خستین کارکرد موسیقی خبری (به خصوص در آرم ابتدایی و وله ها) کمک به فراخوانی و جلب توجه مخاطبان است. فراگرد فراخوان در آماده سازی مخاطبان برای متنی که در آستانه مصرف آن هستند، مهم است.
در موسیقی ایرانی میزانبندی بسیار قوی و پر ظرفیت وجود دارد که می توان از این ظرفیت و پتانسیل در موسیقی خبر امیدآفرین استفاده کرد. نخستین کارکرد موسیقی خبری (به خصوص در آرم ابتدایی و وله ها) کمک به فراخوانی و جلب توجه مخاطبان است. فراگرد فراخوان در آماده سازی مخاطبان برای متنی که در آستانه مصرف آن هستند، مهم است.
اهداف و کارکردهای موسیقی آرم شروع خبر
- هشدار دهندگی: یک آرم شروع خبری قبل از هر چیز باید مانند «زنگ اخبار» مخاطبان را از شروع خبر آگاه کند و به نوعی بین خبر و برنامة قبل از آن فاصله گذاری نماید. بنابراین یکی از کارکردهای آرم شروع خبر «هشدار دهندگی» است.
- معرف بودن: یک آرم خبری در درجه اول باید معرف «نوع برنامه» باشد. یعنی در درجة اول باید به مخاطب بفهماند که این آرم مربوط به شروع یک برنامه خبری است، نه چیزی دیگر و در درجة دوم باید دربرگیرندة «موضوع خبر» باشد. یعنی باید به بیننده بگوید موضوع خبرهایی که در پی این آرم خواهد شنید، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و یا ترکیبی از همه آنهاست.
- آماده سازی: آرم خبری باید فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط و دریافت پیام در اختیار مخاطب قرار دهد تا ذهن وی بتواند از سایر مفاهیم خالی و آماده شنیدن و دیدن اخبار شود. بنابراین آرم شروع اخبار تلویزیونی، کلیپ کوتاه بدون کلامی است که با استفاده از عناصر صوتی و تصویری مختلف، با هدف آگاه کردن و آماده سازی ذهن مخاطب در ابتدای یک بخش خبری می آید و وی را از نوع آن برنامه مطلع می کند.