به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، گزارش مربوط به مهمترین دستاوردها و فعالیتها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر از سوی دفتر آمار و تلفیق برنامه این وزارتخانه منتشر شده است.
مواردی از جمله یکپارچه سازی حمل و نقل درون شهری ـ برونشهری، افزایش سهم حمل و نقل ریلی(بار- مسافر- ترانزیت)، آغاز عملیات اجرایی پروژه راهآهنهای سریعالسیر تهران – مشهد و تهران ـ قم ـ اصفهان، توسعه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، تسریع در عملیات اجرایی احداث آزادراه تهران ـ شمال و تکمیل مسکن مهر به عنوان مهمترین دستآوردهای این وزاتخانه در سه سال اخیر اعلام شده که جزئیات آن به این شرح است:
یکپارچهسازی حمل و نقل درون شهری ـ برون شهری
یکی از مهمترین عوامل رشد حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای شخصی ، ایجاد یکپارچگی حمل و نقل برون و درون شهری و ایجاد نقطه تبادل بین آنهاست . برای این منظور اتصال پایانههای مسافری برونشهری، فرودگاهها و ایستگاههای قطار به سامانههای اتوبوس تندرو و خطوط مترو از جمله مواردی است که این وزارتخانه مدنظر قرار داده و در برخی از کلانشهرها از جمله تهران و تبریز نیز مطالعاتش را آغاز کرده است.
طرح ایجاد و راه اندازی قطارهای حومه ای نیز از دیگر اقدامات وزارت به منظور تقویت بخش ریلی و استفاده از پتانسیلهای حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافران حومهای است.
امروزه به دلیل ازدحام در مسیرهای حومه کلانشهرها و همچنین جانمایی شهرهای جدید در حومه شهرها، بیش از پیش لزوم این نوع از حمل و نقل احساس میشود.
پیش بینی شده است با استفاده از امکانات و ظرفیتهای شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای رشد متوسط سالیانه 30 درصد برای حمل و نقل حومهای تحقق یابد.
افزایش سهم حمل و نقل ریلی (بار- مسافر- ترانزیت)
پرداختن به توسعه خطوط راه آهن و حمل و نقل ریلی به واسطه ایمنی بالا و ارزان بودن در جابجایی کالا و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا سهم بخش ریلی در جابجایی مسافر از 6 درصد در ابتدای دولت به 8 درصد در پایان سال 1394 رسیده است. همچنین در جابجایی بار این سهم از2.8درصد در ابتدای دولت به7.8 درصد در سال 1394 رسیده است.
در خصوص ترانزیت نیز سهم حمل و نقل ریلی از 8 درصد در ابتدای دولت به7.11 درصد در سال 1394 افزایش یافته است.
آغاز عملیات اجرائی پروژه راه آهنهای سریعالسیر تهران – مشهد و تهران ـ قم ـ اصفهان:
این دولت تمام توجه و توان خود را معطوف به عملیاتی کردن پروژه قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان کرده است.
طرح اهمیت این پروژه در جریان سفر رئیس جمهوری به کشور چین و اولویت قائل شدن برای این پروژه از سوی مقامات ایرانی سبب شد تا در جریان مذاکرات فنی و اقتصادی با فاینانسر چینی و تدقیق چارچوب اقدامات اجرایی، در نهایت قرارداد این پروژه با شرکت C.R.E.C منعقد شود.
هم اکنون پس از گشایش اعتبار اسنادی (L.C) پروژه و پرداخت 15 درصد پیش پرداخت از طرف ایرانی به طرف چینی، اجرای این پروژه وارد فاز عملیاتی شده است.
با توجه به اعلام آمادگی رسمی طرف آلمانی، انجام مذاکره با شرکت زیمنس و بانک توسعه زیرساخت آلمان (K.F.W) نیز با هدف تامین ناوگان خط مورد نظر در دست اقدام است.
