پورسید آقایی : سالهاست خرید یا واردات واگن قطار نداریم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محسن پورسیدآقایی ؛ خوشقولی ، ارتقای کیفیت و قیمت مناسب محصول را از مولفه های لازم برای اقبال بخشخصوصی حمل و نقل ریلی به خرید محصول از واگنسازان داخلی خواند و گفت: صنعت واگنسازی نباید به سرنوشت صنعت خودرو دچار شود.
وی درباره نقش شرکت راهآهن در واردات واگن اظهار کرد: بخش خصوصی در امضای قرارداد با تولیدکننده داخلی یا خارجی مختار است و ما هیچ نقشی در این زمینه نداریم بنابراین این تولیدکننده داخلی است که باید شرایطی فراهم کند تا بخش خصوصی برای خرید واگن با آنها قراداد امضا کند و به سراغ خارجیها نرود.
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تا زمانی که ما به عنوان بخش دولتی واگن وارد میکردیم، برخی تولیدکنندگان داخلی واگن به ما تهمت میزدند که شرکت راهآهن ؛ درصد میگیرد یا مسئولانش علاقهمند به سفرهای خارجی هستند و انواع و اقسام تهمتهای دیگر که به مدیران دولتی میزدند. آنها همچنین میگفتند کیفیت ما از خارجیها بهتر است و همه استانداردهای روز دنیا را رعایت میکنیم اما بخش دولتی از ما خرید نمیکند چون دلشان میخواهد از خارج وارد کنند.
وی افزود: اما شرکت راهآهن سالهاست که دیگر خرید واگن ندارد و این بخش خصوصی است که واگن خریداری میکند. اگر بخش خصوصی ببیند که تولیدکنندهای کیفیت واگنهایش بهتر از خارجی و قیمت آن ارزانتر از واگنهای وارداتی است، قطعا به سراغ تولیدکننده داخلی میرود. اما حالا که این اتفاق نیفتاده است ، معلوم میشود که حرفهایی که تولیدکنندههای داخلی واگن میزنند، بیاساس است؛ یا کیفیتشان از واگنهای وارداتی پایینتر است یا قیمتشان از خارجیها حتی با احتساب ارز آزاد گرانتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: چهطور میشود که شرکت ریلی برود با وجود تعرفه واردات، از خارجیها واگن بخرد، اما همچنان ارزانتر و باکیفیتتر از واگنهای داخلی باشد؟ تولیدکننده داخلی برود کیفیت محصول و شرایط فروش آن را مناسب کند. چون واردکنندگان از مکانیزمهای ارزی و ثبت درخواست استفاده میکنند که هزینهبر است اما آخر سر ارزانتر از خرید داخل برایشان تمام میشود.
مدیرعامل شرکت راهآهن در مصاحبه با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: اینکه بگوییم هیچ کس حق خرید از خارج را ندارد و باید واگن تولید داخل با هر قیمت و کیفیتی را خریداری کند ، معلوم است که بخش خصوصی این کار را نمیکند. ما فقط میتوانیم به شرکتهای دولتی اجبار بگوییم، اما این کار را با شرکتهای خصوصی که نمیتوانیم انجام دهیم. آیا امکان دارد که بگوییم بخش خصوصی ضمن تحمل بدقولیهای فراوان تولیدکننده داخلی ، باید واگنهای با کیفیت پایینتر و قیمت بالاتر را بخرد. اقتصاد کشور وقتی رونق مییابد که بخش خصوصی ما فرصت بررسی عاقلانه میان تولیدات داخلی و خارجی را داشته باشد و تولیدکننده داخلی نیز از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت محصول خود را مناسب عرضه کند.
وی افزود: چرا تولیدکننده داخلی باید در ایران که هم از نظر قیمت انرژی، هم دستمزد کارگر و هم سوخت، ارزانتر از خارج است، در نهایت محصولی تولید کند که کیفیتی پایینتر و قیمتی بالاتر از کالای مشابه خارجی داشته باشد و به مشتری بدهد؟
پورسیدآقایی درباره نحوه کمک شرکت راهآهن برای نوسازی ماشینآلات تولیدی کارخانه های واگنسازی بیان کرد : ما که نباید این کمک را ارائه دهیم؛ این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. ما این کمک را به خریداران تولیدات واگن داخلی ارائه کردهایم که اگر یک شرکت ریلی خصوصی از کارخانههای ایرانی واگن خریداری کند، ما هم در تأمین بخشی از هزینهها، کمکشان کنیم. ولی بعضی مواقع شرکتهای ریلی خصوصی میگویند ما عطای این کمک شما را به لقایش بخشیدیم. با این قیمت، شرایط و کیفیت، اصلا برایمان خرید از داخل بهصرفه نیست.
مدیرعامل راه آهن تصریح کرد : بنا بر این بدون فراهم کردن شرایط رقابتی، همان بلایی که سر خودروسازی داخل آمد، سر واگنسازی هم میآید. واگن هم میشود عین خودرو؛ مردم باید خودرو را به دو برابر قیمت تمام شده بخرند آن هم با کیفیتی پایینتر و گرانتر از خارج. یک بار این بلا سر صنعت خودروسازی آمد، دیگر نباید اجازه داد این بلا سر صنعت واگنسازی هم بیاید.