وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
تالیف 140 عنوان کتاب جدیدالتالیف با رویکرد تحولی
علی اصغر فانی گفت: 140 عنوان کتاب جدید التالیف با رویکرد تحولی در آموزش و پرورش تالیف می شود.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، وزیر آموزش و پرورش صبح امروز در دیدار معلمان منتخب با رئیس جمهور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داست: وزارت آموزش و پرورش در سایه سار الطاف الهی و توجهات حضرت امام عصر (عج) و تلاش فرهنگیان کشور با محوریت اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) و برنامه های دولت تدبیر و امید و حمایتهای اصولی جنابعالی ، به توفیقات شایسته ای دست پیدا کرده است.
وی افزود: اهتمام به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همواره یکی از مطالبات اصلی مسئولان ارشد نظام بوده و در همین راستا به منظور مدیریت یکپارچه تحول در دستگاه تعلیم و تربیت ، نظام جامع برنامه ریزی در وزارت آموزش و پرورش استقرار یافته و شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و در نیمه نخست سال جاری شاهد اجرایی شدن برنامه های زیر نظام های اصلی سند تحول بنیادین خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به استقرار پایه دهم از سال تحصیلی جاری در نظام آموزشی از تالیف 140 عنوان کتاب جدید التالیف با رویکرد تحولی در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: علاوه بر این با تلفیق برنامه درسی ملی با فعالیت های پرورشی، تدوین و تألیف کتابهای جدید دوره متوسطه و طراحی رشته های جدید فنی و حرفه ای و کاردانش، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن (فلسفه برای کودک)، تقویت مهارت پرسشگری و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانهای هم به سرانجام رسیده است.
فانی با بیان اینکه در طول برنامه ششم توسعه، همه اقدامات آموزش و پرورش مبتنی بر نقشه راه سند تحول بنیادین اجرا خواهد شد، تصریح کرد: با اجرای بیش از 150 برنامه ، سال 1395 ، سال اجرای متوازن و همه جانبه سند تحول در تمام سطوح می باشد. البته با برنامهریزی های صورت گرفته ، تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملی ، تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی 96-95 ، پایه دهم نیز استقرار خواهد یافت .
وی اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در گروی توجه جامع و همه جانبه دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان به عنوان رکن اساسی نظام آموزشی خواند و ادامه داد: به منظور اعتلای منزلت ، ارتقای جایگاه ، تقویت انگیزه و بهبود معیشت معلمان با حمایت های ارزنده حضرتعالی ، از مهر سال 1394 ، برنامه رتبه بندی اجرا شده است که با استمرار آن در سال 1395 آثار و برکات مضاعف این برنامه را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین به منظور نهادینه سازی مشارکت معلمان در تولید علم و فناوری و ارتقای سطح علمی و آموزشی آنان ، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان ، با تاسیس وتوسعه و فعال سازی 499 انجمن آموزشی – علمی ، زمینه مشارکت ، دانش افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم شده است. در بعد رفاهی ، برغم همه مضایق و محدودیت های دولت خدوم ، 156 مرکز رفاهی و درمانی ایجاد شده است که البته اعتقاد داریم این اقدامات به نحو مطلوب پاسخگوی نیاز همکارانمان نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات بیشتر و بهتری را طراحی و اجرا کنیم.
وی با اشاره به نقش دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در تامین نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش ، خاطرنشان کرد: برنامه راهبردی این دو دانشگاه در افق 1404 تدوین و تصویب شد تا رکن تحول و تعالی در تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی قلمداد شوند و از طریق تطبیق وضعیت حدود 700 مدّرس به هیأت علمی ، اقدامات موثری برای ارتقای کیفیت علمی و آموزشی در این دانشگاه ها صورت پذیرفته و امید است بازوان قدرتمند آموزش و پرورش درتأمین و تربیت نیروی انسانی براساس پذیرش بومی – منطقه ای با اولویت مناطق محروم و مرزی و کمتر توسعه یافته باشند.
فانی درخصوص اقدامات حوزه پرورشی اظهار کرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با احیای 600 مرکز دارالقرآن در سطح کشور، کیفیت بخشی به مدارس قرآنی ، اجرای برنامه ملی حفظ قرآن کریم با مشارکت بیش از 7 میلیون نفر دانش آموز ، گام بلندی در ترویج فرهنگ قرآنی برداشته است، همچنین با اجرای طرح انس با اهل بیت (علیهم السلام) با مشارکت بیش از شش میلیون دانشآموز ، برپایی نماز جماعت در بیش از 55 هزار مدرسه ، برگزاری طرح امام شناسی ، برگزاری کنگره های متعدد گرامیداشت شهدای معلّم و دانش آموز ، اعزام بیش از ششصد هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور ، اهتمام جدی به تعمیق فرهنگ اقامه نماز و تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی به نسل نوجوان و جوان داشته است.
