همگرایی گسترش شبکه ریلی و توسعه یافتگی
ضرورت حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی ناشی از توسعه های شهری بر کسی پوشیده نیست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ با توجه به اثار مخرب گازهای گلخانه ای و مشکلات محیطی ناشی از انتشار این آلاینده ها و همچنین تجدید ناپذیری سوخت های فسیلی، کاهش استفاده از این منبع انرژی حائز اهمیت ویژه ای است.
روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است در این میان راه آهن به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته و از آن استفاده می شود.
اصولا قطارها با توجه به حذف آلودگی هوایی و صوتی، دوستدار محیط زیست نیز هستند، که با افزایش سرعت سفر، مطلوبیت بیشتری برای مسافران داشته و خواهند داشت. از این رو می توان از قطارها به عنوان گزینه ای بسیار مناسب در توسعه پایدار نام برد.
تبیین و تشریح برتری بکارگیری راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آنقدر مهم است که در تسهیل هرچه بیشتر و بسط و گسترش خطوط ریلی که از معیارهای اقتصادی و زیست محیطی مختلفی برخوردار است، باید همواره استفاده کرد.
در جهان امروز، حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
برخی متخصصان حمل و نقل براین باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند.
به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی زمینه های سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل را فراهم آورده است.
صنعت حمل ونقل ریلی در ایران نیز طی دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است و با توجه به موقعیت سوق الجیشی کشور درمنطقه، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد درتوسعه اقتصادی اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه ای دارد.
حمل و نقل بین شهری را با ایستگاه های ریلی درون و برون شهر منطبق کنیم
یک استاد دانشگاه گفت: چنانچه بخواهیم توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم، باید تمامی مدها را با یکدیگر یکپارچه و نقشه بهتری را برای شهرها و کریدورها داشته و شهرها را در اطراف سیستم های حمل و نقلی چون راه آهن توسعه دهیم.
علی خاکساری استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این موضوع که در کشورهای اروپایی شکل شهرها براساس کریدورهای حمل و نقلی و حتی کریدورها نیز براساس شیوه شهرسازی آن شهر ترسیم شده اند، گفت : با توجه به قدمت بالای راه آهن در کشوری چون ایران که در ساخت و توسعه خطوط شاهکارهای فنی را توسط متخصصان به کار برده است اما در مجموع شکل و شیوه کریدورها با شکل توسعه شهری هیچ تناسبی ندارد و چنانچه بخواهیم توسعه شهری بر مبنای حمل و نقلی را داشته و تمامی مدهای حمل و نقلی را با یکدیگر یکپارچه کنیم، بایستی ترسیم دیگری را برای شهرها و کریدورها داشته و شهرها را در اطراف سیستم های حمل و نقلی چون راه آهن توسعه دهیم.
وی افزود: امروزه کلان شهرهای بزرگ در کشورهای توسعه یافته مهمترین مرکز تجاری خود را در اطراف خطوط ریلی ایجاد کرده اند و این امر نشان می دهد که شهرهای ما تفاوت عمده با کلان شهرهای کشورهای توسعه یافته دارد که برای این منظور نیز ضروری به نظر می رسد ویژگی های موجود شهری و حمل و نقل ریلی و امکان یکپارچه بودن مدهای مختلف را بررسی کرده و براساس آن شهرها را مبتنی بر این شیوه حمل و نقلی ترسیم کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر بهترین و کارآمدترین شیوه حمل و نقلی توسعه راه آهن و ارتباط گسترده و یکپارچه آن با مترو است، اظهار داشت: تهران و برخی کلان شهرهای کشور شاید نتوانند به گزینه ای چون حرکت به سمت مونوریل و تراموا فکر کنند اما سمت و سو دادن به توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به بخش های مختلف حمل و نقلی همچون مترو ، اتوبوسرانی و فرودگاه و دسترسی آسان به مقاصد و مراکز شهری از مهمترین اقداماتی است که باید به تدریج در کشور توسط دست اندرکاران حمل و نقلی صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: امروزه ما نیاز داریم حمل و نقل بین شهری را طوری با ایستگاه های ریلی درون و برون شهر منطبق دهیم که مسافران بتوانند از طریق ایستگاه ها به شبکه حمل و نقل آسان و راحت متصل شوند و این امر مستلزم تعامل حمل و نقل درون شهر، حومه ای و راه آهن است.
عرصه جدید راه آهن در دنیای سریع ارتباطات
در دنیای امروز امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راه آهن عرصه جدیدی در دنیای سریع ارتباطات ایجاد کرده و قطارهای سریع السیر نه تنها به عنوان جایگزینی کارآمد به جای حمل و نقل جادهای و هوایی بلکه به عنوان تکمیل کننده یک سیستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک می کند.
