نقشه راه همکاری های خارجی و توسعه محصول سایپا تشریح شد
قائم مقائم مدیرعامل گروه سایپا با تشریح نقشه راه همکاری های خارجی گفت : خارجی ها 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ناصر آقامحمدی افزود : سایپا شامل 7 شرکت خودروساز(4سواری و 3 تجاری) است که هر کدام ظرفیت اقتصادی 100 هزار تا 300 هزار دستگاه در سال را دارد.
وی افزود: گروه سایپا تلاش می کند ضمن حفظ برند داخلی خود بتواند از طریق جذب سرمایهگذاری به انتقال فناوری ، تربیت نیروی انسانی متخصص و ارتقای صنعتی سازی در سطح کشور کمک کند و بر این اساس شرکای خود را انتخاب می کند.
آقامحمدی اظهار داشت : گروه سایپا برای ارتقای برند خود برنامه وسیعی را در مرکز تحقیقات و نوآوری خودرو دارد و با برند X200(که مدلهای تیبا، ساینا و تیبا2 روی آن طراحی شده) ، خودروسازی است که برند شرکتی خود را دارد و تلاش می کنیم پلتفرمهای گروه سایپا را توسعه و ارتقا دهیم و آن را به یک سبد تبدیل کنیم.
وی گفت : مرکز تحقیقات سایپا در حال آمادهسازی پلتفرم SP100 و SP200 بر اساس ایده پلتفرم مادر است و طی دو سال آینده مدلهای برند خود را ارائه خواهیم داد.
اقامحمدی با بیان اینکه گروه سایپا بیش از یک میلیون ظرفیت تولید خودرو را دارد و نام شناخته شدهای در منطقه است، افزود : بیش از 150 هزار دستگاه خودرو به عراق صادر کردیم و با شرکت های جهانی که فعالیت می کنند ، رقابت داریم.
وی افزود : به دنبال شرکای قوی برای ارتقای جایگاه خود هستیم ، پس از اجرای برجام شرکت های بسیاری برای مذاکره به گروه سایپا مراجعه کردند اما سایپا قصد ندارد با 7 تا 8 شریک همکاری کند و این همکاری باید از عمق کافی و امنیت لازم بر اساس سرمایه گذاری برخوردار باشد تا از این طریق بتوانیم سرمایهگذاری سازندهای داشته باشیم و از یک مقیاس اقتصادی تولید برخودار شویم.
از میان شرکت های خارجی متعدد که با ما در حال مذاکره هستند تنها 3 تا 4 شریک استراتژیک را انتخاب می کنیم و این 3 تا 4 شریک قطعا تاکنون مشخص شدهاند و مذاکرات با آنها به مراحل پایانی رسیده است.
قائم مقائم مدیرعامل گروه سایپا در حوزه توسعه محصول و مدیر عامل پارس خودرو گفت : بازیگران اصلی خودرو در بازار ایران به صورت سنتی مشخص هستند و شرکت سایپا از گذشته فعالیت خود را با شرکتسیتروئن اغاز کرده است و این شرکت سابقه طولانی در بازار ایران دارد.
آقامحمدی اظهار داشت : یکی از تجربههای موفق همکاری با این شرکت تولید موفق خودروی زانتیا بود که بعد از آن c5 را نیز به بازار معرفی کردیم و این شرکت یکی از شرکای قوی شرکت سایپا در آینده خواهد بود ، در همایش بینالمللی خودرو پنجاهمین سال همکاری خود با سیتروئن را جشن گرفتیم و به دلایلی که ذکر کردم این همکاری در آینده ادامه دارد و ریشه دارتر خواهد شد.
بنابر گزارش سایپا نیوز، وی تصریح کرد : با توجه به سیاست دولت در جذب سرمایه، شرکت سایپا به دنبال همکاری وسیع و گسترده با شرکای خود است و با سیتروئن یک شرکت مشترک تشکیل خواهیم داد که در آن سرمایه گذاری مستقیم خارجی هم خواهد بود.
آقامحمدی افزود : از آنجا که دولت همواره بر صادرات، داخلی سازی ، کیفیت و ارتقای خدمات پس از فروش تاکید کرده است قصد داریم الزاماتی را درون قراردادهای خود با شرکای خارجی بگنجانیم که همه این موارد را دربربگیرد تا به تعبیر دیگر شریک ما به صورت کامل درگیر فعالیت و همکاری خود با شرکت سایپا شود.
در دور جدید همکاریها، شرکت سیتروئن به صورت سرمایهگذاری مشترک ، حضور مستقیم خواهد یافت و محصولات این شرکت به صورت گسترده در سایپا کاشان تولید خواهد شد و تمام زنجیره ارزش را در برخواهد گرفت.
