنوان «فاسئل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم» می خوانیم و آن معرفت و شناختی است که باید باشد تا از خود بپرسیم چه عواملی باعث شد عاشورا بوجود بیاید؟ و به دنبال پاسخ برویم.
حائری زاده با تاکید بر اینکه عزاداری سنتی دو محور اصلی دارد گفت: حضور منبری محور اول عزاداری های سنتی است که خطیب با سخنرانی هایش معرفت افزایی می کند و با بیان علت بوجود آمدن واقعه کربلا، تبیین اهداف و پیام های عاشورا و ارائه خصوصیات و شخصیت های افرادی که در کربلا بودند سطح معارف مردم را بالا می برد و وظیفه مداح به عنوان محور دوم این عزاداری ها این است که با شعرهای مستحکم جنبه های حسی و عاطفی کربلا را با جنبه های معرفتی تلفیق کند.
وی افزود: اگر محور اول و دوم عزاداری های سنتی با هم تلفیق شود؛ آن وقت خروجی زیبایی دارد به این صورت که این مجلس در رفتار ما تاثیر گذار می شود و عزادار می فهمد اخلاق عاشورا چیست و از خود می پرسد امام حسین(ع) آدم صادقی بود آیا من نیز صادقم؟، امام حسین(ع) آبروی مومن را نمی برد آیا من هم آبروی مومن را نمی برم؟، امام حسین (ع) کسی بود که در سخت ترین شرایط نماز اول وقتش را به جماعت می خواند آیا من تا این اندازه به نماز اهمیت می دهم؟.
حائری زاده گفت: از لوازم یک عزاداری صحیح آن است که کارهای خرافی که مبنای قرآنی، روایی وعقلانی ندارد برای مردم بازگو نشود، صرفا به خواب و «زبان مکاشفه» تکیه نشود و بخش عمده محتوای سخنرانی ها براساس قرآن و روایات منتقل و ملاک ها بیان شود.
وی در توصیف یک عزاداری مطلوب گفت: مردمی که به هیئات می آیند از همه گروه ها و طیف ها هستند و خوراکی که به آنها داده می شود باید متناسب طیف های مختلف باشد تا همه سنین و در هر مقاطع تحصیلی مختلف بتوانند از آن استفاده کنند.
کارشناس مسائل دینی گفت : شهود به عنوان سومین مرحله از یک عزاداری مطلوب به این معنی است که عزادار دائما خود را در محضر امام و خدا می بیند؛ در نتیجه صرف شنیده ها، در مورد افراد قضاوت نمی کند، راحت کلامی را به زبان جاری نمی کند که به یقین نرسیده است، آبروی مومن بسیار برایش مهم می شود، صداقت دارد و به کسی دروغ نمی گوید؛ در واقع این موارد ملاک کربلایی شدن و رسیدن به حقایق مجالس سنتی است.
حائری زاده با بیان اینکه چند سالی است که در شبکه های اجتماعی شبهه افکنی هایی در خصوص عزاداری امام حسین(ع) مطرح می شود گفت: می گویند محرم ماه شعور است نه ماه شور، اتفاقا محرم هم ماه شور است هم ماه شعور؛ می گویند محرم ماه خوب نگریستن است نه ماه خوب گریستن در صورتی که محرم هم ماه خوب نگریستن به معنای معرفت افزایی است و هم ماه خوب گریستن چراکه باید احساس و عاطفه خرج شود و گریه برای امام حسین(ع) هم موضوعیت دارد هم طریقت؛ می گویند محرم ماه بالیدن است نه ماه نالیدن در صورتیکه هم ماه بالیدن است هم ماه نالیدن.
وی با تاکید به تبعیت از امام به عنوان پیام اصلی عاشورا گفت: نماز، روزه، خمس و ذکات زمانی معراج انسان می شود که تحت ولایت امام معصوم باشد ، اگرنباشد این نماز انسان را بالا نمی برد زیرا عمر سعد هم نماز می خواند و بعضی از لشکریان یزید نیز نماز شبشان ترک نمی شد پس اصلی ترین پیام عاشورا با ولایت بودن است در واقع باید خود را با امام تنظیم کرد.