تدوین قانون جامع برای روابط عمومیها
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از تدوین قانونی جامع برای واحدهای روابط عمومی خبر داد.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در پنجمین آیین انتخاب سرآمدان روابط عمومی های کشور احسان قاضی زاده هاشمی گفت: در کمیسیون فرهنگی تلاش می کنیم تا آیین نامه ای برای تامین اعتبار و بودجه روابط عمومی ها تدوین و این آیین نامه به قانون جامعی برای فعالیت روابط عمومی ها تبدیل شود.
وی گفت: سرآمدی در روابط عمومی به این مفهوم است که دارای قابلیت خود انتقادی بوده و مقبولیت آن در سازمان و جامعه روز به روز افزایش یابد.
در این مراسم به پاس زحمات قاضی زاده هاشمی در دوره مسئولیت او در قوه قضائیه و مطبوعات داخلی و فعالیت های رسانه ای با اعطای لوح سپاسی تقدیر شد.
وحید مرندی مقدم معاون سازمان استاندارد ایران نیز در این مراسم بر تاثیر به سزای نقش روابط عمومی ها در ایجاد توازن ارتباطی بین ظرفیت های سازمان و انتظارات مردم و جامعه تاکید کرد و گفت: با استاندارد سازی فعالیت های روابط عمومی، نقشه راه در اختیار روابط عمومی ها قرار می گیرد.
وی افزود: تسهیل و تبیین برنامه ها و سیاست های سازمان ها از جمله وظایف مهم روابط عمومی هاست.
هوشمند سفیدی دبیر پنجمین سمپوزیوم انتخاب سرآمدان روابط عمومی کشور نیز در ابتدای این مراسم گفت: ظرفیت فعلی روابط عمومی ها پاسخکوی نیاز کشور نیست. او ضمن انتقاد از مدل قالب فعلی حاکم بر روابط عمومی های کشور که الگوی یکسویه اطلاع رسانی و تبلیغات است گفت: این مدل متأسفانه ابتکار عمل و قدرت ارتباطی را در یک طرف ارتباط که سازمان باشد، متمرکز می کند.
او با تأکید بر استفاده روابط عمومی ها از الگوی روابط عمومی سرآمد، آن را الگویی متوازن توصیف کرد که می تواند همه جنبه های عملکردی و ساختاری ارتباطی را در سازمان مدیریت کند.
سفیدی با اشاره به مسئله فیش های حقوقی نامتعارف گفت: در این مسئله، نباید از کنار ضعف بعضی از روابط عمومی ها به ویژه در نظام بانکی که کندی آنها در شفاف سازی و پاسخگویی زمینه سوءاستفاده را به منتقدان دولت داد، به سادگی گذشت.
پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران نیز سرآمدی در روابط عمومی ها را عامل مهم توسعه پایدار معرفی کرد و افزود: همیشه سرآمدان سازندگان تاریخ هستند که در مسیر رشد و توسعه اجتماع گام برمی دارند.
وی یکی از بارز ترین مشخصه های افراد سرآمد را داشتن قدرت تبدل دانست به این مفهوم که این افراد و سازمانها قدرت تبدیل کردن تهدیدها به فرصت ها را داشته باشند و بتوانند آینده نگری و توسل به خود اتکایی تمهیداتی برای رشد جامعه و سازمان را فراهم کنند.
او در ادامه به ضرورت ایجاد دوره دکترای تخصصی روابط عمومی در دانشگاه های کشور تاکید کرد و گفت: در این شرایط است که افراد متخصص و سرآمد برای اداره روابط عمومی ها تربیت می شود که توان پردازش و بازسازی شرایط را داشته باشند.
پروفسور کریم زارع رییس مجمع تخصصی نخبگان نیز سرآمدی روابط عمومی را مشخصه ای دانست که یک روابط عمومی کارآفرین و خلاق می تواند حائز آن باشد و در واقع روابط عمومی نقطه زرین رشد و تعالی یک جامعه محسوب می شود.
خورشیدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دراین مراسم گفت: مجموع سازمان باید پشتیبان روابط عمومی ها باشند و همچنین روابط عمومی باید فرزند زمان خود بوده و پیوسته در حال نو شدن و به روز بودن باشد.
رییس انجمن بین المللی روابط عمومی (پارت دی وریس) در پیامی که به این مراسم ارسال داشته بود از اقدام فعالان روابط عمومی کشور برای انتخاب روابط عمومی های سرآمد تقدیر کرده و مدل ارتباطی "دوسویه همسنگ" را به عنوان یک نقشه راه برای ارتباطات استراتژیک و بستر رسیدن به سرآمدی مطرح کرد.
در پایان این مراسم پس از قرائت بیانیه هیات داوران، سرآمدان روابط عمومی و لوح سپاس وتندیس دریافت کردند.