پارسی جو موتور جستجوگر بومی برای ایرانیان
مدیر عامل شرکت دانش بنیان پارسی جو گفت: در صورت ایجاد بسترهای مناسب تا 5 سال آینده می توانیم، زمینه اشتغال 2000 نفر را در طرح جستجو گر پارسی جو فراهم کنیم.
مهدی زارع بیدکی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما در خصوص موتور جستجوی بومی «پارسی جو» افزود: این موتور جستجوگر امکان جستجوی متنی، تصویری، ویدئو، نقشه و آوا را فراهم می کند و دارای امکاناتی از جمله سرویس خبری، جستجوی علمی، بازار و دانلود است.
وی تصریح کرد: قابلیت جستجو و نمایه سازی صفحات فارسی بر محیط وب، تازگی اطلاعات از طریق بکارگیری سیاست بروز رسانی هوشمند و سرعت پاسخگویی مناسب از جمله ویژگی های این جستجو گر است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان پارسی جو گفت: این موتور جستجو توسط شرکت دانش بنیان پارسی جو و با همکاری دانشگاه یزد و مرکز تحقیقات مخابرات ایران طراحی شده است.
زارع بیدکی تأکید کرد: نسخه نخست موتور جستجوی پارسی جو اردیبهشت سال 1389 با پوشش یک میلیون صفحه وب راه اندازی شد و امروز می تواند بیش از دو میلیارد صفحه را پوشش دهد.
وی گفت: استفاده از موتورهای جستجو رتبه یک را در کشورهای مختلف دارد و ایران پنجمین استفاده کننده گوگل در دنیا است و 2 و 7 دهم درصد ترافیک گوگل را کاربران ایرانی به خود اختصاص داده است.
زارع بیدکی با اشاره به راه اندازی موتورهای جستجوی بومی در سایر کشورها با تمرکز بر زبان بومی افزود: هم اکنون موتور جستجوی «یان دکس» روسیه، «نیور» کره جنوبی و «بایدوی» چین از جمله این موتورهای جستجو هستند که ارائه سرویس های مبتنی بر نیاز جامعه را به صورت بومی برای کاربران خود فراهم کرده اند.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان پارسی جو گفت: در طرح موتور جستجوی بومی50 متخصص مشغول به کار هستند و این در حالی است که کوچکترین موتور جستجوی دنیا بیش از هزار متخصص دارد.
زارع بیدکی در خصوص ویژگی های پارسی جو افزود: از آنجائیکه 30 درصد نیاز کاربران ایرانی در محیط جستجو به بخش خبر اختصاص دارد، اطلاعات50 سایت خبری بر روی موتور جستجوی پارسی جو قرار گرفته و رو به افزایش است.
وی گفت: یکی دیگر از مزیت های موتورهای جستجوی بومی دسترسی آنها به اسناد ملی و سازمانی است که می تواند بستری مناسب برای محققان داخلی را فراهم آورد.