حداقل 50 فروند هواپیمای کوچک نیاز داریم
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایرانبا اعلام ادامه مذاکرات با ATR فرانسه برای تامین بیست فروند هواپیمای کوچک گفت : حداقل 50 فروند هواپیمای کوچک نیاز داریم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، فرهاد پرورش در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، افزود : فرودگاههایی در کشور وجود دارد که تنها هفتهای سه تا 4 پرواز دارند درحالی که میتوان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز داشته باشند.
وی با اعلام اینکه بر اساس آمار موجود چیزی بیش از 60 فرودگاه کوچک در کشور وجود دارد که بیشتر درشهرهای کمبرخوردار قرار دارند، تصریح کرد: 90 درصد مسافران در حدود ده فرودگاه اصلی کشور جابجا میشوند و ده درصد بقیه در دیگرفرودگاههای کشور. این به آن معنا است که شهرهای اصلی پروزاهای بزرگتر دارند و هواپیمای کوچک درفرودگاهای شهرهای کوچک وجود ندارد.
وی، ادامه داد: این درحالی است که در بسیاری از این شهرها اساتید، دانشجویان، مقامات محلی و حتی تاجران زیادی در رفت و آمد با تهران و سایر مراکز استان ها هستند و با انجام پروازهای روزانه میتوان شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگتر و استانهای مرکزی متصل کرد.
پرورش با توضیح اینکه پیشتر دستوری از شخص وزیر داشتیم که هواپیمایی هما روی این موضوع کار کند، گفت: فرصتی که پسابرجام به ما داد این بود که ما با شرکت هایی که صاحب هواپیماهای کوچک هستند وارد مذاکره شویم. درحال حاضر تنها چند فروند از هواپیمای کوچک که آن هم از نوع ATR فدیمی فرانسه است، نزد هواپیمایی آسمان عملیاتی است.
وی ادامه داد: با مطالعه قبلی ازبین چندین کمپانی که صاحب این هواپیماها هستند ما خرید 20 فروند را پیش بینی کردهایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا میتوانیم حدود 50 تا 60 درصد نیاز این فرودگاه ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم. ضمن اینکه نیازمند توسعه آن نیز خواهیم بود به اعتقاد ما طی ده سال آینده تا50 فروند هم ظرفیت افزایش این نوع هواپیماها وجود دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با توضیح اینکه هواپیماهای بزرگ در خیلی از شهرهای کوچک پر نمیشود و به همین دلیل این پروازها اقتصادی محسوب نمیشود، گفت: مزایای هواپیماهای کوچک این است که میتوانند دو تا چند مرتبه در روز پرواز برقرار کنند، اما هواپیماهای بزرگتر حتی با یکبار در روز هم پر نمیشوند.
پرورش درخصوص اینکه چرا تاکنون به نیاز این بخش پاسخ داده نشده است، تصریح کرد: علاوه بر تحریمها، نرخ کنترل شده قیمتها هم در مفغول ماندن این امر تاثیرگذار بود. با آزاد شدن نرخ پروازها درحال حاضر میتوان پروازی گذاشت و نرخ آن را تعیین کرد. البته این به معنای عدم نظارت سازمان هواپیمایی و قیمت گذاری بیرویه نیست.
وی ادامه داد: مثلا وقتی هواپیمایی را با ظرفیت 150 نفر به شهری مثل جیرفت یا رفسنجان میفرستید این هواپیما پر نمیشود و برای شرکت هواپیمایی اقتصادی نیست. اما در مسیری مثل شیراز یا بندرعباس یا مثلا مشهد همیشه هواپیما پرمیشود. ضمن اینکه وقتی هواپیما مسیر طولانی تری را پرواز میکند، زمان زمینگیری کمتری در فرودگاها دارد و در واقع بهره مندی از هواپیما برای آن شرکت هواپیمایی بیشتر است. در صورتی که هواپیمای کوچکتر مجبور است هر سی تا 40 دقیقه نشست و برخاست کند و زمینگیری بیشتر دارد و بهره بردای کمتری از لحاظ سرمایه گذاری برای شرکت هواپیمایی دارد.
*فرودگاه های کوچک به پایگاه تبدیل شود
پرورش با اعلام اینکه با محدودیت هایی که تاکنون وجود داشته است سرمایهگذاری در این بخش صورت نمی گرفت، تصریح کرد: اما با برداشته شدن این محدودیت ها تلاش شده است این مشکل کشور حل شود. ایران کشوری پهناور با هشتاد میلیون جمعیت است و می طلبد با توسعه مناطق کم برخوردار مناطق را به شهرهای اصلی متصل کنیم.
وی ادامه داد: مثلا فرودگاه رشت را در نظر بگیرید که تعداد اندکی پرواز دارد. حتی خط پروازی تهران به رشت از تهران بعضا حدود 50 درصد از ظرفیت هواپیما را پر میکند این در حالی است که این 50درصد برای هواپیمای کوچک صد درصد می شود و ما از رشت میتوانیم شمال غرب و شرق کشور را پوشش دهیم و این فرودگاه را به پایگاه تبدیل کنیم. همین کار را میتوان در کرمان، مشهد، بندرعباس، شیراز و اصفهان هم انجام داد.