مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از آغاز مطالعات جامع برای اجرای طرح بارنامه سراسری در بنادر کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،محمد سعید نژاد گفت: این طرح سابقه طولانی دارد اما متاسفانه به دلیل مجموعه ای از عوامل تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی که در جلسه اتاق فکر سازمان بنادر سخن می گفت ، اظهار داشت: در رفع مشکلات صدور بارنامه های فعلی بدون تردید نقش اول را سازمان بنادر ایفا خواهد کرد اما سازمان ها و دوائر دیگر هم در حل این مشکل نقش مهمی خواهند داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر ضرورت تغییر روند فعلی صدور بارنامه ها از سوی خطوط کشترانی که مقصد نهایی آن بنادر ایران تعیین می شود ، گفت : باید مطالعات این طرح برای مطرح کردن آن در شوراها و مراکز تصمیم گیری دیگر کامل شود.
وی اجرای این طرح را با دشواری هایی پیش بینی کرد و گفت : ما در مسیر اجرای طرح بارنامه سراسری قطعا با مقاوت هایی روبرو خواهیم شد چرا که این طرح سابقه طولانی دارد اما متاسفانه به دلیل مجموعه ای از عوامل تاکنون به نتیجه نرسیده است.
سعید نژاد ادامه داد: باید روی این ماژول به قدر کافی مطالعه کنیم و تلاش کنیم تا تمام دستگاه های ذیربط در بخش دولتی و خصوصی در اجرای آن مشارکت فعالانه کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تاکید بر نقش شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اجرای هر چه بهتر این طرح ملی اذعان کرد: ما باید با شرکت راه آهن کار را مشترکا به پیش ببریم. چرا که راه آهن برای این طرح به لحاظ اینکه سهم آن را در حمل و نقل افزایش می دهد مشتاق خواهد بود. ضمن اینکه وزارت راه و شهرسازی در این دوره بیش ار دوره های قبل نسبت به توسعه حمل و نقل ریلی تاکید دارد.
سعید نژاد ادامه داد: با توجه به مطالعات طرح لجستیک ملی و مطالعات مرکز مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی، مسئولیت چگونگی صدور بارنامه سراسری را به عهده مدیرکل بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی خواهد بود.
وی در پایان اظهاراتش فرآیند اجرایی شدن این طرح را در سه مرحله بدین گونه تشریح کرد: در مرحله نخست ، مطالعات جامع صورت خواهد گرفت؛ سپس با شرکت راه آهن فعالیت مشترکی را سامان خواهیم داد و در مرحله سوم موضوع را به همراهی راه آهن در شورای عالی ترابری جهت تصویب نهایی مطرح می کنیم.
بنابر گزارش شبکه اطلاع رسانی مانا ، طرح بارنامه سراسری در جهت کاهش هزینه حمل و نقل کالا، کاهش هزینه زمان حمل، حل اختلافات صاحبان کالا و کانتینر، مبارزه با قاچاق و کاهش زمان ترخیص کالا موثر خواهد بود.