فانی افزود: علاوه بر این در راستای تأکیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر توجه ویژه به نشاط دانش آموزان و شاداب سازی مدارس ، بالغ بر پانزده هزار جُنگ شادی در مدارس کشور، به منظور مراقبت از سلامت جسمی و بهداشت روانی نسل آینده و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ، بیش از پانصد هزار اردوی علمی - فرهنگی و گردشگری و نیز طرح های المپیادهای درون مدرسه ای ، حیاط پویا ، کانون های ورزشی درون مدرسه ای با مشارکت بیش از شش میلیون دانش آموز اجرایی طراحی و اجراست و برای سه میلیون دانش آموزان پرونده الکترونیکی مشاوره تهیه شده و این مسیر تا رسیدن به وضعیت مطلوب استمرار خواهد داشت .
وی از اجرای طرح سفیران سلامت با مشارکت بیش از یک میلیون و 700 هزار دانش آموز در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: تخصیص 2 ساعت درس بهداشت و سلامت در پایه دوازدهم و نیز از طریق بسط فعالیت تشکّل های دانش آموزی مانند شوراها ، مجلس دانش آموزی و بسیج دانش آموزی ، اتحادیه انجمن های اسلامی و سازمان دانش آموزی ، اجرای پروژههای علمی با مشارکت بیش از دو میلیون دانش آموز ، افزایش پژوهش سراهای دانش آموزی به پانصد پژوهش سرا ، تجهیز 64 پژوهش سرا به آزمایشگاههای نانو ، برگزاری کلاس های انشاء و کتابخوانی به منظور توسعه وتعمیق فرهنگ مکتوب تدارک شده است و تعداد 155 کتابخانه کلاسی و نیز تعداد کتابیاران دانش آموز به 128 نفر افزون شده وکتابهای موجود در کتابخانه های مدارس کشور به تعداد 105جلد افزایش یافته است .
وزیر آموزش و پرورش به اجرایی شدن شبکه ملی مدارس ایران و ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزان با محتوای هدفمند و مدل بومی اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری پرسش مهر رئیسجمهور محترم با حضور بیش از سه میلیون نفر در سال جاری و ایجاد زمینههای مناسب برای مشارکت پذیری ، تمرین کارگروهی ، پرسشگری ، تربیت اجتماعی ، مهارت تفکر و حل مسئله و آموزش های پیشگیرانه در برابر آسیب ها در بین دانشآموزان فراهم شده است و همچنین در راستای تحقق فرمایش جنابعالی مبنی بر ضرورت پرورش تفکر انتقادی در دانش آموزان و توسعه مهارت پرسشگری وجستجوگری ، کارگاه های آموزش مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان طراحی و برگزار شده و نیز به منظور کشف استعدادها از سه میلیون دانش آموز ، آزمون رغبت سنجی و استعدادیابی به عمل آمده است .
فانی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و تعهد به اجرای برنامههای کارشناسی شده و تهیه زیر نظام مدیریت راهبردی و تقویت مشارکت های مردمی ، امروز شاهد دستاوردهای ارزشمندی است که تشکیل شورای فرابخشی ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی مناطق محروم کشور، انجام اقدامات اساسی با اولویت در تأمین فضا و تجهیزات آموزشی و تخصیص ردیف ویژه استخدامی برای جذب نیروی بومی ، تخصیص اعتبارات خاص و هدایت شده برای توسعه عدالت آموزشی و افزایش دسترسی کودکان ، به آموزش برای بهبود روند کیفیت بخشی در چهار استان محروم شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و کرمان، تصویب اساسنامه مدارس عشایری کشور بعد از حدود هفتاد سال فعالیت این گونه مدارس ، افزایش نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی به 7/56 درصد که طی دوسال اخیر حدود 5/18 درصد با اولویت پوشش نوآموزان مناطق محروم ، مرزی ، عشایری و دو زبانه کشور ، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی به 6/98 درصد در سال تحصیلی 95-94 و جذب حدود هفتاد هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل طی دو سال گذشته با اجرای برنامه انسداد مبادی بیسوادی در کل کشور ، اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی 93-92 و پوشش دانش آموزی 386 هزار نفر در سال تحصیلی 95-94، پوشش تحصیلی دختران دانش آموز به 20/48 درصد درسال تحصیلی جاری و تهیه وتصویب برنامه جامع کار آفرینی به منظور تربیت دانش آموزان کارآفرین با رویکرد هر دانش آموز یک مهارت بخشی از شاخص های موفقیت آمیز آموزش و پرورش در دو سال فعالیت دولت یازدهم است.