کم توجهی مردم به تولیدات داخلی ریشهای فرهنگی دارد
یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: کم توجهی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشهای فرهنگی دارد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ فرزاد هاشمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: مردم همواره کالای خارجی را بر کالاهای داخلی ترجیح میدهند چون فرهنگ «کالای خارجی بهتر از کالای ایرانی» به مرور در جامعه نهادینه شده است.
وی همچنین با بیان اینکه تولید به معنای خلق ارزش باید در جامعه شناخته شود و برای نیروی کار و سرمایه ارزش قائل بود، اظهار داشت : تشویق مردم و مصرف کنندگان به تهیه و مصرف کالاها و تولیدات ایرانی همواره باید مورد توجه باشد.
این اقتصاددان بر لزوم تدوین راهکار عملی برای ترغیب مردم به اجناس تولید داخلی تاکید و گفت: با ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالاهای داخلی بخش عظیمی از مشکلات صنعت و تولید کشور رفع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ «جنس خارجی بهتر از جنس ایرانی» در جامعه تبلیغ و نهادینه شده است، اظهار داشت: این عادت بد و غلط باید از اذهان مردم حذف شود.
هاشمی با اعلام اینکه سالیان متمادی کشور با معضلی به نام ترویج مصرف کالاهای خارجی روبرو بوده است، بیان داشت: خرید هر کالای خارجی به معنای افزایش اشتغال خارجی و موجب تعطیلی صنایع داخلی و بیکاری بیشتر نیروی کار در جامعه می شود.
این استاد دانشگاه افزود: نقش افراد جامعه در حمایت از تولید داخلی نه تنها کم رنگ تر از دولت و حلقههای اصلی اقتصاد تولید یعنی کارگران و سرمایه گذاران نیست بلکه این نقش بسیار اساسی و با اهمیت است چرا که کم توجهی افراد جامعه نسبت به تولیدات داخلی ریشهای فرهنگی دارد و این موضوع چرخش چرخهای کار و صنعت را با چالش جدی مواجه ساخته و به وابستگی، عقب ماندگی و در نهایت رکورد اقتصادی - اجتماعی منجر خواهد شد.
وی همچنین دو عنصر مهم قیمت و کیفیت را سبب استحکام فرهنگ خرید کالاهای داخلی دانست و اظهارداشت: عدم استقبال و استفاده نکردن از کالاهای خارجی تنها مختص مصرف کنند گان نیست بلکه تولید کنندگان نیز وظایفی را بر عهده دارند. قیمت بالای محصول، پائین بودن کیفیت، عدم توان رقابتی با کالاهای خارجی و ... تقاضا را به سمت کالاهای خارجی سوق میدهد.
هاشمی بیان داشت: تولید کنندگان عمده فعالیتها و برنامه ریزیهای خود را فقط برای سود دهی در بازه زمانی کوتاه مدت انجام داده و به سلیقه و خواستههای مصرف کننده کمتر اهمیت میدهند خوشبختانه در سایر کشورها مصرف کنندگان داخلی همیشه در اولویت هستند و محصولات جدید به صورت رایگان و یا با تخفیف زیاد در اختیار مشتریان قرار می گیرد تا بازار نسبت به واردات کالاهای مشابه خارجی واکسینه شود.
وی با بیان اینکه تولیدات داخلی باید توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد، گفت: بهره گیری از تکنولوژیهای جدید و پیشرفته، ارتقای کیفیت بسته بندی محصولات، تبلیغات و بازاریابی مناسب، سرمایه گذاری مولد و هدفمند از مولفههای اصلی افزایش توان رقابت تولیدات داخلی است.
این اقتصاددان افزود: عدم نظارت دقیق بر ورود بی رویه واردات، قاچاق و سایر موارد نه تنها انگیزه تولید و خلاقیت را سلب کرده بلکه تقاضا برای کالاهای داخلی نیز با عدم استقبال رو به رو شده است.
وی اظهار داشت : چالش بزرگ پیش روی محصولات صنعتی داخلی در حال حاضر انبوه کالاهای مصرفی با دوام و کم دوامی است که به شکل قانونی و یا غیرقانونی وارد کشور میشود.
هاشمی تصریح کرد : برای برخورد بااین چالش نباید تنها به برخوردهای قانونی اکتفا کرد و باید با توجه به شیوهای گوناگون فر هنگی از مردم خواست تا مصرف کالای ایرانی را افتخار ملی بدانند علاوه بر این بایستی به یاد داشت تا وقتی که بازار و خانههای مردم از کالاهای خارجی پر باشد نه صنعت پیشرفت خواهد کرد، نه توسعه شکل خواهد گرفت و نه لشکرگسترده بیکاران کمتر خواهد شد.
وی گفت: راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در کنار افزایش کیفیت کالاهاو تشویق خرید کالای ایرانی در کوتاه مدت و میان مدت در داخل کشور است در این راستا دولت باید به گونهای عمل کند که قدرت و میل به خرید مردم برای خرید کالای داخلی تقویت شود امری که پیامدهای مثبت و مهمی نظیر بالارفتن رشد اقتصادی و صنعتی در کنار قدرتمند شدن صنعت و توان برای صادرات
بیشتر را به همراه دارد.
وی افزود: اگر خرید کالاهای ایرانی در جامعه ترویج پیدا کند و به فرهنگ عمومی تبدیل شود باعث افزایش انگیزه در تولید کننده و ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر برای افراد بیکار جامعه می شود و در این صورت تقاضا به جای رفتن به سمت کالاهای خارجی به سوی کالاهای داخلی سوق پیدا می کند.