جایگاه بینالمللی 11 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم زندگی و زمین
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: 11 دانشگاه برتر کشور در حوزه علوم زندگی و زمین رتبههای برتر را کسب کردند به طوری که دانشگاه تهران در جایگاه 84 دنیا قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: بررسی وضعیت 11 دانشگاه کشور در رتبه بندی لایدن سال 2016 حوزه علوم زندگی و زمین نشان می دهد که از لحاظ کمیت تولید علم برتر، دانشگاه تهران در جایگاه 84 جهان قرار دارد.
همچنین دانشگاه تهران در بخش مشارکت های بین دانشگاهی و بین المللی نیز با کسب رتبه109 و 162 دنیا در صدر دانشگاه های کشور و در جایگاه مطلوبی در سطح بین الملل قرار گرفته است.
وی گفت: حوزه علوم زندگی و زمین 39 رشته مختلف را شامل می شود که عمدتا شامل علوم کشاورزی، گیاهی، محیط، رفتار، زیست شناسی، بوم شناسی، مهندسی محیط، علوم و فناوری تغذیه، شیلات، جنگلداری، زمین شناسی، باغبانی، میکروبیولوژی، کانی شناسی، قارچ شناسی، اقیانوس شناسی، جانورشناسی، دامپزشکی و منابع آب می شود.
دهقانی افزود: دانشگاه لایدن شاخص های مختلفی را مورد سنجش قرار می دهد که عمده ترین آن ها شاخص کیفیت یا همان اثرگذاری و همچنین دیپلماسی علمی هستند. از شاخص کیفیت می توان با عنوان کمیت تولید علم برتر نیز یاد کرد که در این زمینه دانشگاه لایدن کمیت تولید علم هر دانشگاه را در طبقات یک درصد برتر، ده درصد برتر و پنجاه درصد برتر قرار می دهد.
وی گفت: در رتبه بندی لایدن سال 2016حوزه علوم زندگی و زمین دانشگاه های تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان و تبریز نیز در دسته 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند. این دانشگاه ها به ترتیب رتبه های 306، 325، 390، 432 و 495 دنیا را کسب کردند. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی تهران، صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، علم و صنعت ایران و اصفهان نیز به ترتیب رتبه های 603، 611، 715 ،714 و 724 دنیا را کسب کردند.
سرپرست ISC گفت: یک نظام رتبه بندی بیش از هر چیز ابزاری برای تعیین نقاط قوت و ضعف دانشگاه هاست. نگاهی به وضعیت رتبه دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی لایدن نشان می دهد هر چند نسبت به سال های گذشته تعداد دانشگاه های کشور در نظام رتبه بندی لایدن افزایش یافته است و هر چند که دانشگاه های کشور در مسیر ارتقاء کیفیت تولید ات علمی قرار گرفته اند بنحوی که در سال 2015 نسبت به سال 2014 بیشترین میزان رشد در تولید علم برتر از آن جمهوری اسلامی ایران شده است، اما رتبه دانشگاه های کشور در کمیت تولید علم یک درصد، ده درصد و پنجاه درصد برتر پایین تر از رتبه کلی تولید علم برتر کشور است که نشان از نیاز به توجه بیشتر به کیفیت تولیدات علمی کشور دارد. این مسئله در خصوص دیپلماسی علمی نیز صادق است.