اقای فرمند نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی و حمایت از این بخش در دولت و مجلس نیازمند پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به پروژه ها و طرح های عمرانی است ، گفت : پاسخگو بودن مسئولان به خصوص دولت از حقوق مسلم شهروندان است بنابراین دست اندرکاران اجرایی، قضایی و مهمتر از همه نمایندگان حاضر در هر استان در هر رده ای علاوه بر انجام وظایف خود ، مکلف پاسخگویی به مردم و رسیدگی به مشکلات بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی هستند.
وی افزود: هر یک از شیوه های حمل و نقل امروزی اعم از شبکه جاده ای و خودروهای سبک و سنگین، فرودگاه ها و خطوط هوایی، بنادر و کشتیرانی، راه آهن و قطار ویژگی های خاص خود را دارند و از نظر سرعت، امنیت، هزینه، ظرفیت و تاثیر بر محیط زیست تفاوت دارند. فرمند گفت : برای توسعه پایدار حمل ونقل که لازمه توسعه اجتماعی وتوسعه تولید، تجارت ،گردشگری و دیگر بخش های اقتصادی است ،
هوشمندانه ترین کار، انتخاب و گسترش شیوه هایی از حمل و نقل است که متناسب با ویژگی های جغرافیایی و جغرافیای مردمی همچنین ویژگی های اقتصادی و سیاسی نقاط اصلی مسیر و نقاط جانبی آن باشد.
این نماینده مجلس اظهار کرد : امروزه حمل و نقل ریلی به منظور ارائه خدمات بیشتر به مسافران و همچنین توسعه خطوط ریلی در جهت حمل بار و همچنین ترانزیت، نیازمند حمایت بیشتر از جانب دولت است و این امکانپذیر نیست مگر آنکه شرکت راه آهن و دست اندرکاران ریلی دغدغه های خود را با نمایندگان در میان گذاشته و ضمن پیگیری منابع مالی، در صدد رفع مشکلات خود باشند. وی اضافه کرد: امروزه اکثر مردم با توجه به هزینه های بالای برخی بخش های حمل و نقل و همچنین خطر بالای سوانح در بخش دیگرآن، متوجه امنیت بالای استفاده از قطار هستند اما این استقبال زمانی عمومی تر می شود که راه آهن نیز بتواند به خواسته های مسافران چه از نظر قطار و سرعت بالا پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راه آهن عرصه جدیدی در دنیای سریع ارتباطات ایجاد کرده است، گفت: قطارهای سریع السیر نه تنها به عنوان جایگزینی کارآمد به جای حمل و نقل جادهای و هوایی بلکه به عنوان تکمیل کننده یک سیستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک می کند . بنابراین مسئولان ریلی و دولت بایستی در جهت تکمیل پروژه های ریلی و اختصاص منابع بیشتر برای توسعه خطوط به ویژه دو خطه و قطارهای حومه ای اقدامات اساسی تری انجام دهند. فرمند تصریح کرد: راه آهن نه تنها توانایی رقابت با هواپیما و دیگر روشهای حمل و نقل را داراست بلکه با بهبود سرعت و خصوصیات عملیاتی آن، می تواند گوی سبقت را از آنها ربوده و از مزیت های دیگری همچون ایمنی، مصرف بهینه انرژی و آلودگی کمتر محیطی که همگی به عنوان معضلات قرن بیست و یکم هستند بهره ببرد.
وی با این توضیح که عمر ناوگان ریلی برای رقابت با کشورهای دیگر بایستی کاهش یابد، اعلام کرد: ما نباید به موزه ریلی تبدیل شویم بنابراین نیاز است با جوان سازی ناوگان مسافری و باری و مهمتر از همه نوسازی و بهسازی خطوط و پیشروی به سمت قطارهای پر سرعت و خطوط سریع السیر، سهم بار و مسافر و ترانزیت را در منطقه ارتقا دهیم.
نماینده مردم میانه در مجلس خاطر نشان کرد: شبکه راه آهن سریع السیر دارای تاثیرات فرهنگی - اجتماعی زیادی مثل سرعت دهی در انتقال دانش ،تجربیات و اطلاعات و ایجاد هم گرایی و وحدت فرهنگی، افزایش جا به جایی به صرفه کالاها در کنار افزایش ارزش اقتصادی و بهره وری بازرگانی، حرکت به سوی صنایع مدرن و بهبود جغرافیای فضایی شهر و کاهش چشمگیر عوارض زیست محیطی و کنترل بیشتر آلودگی های شیمیایی، صوتی، هوا، خاک ، و آب است. به گفته وی دستیابی به توسعه پایدار در تمامی ابعاد با دستیابی به تکنولوژیهای پیشرفته و سریع گره خورده است .