رایزن بازرگانی ایران در عراق اعلام کرد: ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد رشد داشته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ابراهیم رضازاده در گفتوگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: تا پایان تیرماه امسال ارزش کل صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق 2 میلیارد و 460 میلیون دلار بوده و با توجه به صادرات یک میلیارد و 966 میلیون دلاری در مدت مشابه سال گذشته، افزایش 23 درصدی را شاهد هستیم.
وی افزود: این افزایش از نظر ریالی رقمی بیش از 31 درصد را نشان میدهد و دلیل این تفاوت بالا رفتن قیمت دلار در محاسبات گمرک از 28625 ریال به 30497 ریال است.
رضازاده ادامه داد: صادرات کشورمان به عراق از نظر وزنی با کاهش 7 درصدی مواجه شده که تغییر سبد کالای صادراتی کشورمان به عراق و کاهش صادرات محصولات سنگین مانند مصالح ساختمانی نظیر سیمان را نشان می دهدکه چندی پیش صادرات آن به عراق ممنوع شد.
رایزن بازرگانی ایران افزود: صادرات غیرنفتی ایران در حالی افزایش داشته است که واردات عراق از تمامی کشورها، طی پارسال بیش از 38 درصد کاهش یافته است و رقبای ایران با کاهش چشمگیر صادرات به این کشور روبرو شدهاند.
وی دلیل عمده کاهش واردات عراق از سایر کشورها را ناشی از کاهش بهای نفت و افزایش هزینههای جنگ با داعش و به تبع آن کسری بودجه دولت عراق عنوان کرد.
رایزن بازرگانی ایران همچنین اظهار داشت: ترکیه نیز که دارای بیشترین سهم بازار در صادرات به عراق است، سهم ان در دو سال گذشته با کاهش 30 درصدی معادل 3 و نیم میلیارد دلاری از 12 میلیارد دلار به 8.5 میلیارد دلار رسیده است.
وی با بیان اینکه از سال 1383 تاکنون صادرات ایران به عراق 17 برابر شده است،گفت : پارسال تنها چین و ایران توانستند روند صادرات خود به عراق را افزایش دهند و بقیه صادرکنندگان بزرگ به عراق با کاهش صادرات مواجه شدند.
رضازاده گفت : بازار عراق برای ایران از مزایای منحصربفردی همچون بیشترین طول مرز، بیشترین گذرگاه مرزی، بیشترین قرابت فرهنگی، قومی و زبانی، بیشترین حجم گردشگر و گردشگر درمانی و ... برخوردار است.
رایزن بازرگانی ایران با بیان اینکه مجموع صادرات ایران به قارههای آفریقا، امریکا، اروپا و اقیانوسیه تنها حدود یک سوم صادرات ایران به عراق است، گفت: هر چند بازار عراق از پتانسیل خوبی برخوردار است اما به این صورت ادامه پیدا نخواهد کرد از این رو به تولیدکنندگان توانمند ایرانی در عراق توصیه میکنیم در گام نخست دفاتر تجاری خود را در این کشور مستقر کنند یا نماینده فعال در عراق داشته باشند.
وی همچنین عنوان کرد: بازرگانان ایرانی باید با شرکتهای عراقی به صورت مشترک اقدام به تولید، سرمایهگذاری، پخش و یا ایجاد برند کنند، ضمن اینکه شبکه توزیع مویرگی برای کالاهای صادراتی خود ایجاد کنند و کالا را مستقیم به خرده فروش یا مصرفکننده عراقی برسانند.
رضازاده در پایان بر آمادگی دفتر رایزن بازرگانی سفارت ایران در عراق برای ارایه مشاوره به تجار و بازرگانان ایرانی تاکید کرد.