خط آهن ایران و افغانستان در توسعه روابط کشورهای منطقه نقش موثر ی دارد.
به
گزارش خبرنگار خراسان رضوی،خبرگزاری صدا وسیما،استاندار خراسان رضوی امروز در حاشیه
آیین آغاز ریل گذاری راه آهن خواف –
علیرضا رشیدیان با بیان اینکه بخشی از این پروژه که در خاک جمهوری اسلامی ایران است به انجام رسید، افزود:اجرای این طرح علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه بویژه افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای عضو اکو و نیز ارتقای ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و ترکیه و اروپا تاثیر بسزایی دارد.
رشیدیان درباره مزایای دیگر این پروژه گفت: گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آبهای آزاداست.
وی با بیان اینکه هم اکنون ریل گذاری قطعه سوم این مسیر آغاز شده است، افزود: طول کل این مسیر ریلی 686 کیلومتر با 6 ایستگاه طراحی شده و بر اساس برنامه ریزی ها برای سال نخست راه اندازی این مسیر ظرفیت جابه جایی مسافر تا 200 هزار نفر و بار چهار میلیون تن پیش بینی شده که در سال های بعد این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
استاندار خراسان رضوی گفت: قطعه چهارم این پروژه در تعهد افغانستان است که کار برای ساخت آن شروع شده است.
او افزود: بر اساس طراحی انجام شده این پروژه در آینده از هرات تا میمند –شیرغان و شیرخان ادامه یافته و در ادامه به شبکه ریلی کشورهای تاجیکستان ، ازبکستان و ترکمنستان متصل می شود.
این طرح در راستای توسعه شبکه ارتباطی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر به طول 213 کیلومتر بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از چند سال قبل اجرایی شده است.
این مسیر ریلی نخستین خط آهن بین دو کشور است که در چهار قطعه عملیاتی شد و قطعه های یک و دو آن از شهرستان خواف تا مرز شم تیغ و قطعات سه و چهار از مرز شم تیغ تا شهر هرات در افغانستان ادامه می یابد.
راه آهن خواف – هرات در بخش ایران از محدوده راه آهن سنگان در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می یابد و در محدوده جاده تایباد – خواف پس از عبور از جاده معدن سنگان به صورت زیرگذر در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و به مرز شمتیغ می رسد.