تهران - مشهد: با توجه به روند رو به رشد امار مسافران حرم امام رضا (ع) و ضرورت ایجاد تنوع در مسیرهای حمل و نقل منتهی به این شهر ، دولت یازدهم را بر آن داشت تا با هدف تسهیل و تسریع در امر جابجایی مسافرین تمام تمرکز خود را بر اجرایی کردن پروژه برقی کردن خط ریلی تهران ـ مشهد به ارزش تقریبی 1.2میلیارد دلار بگذارد.
در جریان سفر رئیس جمهوری به چین و انجام مذاکرات با دولتمردان آن کشور و حصول توافق در خصوص اعطای وام جهت اجرای این پروژه (تسهیلات اعطایی در قالب Soft loan با بازپرداخت بلند مدت و سود کم) مقرر است تا عملیات اجرایی پروژه با هدف ارتقاء سرعت قطارهای مورد نظر به سقف 200 کیلومتر در ساعت آغاز شود. به موازات مذاکره با طرف چینی و با توجه به اعلام آمادگی رسمی طرف آلمانی، انجام مذاکره با شرکت زیمنس و بانک توسعه زیرساخت آلمان (K.F.W) نیز با هدف تامین ناوگان خط مورد نظر در دست اقدام است.
توسعه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)
مجموعه فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی(ره) و شهر فرودگاهی با مساحت 13700 هکتار در زمره ده فرودگاه بزرگ جهان از نظر وسعت قرار دارد که با هدف ایجاد یک قطب بینالمللی در 35 کیلومتری تهران واقع شده است.
با توجه به توسعه فرودگاه بینالمللی حضرت امام خمینی(ره) و افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات آن, فراهم کردن امکان جابجایی مسافران و دسترسی آنها به امکاناتی نظیر مترو به یکی از اساسیترین اهداف توسعهای فرودگاه تبدیل شده است. بدین منظور اجرای دو خط از خطوط متروی تهران به فرودگاه امام که به پنج ایستگاه در داخل شهر فرودگاهی منتهی خواهد شد، پیشبینی شده است.
به استناد ماده 166 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه، شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان یک مرکز مهم توسعه تجاری شهر تهران و در قالب یک قطب بینالمللی تجاری و برای ارائه خدمات پروازی به 90میلیون مسافر طراحی شده است و برای تبدیل شدن ایران به قطب اول حمل نقل هوایی بار و قطب دوم حمل و نقل هوایی مسافری در منطقه این دولت ضمن تاسیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اقدامات خود را جهت تعریف فرصتهای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی سازماندهی کرده و هم اکنون پروژه در حال مذاکره با متقاضیان سرمایه گذاری است و توسعه ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) نیز از جمله پروژه های مهم در دست اجرا محسوب می شود.
در این باره با بنیاد مستضعفان توافق صورت گرفته است تا در این پروژه سرمایه گذاری کند و مذاکرات جهت تدوین اسناد قراردادی در دست اقدام است.
در حال حاضر کنسرسیوم مشاور مذکور در حال بررسی مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر فرودگاهی و ترمینال ایرانشهر (شماره 2) فرودگاه امام خمینی (ره) است و مقدمات ابلاغ ارائه خدمات مشاور در ترمینال سلام (زیارتی) از سوی کارفرما در دست بررسی
قرار دارد .
تسریع در عملیات اجرایی احداث آزاد راه تهران ـ شمال
تکمیل آزاد راه تهران ـ شمال از اولویت های این دولت بوده که با هدف مدیریت عملیاتی وکارآمد بر این پروژه و هماهنگی کامل میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان ، سال 1400 برای بهره برداری کامل از این آزاد راه هدفگذاری شده است.
برای تکمیل قطعات یک و دو و سه با مشارکت بنیاد فرآیند تامین مالی در دست اقدام بوده و با شرکتهایی از کره جنوبی و چین مذاکراتی صورت گرفته شرکتهای مذکور آمادگی خود را اعلام کرده و حتی در این زمینه تفاهم نامه همکاری با شرکت دوو از کره جنوبی منعقد شده است.
با توجه به این اقدامات ، عملیات اجرایی آزادراه موصوف به صورت جدی پیگیری شده و
پیشرفت فیزیکی آن از 16.0 درصد به 5.2 درصد درسال جاری رسیده است.
