، محسن پورسیدآقایی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه جابجایی کالا و ترانزیت بارهای بندرعباس به ترکمنستان اظهار داشت: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جادهای ایران به مدیرکل راهآهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندرعباس را در مرکز توجه و بازدید قرار دهد و به همین دلیل گروه ویژهای برای بررسی و مطالعه ظرفیتهای ریلی و بندری در محل مستقر شدهاند.
امکان اتصال خراسان جنوبی با شبکه ریل به آبهای آزاد و دریای عمان
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی گفت: طرح شبکه ریلی بیرجند با اتصال شبکه ریلی سراسری مشهد- بافق ، خراسان جنوبی را از طریق ریل به آب های آزاد و دریای عمان و خلیج فارس متصل می کند.
مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با اشاره به مطالعات راهآهن بیرجند گفت: این راهآهن به طول 250 کیلومتر است که 150 کیلومتر در استان خراسان جنوبی واقع شده است و برای اینکه به شبکه ریلی متصل شود نیاز به احداث 1000 کیلومتر ریل در استان خراسان رضوی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی گفت: اعتبار لازم جهت احداث این راهآهن 1500میلیارد ریال در خراسان جنوبی است.
جعفری با بیان اینکه مطالعات توجیه فنی و اقتصادی انجام شده بر روی این پروژه مجوز کمیسیون 215 گرفته است ، گفت : طبق مطالعات انجام شده مقرر شد که در فاز اول
اتصال بیرجند به شبکه ریلی در اولویت قرار گیرد.
وی افزود : در صورت جلسهای که با حضور مشاور طرح (شرکت مشاور پل رود) در استانداری خراسان جنوبی تشکیل شد مقرر شد مشاور تهیه اسناد 2 قطعه از سمت بیرجند و یک قطعه از سمت خراسان رضوی را در دستور کار قرار دهد که تا به حال فاز یک مطالعات بیرجند – گناباد(یونسی) در دفتر فنی راهآهن به تصویب رسیده و فاز 2 که در واقع نقشههای اجرایی و تهیه اسناد مناقصه است، در حال اتمام است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه قطعاتی برای اتصال فاز یک راهآهن بیرجند- مشهد پیشنهاد شده گفت: قطعه یک شروع از بیرجند به سمت مشهد به طول 20 کیلومتر با اعتبار پیشنهادی 400 میلیارد ریال و قطعه 2 شروع از گناباد به سمت بیرجند به طول 50 کیلومتر با اعتبار پیشنهادی 510 میلیارد ریال از پیشنهادهای ارایه شده است.
جعفری افزود: در قانون بودجه سال جاری مبلغ 100 میلیارد ریال جهت پروژه مصوب شد که در اعتبارات ماده 180 نیز 100 میلیارد ریال پیشنهاد صورت گرفت که از این مقدار 400 میلیارد ریال مورد تصویب قرار شده است.
وی اشاره به اثار اقتصادی احداث راه آهن خراسان جنوبی کرد و گفت: کاهش فاصله ترانزیتی کشورهای آسیای میانه تا بندر چابهار به میزان 345 کیلومتر، کاهش فاصله کریدور راه آهن آسیایی به میزان 685 کیلومتر از ویژگیهای این خط است، ضمن این که احداث این شبکه افزایش تقاضای بار ترانزیت به میزان 869 هزار تن در پی خواهد داشت و وجود معادن غنی سنگ و کاهش هزینه حمل و در نتیجه اقتصادی شدن استحصال، باعث رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در منطقه خواهد شد.
رشد 4 برابری حمل زغال سنگ در راه آهن شرق
مدیرکل راه آهن شرق گفت: حمل زغال سنگ توسط راه آهن شرق در مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال 1394 از رشد چهار برابری برخوردار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق ، محمد ابراهیم اقبالی گفت: در مرداد امسال 25 هزار و 795 تن زغال سنگ حمل شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1394 که چهار هزار و 840 تن بود، 433درصد رشد دارد.
مدیرکل راه آهن شرق ادامه داد: برغم رکود بازار حمل مواد معدنی با پیگیری های انجام شده و تعدیل های لازم در تعرفه های ریلی و برگزاری جلسات مختلف بازاریابی ریلی با صاحبان کالا و صاحبان معادن و صنایع این اداره کل توانسته است در مرداد امسال در این شرایط یک میلیون و 720 هزار تن بار حمل کند که نسبت به مرداد ماه سال قبل که یک میلیون و 232 هزار تن حمل شده بود 40 درصد رشد دارد.
وی افزود: مرداد امسال 289 هزار و 125 تن سنگ آهن حمل شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال که 255 هزار و 785 تن حمل شده بود 13 درصد رشد دارد.
محمدابراهیم اقبالی ادامه داد: درآمد حمل سنگ آهن نیز مرداد ماه امسال نسبت به سال قبل 63 درصد رشد دارد.
وی حمل بارهای حجیم ، حمل سبز ، ایمنی بالا و کاهش ترافیک جاده ای را از مزایای حمل و نقل ریلی برشمرد.
اداره کل راه آهن شرق با حدود 1000 کیلومتر بزرگترین منطقه ریلی کشور است که با قدمت کم توانسته است در بین مناطق 19 گانه ریلی کشور رتبه سوم بارگیری را از آن خود کند.