بازارهای هدف صادراتی را باید به سمت اوراسیا گسترش دهیم
عضو اتاق بازرگانی ، صنایع ، معدن و کشاورزی تهران تاکید کرد: بازارهای صادراتی ایران باید گسترش یابد و کشورهای اوراسیا و آسیای میانه بدلیل اینکه تاثیر پذیری کمتری از سیاستهای غرب دارند فرصت خوبی برای توسعه بازارهای هدف تجاری هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد لاهوتی در مصاحبه اختصاصی با رادیو اقتصاد اظهارداشت: در 5 ماه اخیر شرایط بهتری برای توسعه صادرات به بازار روسیه فراهم شده است و پیش بینی هم می کردیم که مناسبات تجاری روسیه با ترکیه بهبود خواهد یافت و ما باید قدرت رقابتی خود را افزایش دهیم.
وی افزود: ترکیه از دو دهه قبل سیاست اقتصاد باز را در پیش گرفته است و امروزه از قدرتهای برتر اقتصادی است ،در سازمان توسعه تجارت عضویت دارد و الگوی صنعتی آلمان را در پیش گرفته است و تجارب خوبی در توسعه صادرات بزرگ مقیاس دارد.
لاهوتی گفت: همچنین روابط روسیه و ترکیه سنتی است و دو کشور از نیازهای تجاری خود شناخت کافی دارند والبته ما هم می توانیم بازار جنوب روسیه را تامین کنیم که در 5 ماه اخیر کارهای خوبی در زمینه حمل و نقل ، ساماندهی تعرفه ها ،ایجاد راهگذر سبز صادراتی ایران به روسیه و همچنین روابط بانکی انجام شده است .
وی افزود: زیر ساختهای گردشگری کشور باید گسترش یابد در حالیکه در ایام تعطیل برای جذب گردشگری در شمال کشور مشکلات زیادی داریم نمی توان به راحتی گردشگران خارجی بویژه روسی را جذب کرد و یکی از مهمترین عرصه های سرمایه گذاری در دوره پسا برجام گسترش صنعت گردشگری است .
لاهوتی با بیان اینکه پیمان دو جانبه تجارت با اتحادیه اوراسیا و کشورهای آسیای میانه در مرحله انعقاد قرارد اد است گفت: این کشورها شرایط خوبی برای صادرات ایران دارند و باید در داخل کشور هم با ساماندهی نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ تورم و نرخ ارز شرایط رابرای رقابتی شدن تولید و همچنین صادرات فراهم کنیم .
وی افزود: نباید جغرافیای صادرات کشور مانند گذشته به چند کشور محدود شود بلکه باید این دامنه گسترش دهیم.