واکنش رئیس بوئینگ به مصوبه کنگره آمریکا
به شرکت های آمریکایی تأمین کننده قطعات برای شرکتهای هواپیماسازی در اروپا نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران داده شود.
رئیس شرکت بوئینگ میگوید در صورتی که جلوی قرارداد ایران گرفته شود، به شرکت های آمریکایی تأمین کننده قطعات برای ایرباس و سایر شرکتهای هواپیماسازی در اروپا نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران داده شود.
خبرگزاری رویترز روز یکشنبه در گزارشی نوشت: رای کانر، مدیر ارشد اجرائی شرکت بوئینگ می گوید اگر به این شرکت آمریکایی اجازه نهایی شدن قرارداد 25 میلیارد دلاری با ایران داده نشود، سایر شرکتهای تأمین کننده آمریکایی که با ایرباس و سایر شرکت های هواپیماسازی اروپایی رابطه دارند نیز نباید مجوز فروش قطعات یدکی به ایران دریافت کنند.
این اظهارات رای کانر در حالی مطرح میشود که اولا، شرکت بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران در راستای توافق هستهای با این کشور، با مخالفت کنگره روبرو شده است. ثانیا، ایران قراردادی برای خریداری 100 فروند هواپیمای اروپایی ایرباس امضا کرده که آن هم در انتظار دریافت مجوز صادراتی از آمریکاست.
پرسش این است که هدف یا پیامد این اظهارات چیست؟ در جواب دو گمانه را میتوان مطرح کرد:
1- مدیر بوئینگ سعی میکند با این اظهارات مجلس نمایندگان و دولت آمریکا را ترغیب کند که دست از اجرای این طرح بردارند. زیرا دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، پیش از این گفته هرگونه مصوبهای که باعث تضعیف توافق اتمی با ایران شود را وتو خواهد کرد. کانر نیز به رویترز گفت فروش احتمالی هواپیما به ایران در مقطعی از زمان اتفاق می افتد که تقاضا برای هواپیماهای عظیم الجثه رو به کاهش است و همین عاملی است که تولید راحت مدل بوئینگ 777 را کمی دشوارتر می کند.
2- اما اظهارات وی میتواند پیامدی هم داشته باشد که عبارت است از: زمینه سازی برای اخلال در انعقاد و اجرای قرارداد ایران در این زمینه با شرکتهای دیگر.
به گزارش بی بی سی فارسی گفته میشود که اگر طرح تازه در مجلس نمایندگان تبدیل به قانون شود - یعنی در سنا هم تصویب شود و رئیس جمهور آمریکا آن را امضا کند - میتواند بر سایر شرکتهایی که قصد فروش هواپیما به ایران را دارند اثر بگذارد چون تقریبا همه جتهای امروزی حاوی بیش از 10 درصد قطعات آمریکایی هستند و بنابراین به مجوز صادراتی آمریکا نیاز دارند.
شایان ذکر است هم شرکت بوئینگ و هم رقیب اروپائی اش، ایرباس فرانسه، قراردادهای اولیه ای برای فروش یا اجاره بیش از 100 هواپیما به ایران امضاء کرده اند. آن دسته از هواپیماهای ایرباس که بیش از 10 درصد از قطعاتشان در آمریکا ساخته شده باشد نیازمند مجوز وزارت خزانه داری هستند.
-------------------------------------
بررسی و تحلیل/ عبدالرضا خلیلی