تکمیل مسکن مهر
طرح مسکن مهر از سال 1386 به موجب بند د تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 شروع
شد و در چارچوب قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب سال 1387) ادامه یافت، در اجرای این طرح در مجموع برای دو میلیون و 215 هزار واحد با بانکهای عامل قرارداد منعقد شده است.
تاکنون از کل واحدهای مذکور، کار ساخت یک میلیون و 910 واحد به اتمام رسیده ( و
بقیه واحدها بصورت نیمه تمام در مراحل مختلف ساخت قراردارد) و از این تعداد، یک میلیون و 720 هزار واحد واگذار شده است .
عملکرد دولت یازدهم از واحدهای افتتاح شده در سه سال اخیر 710 هزار واحد است و
با واگذاری هایی که به مناسبت هفته دولت انجام خواهد گرفت، واگذاری ها در این دولت
از مرز 800 هزار واحد خواهد گذشت.
اساسی ترین مشکل این طرح برای اسکان مردم ، تأمین نشدن بموقع خدمات زیربنایی (آب، برق، گاز و فاضلاب) و کمبود خدمات روبنایی ( مدرسه، مسجد، کلانتری، درمانگاه و ...)است.
در حال حاضر برغم اتمام حدود 200 هزار واحد از نظر ساخت، بدلیل تکمیل نشدن خدمات زیربنایی، تحویل آنها به متقاضیان میسر نشده است که امیدواریم با تامین اعتبار موردنیاز و با تلاش مضاعف دستگاههای ذیربط، نسبت به ارایه خدمات اقدام تا امکان اسکان متقاضیان تا پایان سال جاری فراهم شود.
اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون ریال و
حمایت در طول دوره اجرا و همچنین اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون ریالاز برنامه های دولت است.
بخش دیگری از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این مدت سه ساله در بخشهای توسعه زیرساخت و ظرفیتسازی، افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت، برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل و نقل، تأمین مالی پروژههای حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی، افزایش جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی و تکمیل پروژههای مسکن مهراست که به صورت جزئیتر اشاره می شود:
توسعه زیرساخت و ظرفیتسازی :
* توسعه 457 کیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراکبندی بیش از 1000 کیلومتر از خطوط ریلی
* اتمام عملیات اجرایی طرح ر اه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان
* بهرهبرداری از 4792 کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل 217 کیلومتر آزاد راه، 2792 کیلومتر بزرگراه و بیش از 1783 کیلومتر راه اصلی
* احداث و ساخت راه های روستایی به میزان 5850 کیلومتر وبهسازی و آسفالت 10.367 کیلومتر راه روستایی و فرعی
* رشد 16 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری و رسیدن به 209 میلیون تن ظرفیت
* بهرهبرداری از 39 پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش تقریبی 3272 میلیارد ریال
* بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان
* بهره برداری از 4001 کیلومتر مسیر هوایی(سنتی و ماهواره ای)
* اجرای فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) شامل احداث ترمینال دوم مسافری و ساختمان های جانبی و سطوح پروازی با اولویت بخش غیردولتی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی
* توسعه و تجهیز زیرساخت های هوانوردی و فرودگاهی در 9 فرودگاه
* راه اندازی کامل ترمینال بار شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با ظرفیت 450 هزار تن به منظور افزایش ظرفیت بار ترانزیت کشور
افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت
* رشد300درصدی ترانزیت ریلی با افزایش بار ترانزیت ریلی از 500 هزار تن در سال 1392 به 5.1 میلیون تن در سال 1394
* جابجایی 79.34 میلیون تن کالای ترانزیتی توسطبخش جاده ای سال 1392 الی پایان سال 1394
* دریافت موافقتنامه 9 بندر خشک به منظور افزایش جابجایی و شروع عملیات اجرایی در بنادر خشک آپرین و اینچه برون
* برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل ونقل
* بهسازی و بازسازی960 کیلومتر خطوط ریلی
* حذف و اصلاح تعداد1931 نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راههای شریانی
* تامین مالی پروژههای حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی
* گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث 410 کیلومتر دوخطه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان به ارزش دو ونیم میلیارد دلار
* نهایی شدن قرارداد احداث آزاد راه تبریز– مرند - بازرگان به طول 253 کیلومتر و به
ارزش 30 هزار میلیارد ریال به روش BOT
* تبادل پیش نویس قرارداد بین وزارت و متقاضیان ایتالیایی احداث آزاد راه همدان – کرمانشاه به طول 206کیلومتر به ارزش 25000 میلیارد ریال از طریق PPP
* افزایش جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی
* رشد 45 درصدی جابجایی مسافر دریایی و ثبت رکورد 17 میلیون نفر سفر
* افزایش توان جابجائی مسافر فرودگاهی به میزان 87 میلیون نفر (افزایش 4 درصدی)
* افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور( از 165 هزار پرواز به 315 هزار پرواز).
