دغدغه فرهنگی یا تلاش برای فتح گیشه، مسئله این است!
تناسب حداقلی بعضی از فیلمهای طرح ویژه اکران ماه مبارک رمضان با فضای این ماه، اهالی هنر را به این فکر میاندازد که ما به دنبال گسترش فرهنگ معنوی جامعه در این ماه یا صرفا فروش میلیاردی و فتح گیشهها هستیم.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ چند سالی است که طرحی با عنوان طرح ویژه اکران ماه مبارک رمضان یا از افطار تا سحر ارائه می شود.
در این طرح علاقه مندان به هنر هفتم می توانند افزون بر رفتن به سینما در طول روز بعد از افطار تا ساعتی قبل از سحر به تماشای فیلم مورد علاقه شان بنشینند.
این طرح از ابتدا تاکنون موافقان و مخالفان زیادی داشته است؛ عده ای اعتقاد دارند که رمضان ماه عبادت خدا و رشد معنوی است و در ساعات گرانبهای بین افطار تا سحر بهتر است مردم عبادت کنند و عده ای می گویند سینما هم مثل سایر کالاهای فرهنگی باید در این ماه در سبد فرهنگی دوستدارانش قرار گیرد.
به هر حال این طرح امسال هم با موافقت ناجا در حال اجراست اما استقبال سابق مخاطبان سینما را به دنبال ندارد و روزهای سردی را می گذراند.
شاید یکی از مهمترین دلایل آن عدم تناسب برخی از فیلم های حاضر در این طرح با فضای ماه مبارک رمضان باشد که مخاطب آگاه سینما را پس می زند.
در طرح ویژه اکران افطار تا سحر 95 فیلم های«ایستاده در غبار»، «بارکد»، «ننه نقلی» و «آاآدت نمی کنیم» از روز اول رمضان حضور داشتند و قرار است فیلمهای «زاپاس»، و«دراکولا» نیز به آن ها بپیوندند.
تعدادی از فیلمها نیز از جمله «بادیگارد»، «رسوایی2»، «اژدها وارد می شود»، «یک دزدی عاشقانه» و «ابد و یک روز» از مدت ها قبل روی پرده سینما هستند.
در میان این نام ها شاید تنها 2 یا 3 فیلم، فضایی همسو با ماه مبارک رمضان داشته باشند و بقیه در ذهن مخاطب نوعی تضاد فرهنگی به وجود می آورند.
فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بخش هایی از زندگی حاج احمد متوسلیان را به تصویر می کشد.
این فیلم با داشتن قصه ای زیبا، جذاب، ارزشمند و واقعی، پرداختی درست، رعایت تکنیک های نوین سینما و روایتی دقیق و کارشناسی شده گزینه خوبی برای اکران در ماه مبارک رمضان به حساب می آید.
به گفته بسیاری از اهالی سینما اولین فیلم بلند مهدویان، به معنای حقیقی سینماست و به قلب و تاریخ سینمای ایران می رود.
«ایستاده در غبار» در ماه نزول قرآن، قصه اسطوره ای را روایت می کند که با قرآن و ائمه علیهم السلام مانوس بود و رفتار، گفتار و اعمالش رنگ و شکل الهی داشت.
در کنار این فیلم اکران فیلم کودکانه «ننه نقلی» برای مخاطبان کودک و نوجوان سینما هم از اقدامات خوب شورای صنفی نمایش به حساب می آید؛ اما متاسفانه در لیست طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان نام فیلم هایی دیده می شود که تعجب بر انگیز است.
برای مثال فیلم سینمایی «بارکد» یکی از مسئله دارترین فیلم های سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود؛ فیلمی که از ابتدا تا انتهایش پر از واژه ها و حرکات زشت و زننده است، تا جایی که پس از پایان فیلم عده ای از تماشاگرانش از آمدن با خانواده پشیمان می شوند.
