؛ محمدرضا مودودی با اعلام این خبر گفت: صادرات ایران به عمان در چهار ماهه نخست سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 161 درصدی داشته و با توجه به ظرفیت های توسعه همکاری با این کشور و تحقق برجام، میتوان سهم بیشتری را در بازار این کشور متصور شد.
مقررات دست و پاگیر صادرات را دشوار کرده است
در نشست مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت با اعضای کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی ضمن بررسی موانع و مشکلات موجود در این صنعت، بر حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر برای توسعه صادرات تاکید شد.
در این نشست که به ریاست محمدرضا مودودی معاونکل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، ظرفیتها و توانمندیهای تولید و صادرات لوازم خانگی مورد بررسی قرار گرفت و هزینهسازی اعمال مقررات و بوروکراسیهای اداری به عنوان یکی از عوامل بازدارنده در صادرات لوازم خانگی عنوان شد.
مدیرکل دفتر صادرات کالای سازمان توسعه تجارت درباره این نشست گفت: ظرفیت تولید لوازم خانگی در بخش انرژیبر و غیرانرژیبر و قطعات قابل توجه است و باید با نگاه به این توانمندیها و طراحیهای جدید در این صنعت که قابل رقابت با محصولات خارجی است، برنامه راهبردی صادراتی تهیه شود.
محمود بازاری خاطرنشان کرد: مهمترین موانعی که بر سر راه صادرات صنعت لوازم خانگی وجود دارد وجود برخی قوانین دستوپاگیر و بروکراسی برخی دستگاههای اجرایی است که باعث عدم تطابق وضعیت موجود با اهداف و برنامههای پیشبینی شده میشود.
وی ادامه داد: در نشست با اعضای کمیسیون صادرات انجمن لوازم خانگی به مشکلاتی از قبیل حذف استاندارد اجباری از سر راه صادرات به ویژه محصولاتی که دارای برند معتبر یا دارای برند مشترک با شرکتهای خارجی هستند، استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان، کمک دولت به توسعه بازاریابی محصولات لوازم خانگی و تسهیبل فرایند تامین مالی بنگاههای فعال از سوی شبکه بانکی اشاره شد.
بازاری اظهار داشت: کمک به جذب سرمایهگذاران خارجی، تولید و صادرات مشترک با شرکتهای معتبر ایرانی، تلاش رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای هدف برای بازاریابی و معرفی محصولات ایرانی، مدیریت تجارت بازارچههای مرزی در راستای حذف تاثیرات منفی بر صادرات لوازم خانگی نیز از جمله خواستهها و پیشنهادهای انجمن لوازم خانگی بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، روز گذشته نیز ولیا... افخمیراد اعلام کرد که در راستای حمایت از مصرفکنندگان داخلی، واردات لوازم خانگی منوط به داشتن نمایندگی رسمی شرکتهای خارجی در ایران و ارائه خدمات پس از فروش است.
این تصمیم به منظور ساماندهی واردات لوازم خانگی و اجرای ماده چهار قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان از سهشنبه 26 مرداد به اجرا درآمد.
افزایش 70 درصدی صادرات به آفریقای جنوبی
رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی گفت: بر اساس آمارهای منتشره از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در 4 ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادرات کشورمان به آفریقای جنوبی 70 درصد افزایش یافته است.
مهرداد سیادت نسب با اعلام این خبر اظهار داشت: در حالی که در 4 ماهه نخست سال 1394 صادرات ایران به آفریقای جنوبی 8 میلیون و 400 هزار دلار ثبت شد، در 4 ماهه نخست امسال این صادرات با رشد 70 درصدی به رقم 14 میلیون و 300 هزار دلار افزایش یافت.
وی افزود: مهمترین اقلام صادراتی ایران به آفریقای جنوبی محصولات پتروشیمی، قیر نفت، کاشی و سرامیک، خرما، ترانسفورماتور برق، انواع کفپوشها و فرش دستبافت، پسته، روغن صنعتی، پودر و عصاره شیرین بیان بوده است.
سیادت نسب یادآور شد: ظرفیتهای صادراتی ایران به آفریقای جنوبی بسیار بیشتر از ارقام فعلی است و باید با فراهم کردن زیرساختهای تجارت بین دو کشور از قبیل روابط بانکی، خط کشتیرانی و پرواز مستقیم و همچنین بازاریابی محصولات ایرانی، به سرعت صادرات به این کشور را افزایش داد.
رایزن بازرگانی ایران در پرتوریا با اشاره به شرایط ایران در پسابرجام، اظهار امیدواری کرد: امید است در فضای پس از برجام و لغو تحریمها در آینده نزدیک شاهد حضور شرکتهای توانمند ایرانی در حوزههای مصالح ساختمانی از قبیل کاشی و سرامیک، سیمان، قیر، مواد غذایی، محصولات پتروشیمی، دارو و تجهیزات پزشکی و... در آفریقای جنوبی باشیم.
سیادت نسب گفت : آفریقای جنوبی با حجم تجارت 200 میلیارد دلار، بزرگترین و پیشرفتهترین اقتصاد قاره آفریقا به شمار میرود که در گروه G20 و گروه بریکس نیز عضویت دارد. این کشور دروازه ورود به کشورهای آفریقایی زیر صحرا است که با داشتن زیرساختهای پیشرفته، از ظرفیتهای فراوانی در بخشهای صنعت، معدن، کشاورزی، گردشگری و تجارت برخوردار است و با توجه به روابط سیاسی دوستانه تهران ـ پرتوریا جهش در روابط تجاری دو جانبه مورد انتظار است.