تجاری سازی رقابت پذیر ، حلقه مفقوده کالای ایرانی
رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه تجاری سازی حلقه مفقوده کالاهای ایرانی در اقتصاد کشور است برضرورت نهادینه کردن کالای ایرانی به عنوان یک کالای برتر در جامعه تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ ابراهیم جمیلی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: کیفیت بسیاری از کالاهای تولید داخلی مثال زدنی است و میطلبد رسانههای ارتباط جمعی در معرفی کالای ایرانی تلاش مضاعف داشته باشند.
وی همچنین کیفیت مطلوب کالای ایرانی را ضامن خوشنامی و ترقی در بازار دانست و اظهارداشت: تولیدکنندگانی که به مقوله کـیفـیت اهمیت قائل هستند از موقعیتی ممتاز و بی رقیب در بازارهای داخلی و خارجی برخوردارند.
رئیس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه مصرف کالای ایرانی بسترساز اشتغال جوانان این مرز و بوم است، گفت: منشاء اصلی تمام مشکلات و فشارها، بیکاری است و خود مردم باید از روند تولید داخلی حمایت کنند زیرا امروز مسئولان، تولیدکنندگان و مردم مثلث طلایی رفع مشکلات تولید ملی هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه مردم ایران باید تولید کنندگان و محصولات داخلی را باور کنند، افزود: بسیاری از کالاهای داخلی امروز به مراتب با کیفیتتر و ارزانتر و بهتر از نمونههای خارجی بوده ولی متاسفانه باز هم مارکها و برندهای خارجی از سوی مردم ترجیح داده میشود.
جمیلی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان در هر صنعتی باید محصول خود را به استانداردها و ایده آلها نزدیک کنند، اظهارداشت: کیفیت باید حرف اول همه تولید کنندگان داخلی باشد و در عین حال با حداقل سود کار کنند.
وی با تصریح اینکه سود حداقل و دائمی بهتر از سود زیاد و زودگذر است، گفت: تولید کنندگان داخلی باید عرق لازم نسبت به تولید را داشته باشد و به دنبال بالا بردن کیفیت باشند به سخن دیگر مردم با افتخار و خودباوری کالای ایرانی بخرند و تولید کنندگان نیز با عرق ملی و افتخار به امر تولید اهتمام داشته باشند.
رئیس خانه اقتصاد ایران افزود: مسئولان و تولیدکنندگان باید با همفکری هم نیازهای صنعت کشور را شناسایی و با همفکری و همیاری هم راهکارهای نجات و حمایت صنعت کشور را تدوین کنند تا قوانین در جهت تسهیل امر تولید و پیشرفت کشور به اجرا در آید.
وی با یادآوری اینکه تولید کنندگانی داخلی باید به بحث توسعه، تحقیق و بهبود کـیفیـت محصولات اهمـیت ویژهای قائل باشند، اظهارداشت: تولید کنندگانی کالاهای ایرانی برای جلب رضایت بیش از پیش مشتریان به خدمات پس از فروش و تنوع کالا بیشتر اهمیت دهند.
جمیلی همچنین با اعلام اینکه ایجاد فروشگاههای زنجیرهای عرضه کالای ایرانی باید در سطح کشور توسعه پیدا کند، گفت: هم اکنون برای هر 23 نفر ایرانی در کشور یک مغازه وجود دارد بنابراین کالای ایرانی به دلیل حلقههای واسط گرانتر به دست مشتری میرسد
وی در ادامه با بیان اینکه تجاری سازی حلقه مفقوده کالاهای ایرانی در اقتصاد داخلی است، افزود: عدم برندسازی کالاهای ایرانی بزرگترین ضربه را به محصولات داخلی وارد میسازد.
رئیس خانه اقتصاد ایران اظهارداشت: اگر چه ایران ظرفیت تولید و کیفیت بالای انواع محصولات صنعتی و غیر صنعتی را دارد اما در سایه نبود برندسازی مناسب، تولیدات ایرانی مورد بیمهری قرار گرفته و نتوانسته جایگاه خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف کالای ایرانی در تولید ملی، اشغال و جلوگیری از بیکاری جوانان این مرزوبوم نقش بی بدیل دارد از اینرو میطلبد همگان به این مهم توجهی ویژه داشته باشند.