افزایش 91درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور
عملکرد سه ساله وزارت راه و شهرسازی در حوزه هوایی نشان دهنده ساخت و بهسازی پایانههای فرودگاهی به میزان 54 هزارمترمربع و افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور است.
همچنین تعداد ناوگان مسافر هوایی فعال افزایش 28 درصدی دارد که نشان دهنده عزم دولت برای توسعه زیرساخت و ظرفیتسازی در فرودگاههای کشور با هدف بهبود حمل و نقل هوایی در کشور است.
مهمترین اقدامات دولت یازدهم طی 6 ماهه دوم سال 1392 و سالهای 1393 و 1394 در زمینه هوایی حاکی از کاهش 12 درصدی عمر متوسط ناوگان هوایی دارد که نویدبخش بهبود ایمنی پروازها است.
همچنین افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور نیز آمار قابل توجهی است که امید است با انجام نهایی قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ به صد درصد سهم هوایی خود در منطقه برسیم.
وزارت راه و شهرسازی با هدف توسعه زیرساخت و ظرفیتسازی در فرودگاههای کشور، احداث و بهسازی پایانههای فرودگاهی به میزان 54 هزارمترمربع و هم چنین احداث و بهسازی برجهای مراقبت پرواز به میزان 8500 مترمربع را در دستور کار قرار داد و موفق به انجام آن شد.
برنامههای دولت برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل اما بیش از همه رسانهای شد و در صدر اخبار بود و در همین چارچوب وزارت راه و شهرسازی به عنوان سازمان متولی این مهم از همان ابتدا تلاش کرد با رایزنی و مذاکرات بینالمللی این هدف مهم را به مرحله اجرا برساند.
در همین چارچوب در جدیدترین آمار ارایه شده شاهد کاهش عمر متوسط ناوگان هوایی به میزان 2 سال و 6 ماه (با 12 درصد کاهش) و افزایش 28 درصدی تعداد ناوگان مسافرهوایی فعال هستیم.
همزمان با اجرای طرحهای توسعهای در فرودگاههای کشور با هدف بهبود شاخصهای هوایی ، افزایش توان جابجایی مسافر فرودگاهی به میزان 87 میلیون نفر که حاکی از افزایش 4 درصدی داشت و هم چنین افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور (از 165 هزار پرواز به 315 هزار پرواز) خبر خوشی بود که نوید بازگشت رونق و فعال شدن فرودگاههای کشور را میدهد.
در شرایطی که تخصیص اعتبارات دولتی برای انجام پروژهها کاری نشدنی به نظر میرسید، از طریق مشارکت بخش خصوصی، تکمیل طرحهای توسعهای دنبال شد. بر همین اساس علاوه بر اقدام برای فرآیند تامین مالی به روش BOT برای 12 پروژه آزادراهی به طول 1560 کیلومتر و ارزش تقریبی 193 هزار میلیارد، پروژه فرودگاه امام خمینی (ره) به ارزش 60 هزار میلیارد ریال شامل انتخاب سرمایه گذار، مذاکره با سرمایه گذار، عقد تفاهمنامه همکاری مشترک، اخذ مصوبه هیأت وزیران و مذاکره برای عقد قرارداد مشارکت انجام گرفت.