«بارکد» یکی از ضعیف ترین کارهای کارگردانش، مصطفی کیایی به حساب می آید؛ هدف کارگردان احتمالا تنها باید خنداندن مخاطب با شوخیهای غیرمتعارف و متناقض با ارزشهای جامعه باشد، زیرا در این فیلم دیالوگی تاثیر گذار یا سکانس طلایی نمی بینیم.
در «بارکد» غرق شدن یکی از شخصیت های اصلی قصه در فضای مجازی و سوء استفاده های او از این فضا، غلیظ نشان دادن ناهنجاری هایی چون اعتیاد بانوان و تبعات آن، مسئله ازدواج و دیگر مسائلی که قابل بیان نیست به حدی زیاد است که گاهی مخاطب را دلزده می کند.
فیلم دیگری که اکرانش در ماه مبارک رمضان سوال بر انگیز است «آآآدت نمی کنیم» است.
این فیلم با سیاه نشان دادن روابط خانوادگی و میدان دادن به شک و سوء ظن زن و شوهر نسبت به هم، فضای متشنجی را در ذهن مخاطب به وجود می آورد و گزینه خوبی برای نمایش در ماه معنویت و عطوفت نیست.
به دنبال این تضادها به سراغ تعدادی از کارگردانان سینما رفتیم و نظرشان را درباره این موضوع پرسیدیم.
جلیل سامان کارگردان سینما در این باره به خبرنگار ما گفت: برای خود من به عنوان یک فیلمساز تأثیرگذاری یک فیلم مهمتر از فروش آن است و اگر تعداد کمی از افراد به تماشای اثرم بیایند اما از آن تأثیر گرفته باشند برای من بهتر از آن است که هزاران نفر بدون هیچ تغییری از سالن سینما خارج شوند.
وی افزود: مسئله معنویت آثار سینمایی در ماه مبارک رمضان مسئله مهمی است که مسئولان باید بیشتر به آن اهمیت دهند اما متاسفانه انگار گیشه برای آنها مهمتر از تاثیر گذاری است.
سیروس تسلیمی کارگردان سینما با اشاره به اهمیت معنویت در فیلمهای اکران ماه رمضان گفت: ماه مبارک رمضان یک ماه سرشار از معنویت است و اکران فیلمهایی متناسب با حال و هوای آن کمک زیادی به رشد معنوی مخاطبان میکند اما به دلیل شرایط اقتصادی، سینماگر جرات نمیکند به سمت فیلمهای ارزشی برود.
بعد از شنیدن صحبت های سینماگران به سراغ سخنگوی شورای صنفی نمایش رفتیم تا از دلیل اکران فیلم های بی ربط با ماه مبارک رمضان مثل «بارکد» بپرسیم.
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: وظیفه شورای صنفی نمایش نظارت بر محتوای فیلم ها نیست و این کار را باید سازمان سینمایی و ارشاد انجام دهند.
وی افزود: شورای صنفی نمایش بر اساس تاریخ صدور پروانه نمایش و درخواست پخش کننده ها، تاریخ شروع و پایان اکران را تعیین می کند و کاری به تناسب محتوای فیلم ها با زمان اکرانشان ندارد.
طبق گفته فرجی به سراغ مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی رفتیم.
جلیل اکبری صحت مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در این باره گفت: هر سال در کنار فیلم های ارزشی فیلم های کمدی هم در لیست اکران ماه مبارک رمضان قرار می گیرد و نباید به حضور بارکد در این زمان خرده گرفت.
وی درباره نامتناسب بودن مضمون «بارکد» با ماه مبارک رمضان افزود: این فیلم پروانه نمایش دارد و یک بار مضمونش تایید شده است و نباید مشکلی داشته باشد.
بر خلاف درخواست ما و بنا به گفته روابط عمومی سازمان سینمایی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نیز حاضر به مصاحبه در این باره نشد.
حالا فقط می توان منتظر ماند و دید «بارکد» و دیگر فیلم هایی که مفاهیم اخلاقی و انسانی در آنها کمرنگ است و در دل ماه خوبی ها اکران می شوند چه سرنوشتی پیش رو خواهند داشت.