توانمندی داخلی در تولید قطعات خودرو با استانداردهای اروپایی
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام کرد : حداقل 50 درصد قطعات مورد نیاز خودرو با استانداردهای اروپایی در کشور قابل تولید است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، محمد باقر رجال در نشستی خبری با اشاره به بالا بودن استاندارد قطعات خودروی تولید شده در کشور گفت: ظرفیت قطعه سازی قابل توجه و همچنان ورود قطعه های چینی بی کیفیت، چالش جدی است.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفت : از خودروسازان خواسته ایم قطعات معیوب را به ما برگشت دهند اما نگفته اند که محصولات تولیدکنندگان قطعات معیوب است.
رجال افزود : در 20 سال گذشته صنعت جدیدی به نام «قطعه سازی» در کشور شکل گرفت و در حال حاضر 850 قطعه ساز اصلی و 400 قطعه ساز خرد در کشور فعالیت می کنند.
رئیس انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه استاندارد قطعات عرضه شده به خودروسازان در شرکت هایی همچون ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) و سازهگستر (تامین کننده قطعات گروه خودروسازی سایپا) باید تایید شود ، گفت: در شرایطی که هیچگاه خودروسازان به قطعات ما ایراد نگرفته اند و مورد تائید شرکت های تامین کننده آنها نیز قرار گرفته است، نمی دانیم چرا وقتی از قطعات تولیدی در خودرو استفاده میشود، در نهایت یک خودروی معیوب به مردم تحویل میدهند.
وی یکی از مشکلات قطعه سازان را تاخیر در پرداخت پول اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان داخلی قطعه را تولید و تحویل خودروساز می دهند اما قطعه ساز پول ان را را چهار تا پنج ماه بعد پرداخت می کند که گاهی به 370 روز هم می رسد.
** تولیدکنندگان زیرپله ای
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز در این نشست خبری گفت: 2 هزار و 650 تعمیرکار در تهران از اتحادیه پروانه فعالیت دارند و 740 پرونده نیز در دست بررسی است.
علیرضا نیک آیین افزود : 400 پرونده تخلف تعمیرکاران در اداره اماکن عمومی وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به فعالیت های بدون پروانه کسب است.
وی، قطعات بی کیفیت داخلی و خارجی، متصل نبودن زنجیره فعالیت های مرتبط با خودرو در خصوص گارانتی و همچنین موضوع بازسازی و عرضه قطعه های معیوب را سه معضلی دانست که تعمیرکاران خودرو با آن روبرو هستند و البته تولیدکنندگان زیرپله ای هم قطعه های معیوب را بازسازی و دوباره به زنجیره عرضه لوازم یدکی وارد می کنند.
بنابراین گزارش علی اکبر بخشی، رئیس اتحادیه قطعات خودروی تهران نیز با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو، خدمات خودرو و ماشین آلات راهسازی از 4 تا 7 خرداد ماه در مصلی تهران گفت : در این نمایشگاه، قطعات یدکی خودرو با حضور قطعه سازان داخلی عرضه خواهد شد.
کاظمی نایب رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو هم گفت : 4 تا 5 درصد قطعات یدکی خودرو موجود در بازار بی کیفیت است که این قطعات به کشور وارد می شود.
وی افزود : تاکنون نتوانسته ایم این قطعات بی کیفیت وارداتی را از بازار خارج کنیم.
** برگزاری چهارمین نمایشگاه قطعات خودرو
چهارمین نمایشگاه تخصصی قطعات و خدمات خودرو، ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و موتورهای زمینی تهران، چهارم تا هفتم خرداد در مصلی امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
در این نمایشگاه، بازرگانان، توزیع کنندگان قطعات خودرو، لوازم جانبی، تجهیزات، تیونینگ، روانکارها و قطعات مصرفی انواع خودروهای سبک و سنگین، ماشین آلات، تولیدکنندگان قطعات خودرو و لوازم جانبی و ایمنی و همچنین ارائه دهندگان خدمات فنی، تعمیرگاهی و مهندسی مشارکت خواهند کرد.
شرکت های خودروسازی ایران، انواع خودرو در زمینه های چهار چرخ محرک، ون، کامیون، اتوبوس، مینیبوس و وانت تولید می کنند.
در حال حاضر 16 تا 17میلیون خودروی پلاک شده تولید داخل در کشور تردد می کند و سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو با تلاش تولیدکنندگان داخلی به بازار تحویل داده می شود.
با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو کشور در سال 1404 باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند و یک سوم از آنها به دیگر کشورها صادر شود.
پارسال 976 هزار و 836 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که بیش از 892 هزار و 600 دستگاه، از نوع سواری بوده است.
سال گذشته 9 هزار و 842 دستگاه کامیون، 73 هزار و 187 دستگاه وانت، 511 دستگاه مینی بوس و 696 دستگاه اتوبوس توسط خودروسازی های کشور تولید شد.