جمیلی با اذعان اینکه بیکاری امروز به عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، گفت: تمامی خانوادههای ایرانی به نوعی با پدیده بیکاری دست و پنچه نرم میکنند.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی تولید کنندگان باید جلب رضایت مشتری است، افزود: مردم امروز به دنبال کالاهای با کیفیت مطلوب و خدمات پس از فروش مناسب هستند.
رئیس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: تولید کنندگان به منظور جلب نظر مشتریان باید در کنار افزایش سطح کیفیت تجاری سازی را هم مد نظر قرار دهند تاکالای ایرانی به عنوان یک کالای برتر در جامعه نهادینه شود.
وی همچنین بیان داشت: تولید کنندگان داخلی باید کیفیت کالای خود را ارتقاء دهند چرا که ارائه کالاهای با کیفیت، نرخ مناسب و کارایی مطلوب از سوی تولیدکنندگان داخلی سبب میشود توجه مردم بیشتر معطوف به سمت و سوی مصرف کالاهای ایرانی باشد.
جمیلی خاطرنشان کرد: برای مصرف کالاهای داخلی باید زمینه سازی کرد چرا که تولید بایستی بارور شود تا مردم به سراغ کالای داخلی روند.
وی با اعلام اینکه رعایت استانداردها در افزایش اعتماد مردم نسبت به تولیدات داخلی مؤثر است، افزود: تولید کنندگان داخلی باید کیفیت کالای خود را ارتقاء دهند چرا که ارائه کالاهای با کیفیت، نرخ مناسب و کارایی مطلوب از سوی تولیدکنندگان داخلی سبب میشود تا مردم به جای استفاده از اقلام خارجی نمونههای داخلی آن را تهیه کنند.
رئیس خانه اقتصاد ایران اذعان داشت: بدون تردید روی آوردن به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد کشور و رسیدن به خوداتکایی، بیش از همه نیازمند باور پذیری و جلب اعتماد مردم به این تولیدات است.
وی گفت: تولیدکنندگان محصولات داخلی ضمن اهتمام به ارتقا و تداوم کیفیت کالا از مشاوره هنرمندان و متخصصان تبلیغاتی برای بستهبندی و تبلیغ کالای خود بهرهمند شوند تا علاوه بر جلب و جذب مشتریان و هموطنان داخلی و پرهیز از مصرف کالای قاچاق، توان صدور کالا به خارج از مرزها را نیز داشته باشند.
جمیلی با بیان اینکه بستهبندی مناسب و با کیفیت نقش مؤثری در افزایش فروش کالا دارد، افزود: تولیدکنندگان افزونبر افزایش کیفیت تولید باید در نحوه بستهبندی هم عملکرد مناسبی داشته باشند.
وی اظهارداشت: متاسفانه گرایش به سمت مصرف کالاهای خارجی در کشور وجود دارد و آثار و عوارض سوء مصرف اقلام خارجی در همه جنبههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است.
رئیس خانه اقتصاد ایران خاطر نشان کرد: تمامی آحاد مردم باید توجه داشته باشند که امروزه مصرف کالای خارجی به منزله عدم مصرف کالای مشابه داخلی است. عدم مصرف کالای مشابه داخلی نیز به معنی تعطیلی صنایع داخلی، بیکاری جوانان و نیروی انسانی و وابستگی به خارج در جهت تأمین نیاز و تداوم مصرف ثروت ملی یعنی نفت و تشدید فزاینده وابستگی به بیگانه و به نفت و مرگ تدریجی اقتصاد و جامعه خواهد بود.
وی بیان داشت: به رغم وجود برخی از قوانین حمایت از صنایع داخلی باید با فرهنگ سازی میل تقاضای مؤثر را از کالای خارجی به داخلی تبدیل کرد.
جمیلی تاکید کرد: خودباوری در بین جوانان ایرانی باید افزایش یابد و اعتقاد همه جانبه به این شعار که «ما میتوانیم» و اینکه ایرانی میتواند هر کالایی را تولید کند باید در نظام آموزشی و صنعتی کشور نهادینه شود.
وی یادآورشد: کاهش نرخ اشتغال، خروج ارز و انبار شدن کالای داخلی از جمله زیانهای استفاده از کالای خارجی است.