نائب رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای ایفای نقش فعالانه تر و هدفمندتر و با هدف به روز شدن مأموریت ها، ساختار اتاق های مشترک بازرگانی تغییر می کند.
پدرام سلطانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: با تغییر ساختار اتاق های بازرگانی مشترک، بنا داریم شکل جدیدی از تعامل با طرف های اقتصادی و تجاری خود ایجاد کنیم زیرا پیشخوان های ما در تعامل با دنیا، امور بین الملل و اتاق های مشترک بازرگانی هستند.
وی اضافه کرد: مأموریت های اتاق مشترک متناسب با نیازهای روز شده و شرایط آن به نحوی شده که فعالان اقتصادی بیشتر از گذشته می توانند در اتاق مشترک حضور و مشارکت داشته باشند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: سال هاست که در مدیریت اتاق های مشترک تغییرات انجام نشد که این تغییرات پیشنهادی، زمینه نظارت و سیاست گذاری را بیشتر فراهم می کند طوری که بتوانیم اتاق ایران را به ستاد سیاست گذاری، مغز اجرایی و عملیاتی کار و اتاق های مشترک را به عنوان خط مقدم فعالیت های اقتصادی بین المللی خود قرار دهیم.
سلطانی افزود: تا کنون اتاق های مشترک جزیره ای عمل می کردند که اگر بر اساس سیاست گذاری ها و برنامه های طراحی شده در اتاق ایران این تغییر ساختار صورت گیرد تقسیم مأموریت میان اتاق های مشترک بازرگانی اتفاق می افتد و تمرکز اتاق های مشترک در اهداف پیش بینی شده ، کارآیی آنها را افزایش می دهد.
نائب رئیس اتاق ایران گفت: همچنین میان دولت و بخش خصوصی یک تقسیم کار در حوزه اقتصادی و تعامل با جامعه بین المللی باید اتفاق بیفتد پیشنهاد ما این است که بخش های اقتصادی سفارتخانه ها در جمع آوری آمار، اطلاعات و اخبار اقتصادی کشور هدف، متمرکز شوند زیرا این اخبار و تحلیل ها مورد نیاز فعالان اقتصادی است.
سلطانی افزود: بخش های اقتصادی سفارتخانه ها باید زمینه ای را فراهم کنند تا ارتباطات فعالان اقتصادی در کشورهای هدف گسترده تر شود.
وی گفت: کاری که اتاق های مشترک بازرگانی و بخش خصوصی باید انجام دهند ساماندهی عملیاتی کار است یعنی بجای اینکه رایزنان اقتصادی، فرصت های اقتصادی را شناسایی و به فعالان اقتصادی معرفی کنند و اطلاعات را دراختیارشان قرار دهند تا آنها بتوانند برای صادرات و جذب سرمایه گذاری خارجی برنامه ریزی و فعالیت کنند.
وی گفت: اعتقاد ما با این تقسیم کار، هم بار دولت هم سبک تر می شود، کار آیی افزایش می یابد و هم تصدی گری در این حوزه که همان تعاملات فعالان اقتصادی ایران با همتایان خود است به اتاق های مشترک بازرگانی منتقل می شود.
سلطانی افزود: اتاق های مشترک بازرگانی در ساختار جدید، کاری را که رایزنان اقتصادی توفیق چندانی درآن نداشتند می توانند به خوبی انجام دهند و از آنجا که جنس فعالیت اقتصادی از جنس تجارت است طبیعی است که فعال اقتصادی بخش خصوصی تسلط بیشتری برآن دارد.
وی گفت: رایزنان باید روش های جمع آوری اطلاعات و آمار سودمند را از کشورهای هدف فرا بگیرند، این اطلاعات را به فعالان اقتصادی ارائه کنند و بقیه کار را به خود فعالان اقتصادی بسپرند.
سلطانی افزود: برای بهره مندی بیشتراز فضای جدید اقتصادی کشور بوجود، سه گروه باید کارهای اساسی انجام دهند، گروه نخست بخش خصوصی است که باید کنش گرایانه و فرصت شناسانه و هدفمند در تعامل با جامعه جهانی حرکت کند، محور دوم دولت است که باید همت خود را در بستر سازی و بهبود محیط کسب و کار متمرکز کند، محور سوم کشورهای طرف تعامل با ایران هستند که باید با احساس مسئولیت به تعهداتی که به کشور ما دادند و با بهرمندی از فرصت بی نظیری که برای کار با ایران فراهم شده ، تلاش خود را افزایش دهند.