مدیر کل راه آهن شمال شرق 2 گفت : با افزایش 5 کیلومتر خطوط فرعی احداثی در ایستگاه اینچه برون و تقویت امکانات و تجهیزات خود رشد قابل توجهی در جذب درآمد مخصوصا در حوزه ترانزیت را به خود کسب کرده ایم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد رضا قربانی گفت : این اداره کل، خرداد ماه سال جاری به نسبت سال قبل دربخش حمل و نقل ریلی رشد 100 درصدی را کسب کرده که در آمد سه ماهه سال جاری نسبت به سال قبل 683 درصد رشد داشته است.
وی افزود: با نگاهی به عملکرد میزان حمل و نقل ومخصوصا درحوزه ترانزیت، شاهد رشد 606 درصدی میزان ترانزیت را در سال جاری بوده ایم و در بررسی های به عمل آمده در سهم تناژ، بخش ترانزیت نیز در سال جاری رشد 100 درصد داشتیم.
وی تصریح کرد : صادرات کالاهایی همچون سیمان ، سنگ آهن ،کلینکر، کود شیمیایی به کشورهای ترکمنستان ، قزاقستان حتی روسیه و کشورهای CIS سهم مهمی در حمل و نقل بین المللی ایفا کرده که میزان حمل و نقل بین المللی در خرداد ماه سال جاری 755.5 درصد افزایش و در بخش ترانزیت نیز مبلغ بیش از 22 میلیارد ریال درآمد ناخالص توسط اداره کل راه آهن شمال شرق (2)حاصل شد.
وی تاکید کرد : رشد در حوزه صادرات و ترانزیت از طریق این حوزه موجب شده است تا کشورهای همسایه بیش از گذشته تشویق و ترغیب به همکاری مشترک با کشور ایران در بخش ریلی واستفاده از مسیرهای ریلی شوند.
وی تصریح کرد : آمار موجود نشان می دهد که راه آهن این استان توانسته است بخشی از حمل و نقل جاده ای را به خود جذب نمود و با حمل محموله ترانززیت نفت کوره از اینچه برون به بندر عباس به رشد قابل توجهی دست پیدا کند.
*1200 کیلومتر خطوط حومهای و دوم در دست اجراست
معاون فنی و زیربنایی راه آهن گفت: حدود 600 کیلومتر خطوط حومهای و همین مقدار خطوط دوم و در مجموع حدود 1200 کیلومتر خطوط دوم، سوم و چهارم در دست اجرا داریم.
سعید محمدزاده با اشاره به اهمت تامین ریل در توسعه راهآهن کشور اظهار داشت: ریل برای راهآهن همانند قیر و آسفالت برای جاده همواره مورد نیاز است و بهتبع در صورت نیاز باید تهیه و خریداری شود.
وی افزود: طبق قرار داد شرکت راه آهن با کارخانه ذوب آهن اصفهان در صورت تولید ریل در اولین گام 40 هزار تن از این محصول توسط شرکت راهآهن خریداری خواهد شدکه باتوجه به پیگیری ذوبآهن امیدواریم تا پایان سال مقدار مورد نظر خریداری شود.
البته تا زمان آماده شدن ریل از سوی ذوبآهن برای پیشبرد برنامههای شرکت راه آهن و ارائه خدمات به مردم ریل مورد نیاز از منابع خارجی تامین خواهد شد.
معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان اینکه "پروژههای خط دوم، خطوط حومهای و افزایش ظرفیت با جدیت در حال پیگیری است" گفت: توسعه شبکه، رفع گلوگاه و نقاط افزایش ظرفیت شناسایی شدهاند و ذیل آن پروژه خط دوم بافق- اصفهان، پروژه تراک بندی در مسیر تهران ـ مشهد و بافق ـ بندرعباس، خطوط حومهای پر مسافر تهران و خط اهواز- اندیمشک در اولویت قرار دارد.
وی گفت : افزایش ظرفیت حمل بار و مسافر در شبکه راهآهن از طریق دو خطه کردن و اجرای خطوط حومهای در اطراف شهرهای بزرگ و تجهیز و افزایش ایستگاهها از جمله طرحهای در دست اجراست که حدود 4 هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.