؛ اتصال مراکز شهرهای بزرگ به شهرهای اقماری از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، چرا که می تواند از تمرکز جمعیت در کلانشهرها جلوگیری کند.
تاکید بر ارتقای سیستم مدیریت ایمنی در راه آهن
معاون وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت ارتقای سیستم مدیریت ایمنی در راه آهن تاکید کرد.
محسن پور سید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به نقش اساسی ایمنی و ارتقای آن در همه زیر ساخت های حمل و نقلی به ویژه بخش ریلی، باید ضمن بررسی الگوهای مختلف کشورهای پیشرفته ، در قالب مشخص و تعریف شده ای سیستم مدیریت ایمنی در راه آهن پیاده سازی و اجرا شود.
وی با حضور در جلسه ستاد ارتقای ایمنی ضمن قدردانی از زحمات دست اندرکاران پروژه سیستم مدیریت ایمنی که از سال گذشته به صورت آزمایشی در اداه کل راه آهن آذربایجان آغاز شده است، گفت: با توجه به اینکه این پروژه برای اولین بار در کشور در صنعت ریلی اجرایی شده است ، می تواند به عنوان یک الگو در سایر حوزه های حمل و نقلی کشور مبنا قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه خوشبختانه امروز شاهد عملیاتی شدن پروژه ارتقای ایمنی در بخش ریلی هستیم ، تاکید کرد : باید موضوع های مختلف ایمنی مشخص تا ضمن شناخت خطرات بخش ریلی ، اصلاحات لازم برای رفع آن انجام گیرد.
وی با بیان اینکه راه اندازی سیستم مدیریت ایمنی در ادارات کل مناطق ریلی می تواند ارزیابی درستی از خطرات به دست اندرکاران ارائه دهد، اظهار داشت: ارزیابی درست خطرهای شناسایی شده در این صنعت ،ارتقای ایمنی در بالاترین سطح ممکن را به دنبال خواهد داشت.
آقایی افزود: تمامی مناطق ریلی موظف به شناسایی خطرها هستند تا با تدوین الگوهای خاص، در جهت رفع آنان اقداماتی را انجام دهند.
مدیر عامل راه آهن خاطر نشان کرد: این موضوع که همه بر مبنای نظام های ایمنی حرکت کنیم نیازمند صبر و حوصله است که برای این کار، باید قبل از آغاز هر اقدامی در راه آهن ارزیابی ریسک خطر صورت گیرد تا در مقابل خطرات، اقدامات اساسی و زیر بنایی انجام شود.
در ادامه این جلسه علیرضا قنادان دبیر ستاد ارتقای ایمنی با ارائه گزارشی از روند شروع پروژه سیستم مدیریت ایمنی در اداره کل راه آهن آذربایجان، گفت: از زمان تصویب پروژه یک سال می گذرد و ما پس از مراحل مقدماتی و مطالعات اولیه، اجرای پروژه را به صورت آزمایشی، پروژه را برای اولین بار از اسفند سال گذشته در راه آهن آذربایجان آغاز کردیم.
وی ادامه داد: در این پروژه چند مسئولیت اصلی را مد نظر قرار دادیم که شامل شکل دهی به قوانین ایمنی، حرکت به سمت برنامه و افق چشم انداز ایمنی، نظارت و پایش
اهداف و تضمین ایمنی است.
قنادان با بیان اینکه این سیستم برای اولین بار در راه آهن کلید خورده است، گفت: پس از تکمیل مراحل آزمایش این پروژه در ناحیه آذربایجان ، آغاز استقرار این نظام مدیریتی در تمامی نواحی راه آهن کشور در دستور کار است.
وی عنوان کرد: خطرها شناسایی و راهکارهای رفع آنها ارائه می شود.
دبیر ستاد ارتقای ایمنی بیان کرد: تدوین و ابلاغ خط مشی ایمنی در راستای تحقق اهداف شرکت راه آهن و ارتقای ایمنی از ارکان اصلی این نظام است تا بر این اساس از صدمات و سوانح پیشگیری به عمل آید.
