همکاری با خارجی ها مشروط به تقسیم بازار صادرات
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت : شرط ما برای همکاری با شرکت های خودروسازی نیسان ژاپن ، کیا موتورز کره و رنو فرانسه ، سرمایه گذاری مشترک و تقسیم بازار صادراتی است.
مهدی جمالی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در صورت پذیرش این شروط ، قطعا قراردادهای همکاری نهایی می شود ، افزود : بعد از برجام شرایط کشور به گونه ای است که شرکت های خارجی علاقه مند به همکاری با ما هستند ، هم اکنون با بسیاری از شرکت های اروپایی و اسیایی در حال مذاکره هستیم و باتوجه به موقعیت سایپا در بازار داخلی و خارجی موفق شدیم اولین قرارداد را با سیتروئن نهایی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سایپا متعهد به تامین خدمات پس از فروش به بهترین نحو است ،گفت : یکی از امتیازات شرکت سایپا با داشتن بیش از 600 نمایندگی در سراسر کشور ، خدمات پس از فروش است و ما تعهدات لازم را از طرف های چینی ، ژاپنی و فرانسوی برای خدمات پس از فروش محصولاتی که تولید می کنیم ، دریافت کردیم.
جمالی افزود : بر اساس برنامه راهبردی و قطعی سایپا ، تولید انواع محصولات این شرکت تا سال 2024 میلادی به یک میلیون و 500 هزار دستگاه افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه ظرفیت های مورد نیاز برای دستیابی به این میزان خودرو در گروه سایپا اطراحی شده است ، گفت : حداقل 50 درصد از محصولات تولیدی این شرکت تا سال 2024 میلادی صد در صد داخلی خواهد بود وبه همین منظور پلتفرم مورد نیاز درحال طراحی و ساخت است.
جمالی افزود : با شرکای خارجی گروه سایپا اعم از شرکت های چینی ، فرانسوی ، ژاپنی و کره ای در مجموع 50 درصد محصولات را به صورت جوینت ونچر( شرکت مشترک) و سرمایه گذاری مشترک تولید خواهیم کرد و در این نوع مشارکت هر یک از شرکا که بتواند داخلی سازی بیشتری داشته باشد و منافع بیشتری برای ما ایجاد کند و تعهدات صادراتی بالاتری ارائه کند ، شریک ما خواهد بود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر 4 درصد از محصولات تولیدی گروه خودروسازی سایپا را خودروهای چینی تشکیل می دهد ، گفت : برای ما خیلی فرقی نمی کند که شریک و طرف تجاری ما چینی ، فرانسوی یا ژاپنی باشد ، انچه که برای ما مهم است تامین منافع شرکت و کشور است.
جمالی به ارتباط و همکاری های بسیار خوب سایپا با چینی ها اشاره کرد و افزود : سایپا برای تبدیل شدن به هاب منطقه ای تولید خودرو باید بتواند به همه خواسته های مشتریان از قیمت و کیفیت گرفته تا خدمات پس از فروش پاسخ دهد.
وی گفت : با توجه به شرایط خوب چین در تصاحب بازارها ، شرکت های چینی می توانند در صادرات و همچنین تولید محصولات با قیمت و کیفیت مناسب به ما در گسترش دامنه مشتریان از گروه های کم درامد تا اقشار متوسط و پردرامد و همین طور جوانان کمک کنند.
جمالی افزود : بازارهای اطراف ما مثل عراق و افغانستان و ترکمنستان به کالاهای ارزان قیمت نیاز دارند و چین می تواند بعنوان شریک خوب ما را در تبدیل شدن به قطب و هاب منطقه ای کمک کند.