مدیر کریدور (راهگذر) خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جهوری گفت : صنایع دانش بنیان به تولید فناوری های نوین در ایران گسترش یافته اما در عرصه صادارت و تجارت خارجی با شرایط ناهمواری روبرو است.
حسن قاسمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: تلاش می کنیم با حمایت علمی و فنی و تجاری؛ راهگذر توسعه صادرات دانش بنیان را هموار کنیم و اولویت اول ما توانمندسازی این شرکت در عرصه بازار یابی و بازارسازی است.
وی گفت: حتی در صورت نیاز نیروی انسانی بازرگانی و تخصصی هم در اختیار این شرکتها قرار می دهیم تا پیگیر امور صادرات باشند.
قاسمی با اینکه صادرات فناوریهای برتر و هایتک و همچنین دانش بنیان از ارزش افزوده بالایی برخوردار است گفت: باید علامت تجاری این محصولات در بازارهای هدف ثبت شود و ما از این روند حمایت می کنیم و از حضور بخش خصوصی و شرکت دانش بنیان در نمایشگاه های خارجی با رویکرد صادرات محور حمایت می کنیم.
مدیر راهگذر یا کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی گفت: کریدور صادرات علاوه بر توانمندسازی شرکتهای دانشبنیان، در پی معرفی و بازاریابی محصولات تحت حمایت خود به بازارهای جهانی است.
قاسمی افزود : برای ورود محصولات به بازارهای هدف، ویژگیها و الزامات مورد نظر را داشته باشند که در این باره بسته جامعی از خدمات توانمندسازی را برای رسیدن به سطح بینالمللی در اختیار شرکتها قرار میدهد.
قاسمی گفت : بحث نخست حضور شرکتهای قوی و توانمند در نمایشگاههای تخصصی حوزههای مرتبط است و باید شرکتها را به استفاده از زیرساختهای موجود تجارت الکترونیک ترغیب کنیم.
مدیر کریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان معاونت علمی ادامه داد : معاونت علمی و فناوری به منظور پشتیبانسازی در حوزه صادرات های تک و ایجاد واسطههای صادراتی نیز برنامه مدونی دارد و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، از شرکتهای مدیریت صادرات و ایجاد پایگاههای صادراتی در بازارهای مدنظر حمایت میکنیم.
وی افزود: به زودی فهرستی از این شرکتها و اطلاعات تماس این پایگاهها و شرکتهای مدیریت صادرات جهت ارتباط با شرکتهای دانشبنیان در وبسایت کریدور منتشر خواهد شد.
وی افزود: شرکت های دانش بنیان به طور جدی وارد عرصه های بازاریابی و صادراتی نشده اند هرچند شرکتهای بزرگ دانش بنیان از ساختار خوبی در این عرصه برخوردارند.
قاسمی گفت: ایجاد شرکتهای بازاریاب و واسطه برای صادرات محصولات دانش بنیان در اولویت ماست.
بنابراین گزارش تولید دانش ، تبدیل به فناوری و تولید ثروت سه ضلع مثلث توسعه اقتصاد دانش بنیان است که منابعی تجدیدپذیر برای رشد و توسعه فراهم می کند.
در اقتصاد سنتی پایه و «Traditional Economy» منبع رشد اقتصادی، منابع طبیعی و فیزیکی یا به عبارتی منابع محسوس هستند، اما در اقتصاد نوین که اقتصاد دانش محور نمادی از آن است، منبع رشد اقتصادی تولید، تولید و توزیع و کاربرد دانش است و دانش و دستاوردهای تحقیق و پژوهش در زمره منابع غیرملموس قرار می گیرد.
در اقتصاد سنتی هر کشوری که دارای منابع طبیعی و زمین بیشتری است، مزیت دارد و برعکس هر کشوری که منابع طبیعی و زمین کمتری دارد، عقب افتاده تر تلقی می شود.
اما در حال حاضر توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی کشورها به سطح برخورداری آنها از دانش ارتباط دارد و هر کشوری که تولید، توزیع و کاربرد دانش بیشتری داشته باشد ، توسعه یافته محسوب می شود.
اقتصاد توسعه یافته دنیای امروز بر پایه نواوری ، خلاقیت و استفاده از دانش به ویژه دانش اطلاعات و ارتباطات استوار است و چنین اقتصادی را اقتصاد مبتنی بر دانش یا اقتصاد دانش محور می گویند.
از ویژگی های اقتصاد سنتی می توان به آسیب پذیری بالای ان در برابر شرایط منفی محیط بین المللی مانند تحریم و نوسان بازار و قیمت ها اشاره کرد چون تسلیم خواست مشتری است اما اقتصاد دانش بنیان نوعی بازار "مشتری انتظار " دارد.
به همین خاطر دانش بنیان شدن اقتصاد به افزایش مقاومت آن کمک خواهدکرد و از مختصات پایدار اقتصا مقاومتی این است که باید همواره به دانش و تجاری و اقتصادی کردن ان توجه ویژه کند.
در دوره قبل از قرن هجدهم که در این دوره انقلاب کشاورزی به وقوع پیوست و نسل تازه از اقتصاد شکل گرفت.
در این اقتصادها ؛ نیروی پیشران، نیروی کار است، اندازه اقتصاد کوچک و منبع ایجاد ثروت ، زمین بود.
در اقتصاد مبتنی بر انقلاب صنعتی هم نیروی پیشران موتور بخار است ، اندازه اقتصاد بزرگ تر شد و به شکل اقتصادهای منطقه ای درآمد. در این دوره منبع ایجاد ثروت علاوه بر زمین، منابع طبیعی، غال سنگ و... است و منابع انسانی تا حدودی تخصص دارد و آموزش دیده است.
دوره سوم شامل اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم است که دومین انقلاب صنعتی شکل گرفت.
در این دوره نیروی پیشران، موتور الکترونیکی است، اقتصادهای منطقه ای- بین المللی شکل گرفت و منبع ایجاد ثروت انرژی (نفت) شد.
نیروی انسانی برای فعالیت بیشتر از فکر خود استفاده می کند تا قدرت دست.
اما دوره آخر شامل اواخر قرن بیستم و قرن بیست ویکم که در آن قرار داریم، سومین انقلاب شکل گرفت و روندی پیوسته از فناوری ارتباطات و اطلاعات دارد که انقلاب فناوری اطلاعات نام دارد و امروزه که هرکس اطلاعات بیشتری دارد، قدرت "اطلاعات" پیشران است.
اقتصاد ایران هم برای تثبیت نقش تمدن سازی نوین خود در جهان و احیای همه مزیت های نسبی و مطلق اقتصادی خود نیاز دارد که نهضت توسعه اقتصادی دانش محور را به فرایندی پایدار تبدیل کند.