در ادامه جلسه ستاد ارتقای ایمنی ؛ گزارشی از هدف گذاری شاخص های استراتژیک در برنامه 5 ساله ایمنی و همچنین میزان سوانح ریلی از سال 88 تا 94 و مقایسه آن با کشورهای دنیا ارائه شد.
توانمندی پلیس و ناامنی محیط راهآهن برای قاچاقچیان
پلیس راه آهنرییس پلیس آگاهی نیروی انتظامی با تقدیر از دستاوردهای پلیس راه آهن در جلوگیری از قاچاق گفت: تعامل و همکاری سازنده پلیس راه آهن و آگاهی، استفاده از ظرفیتهای آموزشی و سامانه ها، توانمندی و موفقیت پلیس را در ناامن کردن محیط راه آهن برای قاچاقچیان افزایش می دهد.
سردار محمدرضا مقیمی در آیین رونمایی از سامانه خدمات رسانی به شهروندان ضمن تقدیر از تلاش های رئیس پلیس و کارکنان راه آهن گفت: پلیس راه آهن دستاوردهای ارزشمندی در زمینه خدمات رسانی به مردم و جلوگیری از کاهش عددی قاچاق و افزایش ارزش ریالی آن داشته که نشان دهنده رسیدن به اهداف نظام و تدابیر فرمانده کل در خصوص پرداختن به جرایم کلان است.
وی افزود: باید محیط راه آهن را برای قاچاقچیان ناامن کنیم و با حضور مستمر و فعال
جلوی ورود کالا را به کشور بگیریم.
رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در ماموریت های پلیس مقابله و کشف مهم نیست بلکه جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به کشور در راس برنامه های قرار دارد، گفت: تمرکز بر باندها و شبکه های کلان قاچاق کالا و ارز و تغییر رویکرد از کشف کالاهای خرد به کشف محموله های کلان، در جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور موثر است.
سردار مقیمی ادامه داد: تعامل و همکاری سازنده پلیس راه آهن و آگاهی، استفاده از ظرفیت های آموزشی و سامانه ها، توانمندی و موفقیت در ماموریت ها را افزایش داده و به طور مطمئن در ایجاد امنیت در جامعه و پیشبرد اهداف کلان سازمانی نقش بسزایی دارد.
بازگشایی ایستگاه های ریلی نوگنبد و ویادوک یزد با سامانه علائم الکتریکی همراه شد
در اجرای طرح افزایش سرعت ورفع گلوگاه های ظرفیتی، ایستگاه های نوگنبد و ویادوک راه آهن یزد با حضور کمیسیون تحویل گیری ایستگاه ها وکمیسیون فنی اداره کل به بهره برداری رسید.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سید مصطفی داودی مدیر کل راه آهن یزد گفت : در اجرای دستور قائم مقام راه آهن در خصوص بازگشایی ایستگاه ها در شروع بهره برداری تحت پوشش علائم الکتریکی، برای اولین بار همزمان با بازگشایی ایستگا ه های نوگنبد و ویادوک ( محور میبد - بادرود)، علائم الکتریکی آنها نیز به بهره برداری رسید.
وی تصریح کرد: به منظور افزایش سرعت، رفع گلوگاه های ظرفیتی وکاهش توقف قطارها و همچنین در راستای بازگشایی 12 ایستگاه در محور اداره کل، ایستگاه های نوگنبد و ویادوک در محور میبدـ بادرود افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.
داودی افزود: ایستگاه نوگنبد بین ایستگاه های سیاه کوه ـ نائین و ایستگاه ویادوک بین ایستگاه های نائین ـ سنگی واقع شده است که با بازگشایی دو ایستگاه مذکور به چهار بلاک تقسیم شد و سیر قطارها روان و از توقف آنها کاسته می شود.
وی خاطر نشان کرد: ایستگاه نوگنبد و ویادوک جزء18 ایستگاه پروژه افزایش سرعت و رفع گلوگاه های ظرفیتی بود که به منظور ارتقای ایمنی و کاهش خطاهای انسانی، سیستم علائم الکتریکی ایستگاه بصورت محلی در سرویس قرار گرفت تا پس از طی مراحل آزمایشی با پیش بینی تمهیدات لازم تحت کنترل مرکزی C.T.C قرار گیرد.