وی تاکید کرد : سیتروئن یک برند معتبر در بازار اروپاست و محصولات بروزی دارد که محصولات در موقع مناسب معرفی خواهد شد ، این محصولات فقط برای بازار ایران نیست و برای فروش در منطقه خاورمیانه ، آفریقا و هند، تنها در ایران تولید خواهد شد و پتانسیل صادرات آنها بیش از سایر محصولات است.
اقامحمدی گفت : در قرارداد با هر شرکت خارجی قطعا قیمت ها از یک دامنه پایین تا بالا مد نظر است که در همکاری خود با سیتروئن قصد داریم دامنه قیمتی 45 میلیون تا 120 میلیون را پوشش دهیم.
وی درباره همکاری با رنو هم گفت : سایپا از سال 1355 فعالیت خود را با رنو آغاز کرد و این خودروساز نیز یکی از شرکای قدیمی شرکت سایپا محسوب میشود. از آن موقع بخش زیادی از قطعات بدنه را ساخت داخل کردیم و پرس شاپ ما با تولید قطعات ژیان تاسیس شد. این همکاری با تولید رنو5 ادامه یافت و در سالهای گذشته محصول را با این شرکت در قالب شرکت مشترک رنوپارس به تولید رساندیم.
وی گفت : در هر صورت این خودروساز یکی از شرکای عمده تجاری سایپا محسوب میشود زیرا سرمایهگذاری بیش از 300 میلیون یورو میان دو شرکت صورت گرفته است. نگاه ما به آینده و رنو یکی از شرکای عمده ماست. بنابراین قصد داریم فعالیتهایمان را در شرکت مشترک موجود رنو-پارس توسعه دهیم و در کنار آن یک همکاری جدید با رنو را نیز آغاز خواهیم کرد.
اقامحمدی گفت : دیدگاه سایپا مثبت است و به آینده نظر دارد. طرح مباحث و مسائل گذشته را مانند تعهدات معوق ، مانند توقف تولید مگان و کاهش تولید تندر و ضررو زیانهایی که به سایپا وارد شد ، کنار گذاشتیم و قصد طرح آنها را در افکار عمومی نداریم زیرا به یک آینده سازنده و به نفع طرفین میاندیشیم و برای روابط اقتصادی خود با احترام متقابل توجه داریم.
وی تاکید کرد : در حال حاضر یک قرارداد اولیه جدید به صورت سرمایه گذاری مستقیم با شرکت رنو در یکی از شرکتهای خودروساز امضا شده است. کار اجرایی این قرارداد در چندماه آینده نهایی خواهد شد. برغم اینکه تحریمهای بینالمللی بسیاری بر کشور طی چند سال گذشته تحمیل شده بود اما سال گذشته خودروی ساندرو را عرضه کردیم و در آینده محصولات جدید و مناسب دیگری را به بازار عرضه خواهیم کرد که یک مدل جدید از رنو را در تیرماه به بازار معرفی خواهد شد.
وی درباره فروش سهام شرکتهای خودروساز به شرکای خارجی هم گفت : قطعا با چنین موضوعی موافق هستم و الزامات در مورد داخلی سازی و صادرات با مشارکت خودروسازان معتبر جهانی عملی تر است.
آقامحمدی اظهار داشت : سایپا نقش پیشرو در صنعت خودرو بازار ایران دارد و ما یکی از بازیگران اصلی در بازار خودروی ایران و منطقه هستیم . شرکت سایپا در 50 سال فعالیت
سرمایه گذاری گسترده ای را برای زیرساخت های صنعتی که در کل غرب آسیا و خاورمیانه بی نظیر است، انجام داده و بیش از 5.6 میلیون نفر از محصولات گروه سایپا استفاده می کنند و خدمات پس از فروش و میزان بازاری که در دست دارد، موید این موضوع است.
قائم مقائم مدیرعامل گروه سایپا در حوزه توسعه محصول و مدیر عامل پارس خودرو اعلام کرد : دامنه قیمتی محصولات رنو متنوعتر است و همکاری با رنو همکاری در مالکیت و فراتر از یک محصول خاص است و ابعاد وسیعتری دارد.
وی در ادامه گفت : همکاری سایپا با شرکت کیا بسیار خوب بوده است. زمانی که کیا با نام آسیا موتور فعالیت داشت، سایپا با جسارت محصول پراید این شرکت را به ایران آورد و تولید کرد. پراید یک تغییر در نگرش و استاندارد زندگی مردم ایران ایجاد کرد. زیرا این محصول قیمت پایینی داشت و سال های اخیر خودروی ریو و بعد از آن سراتو را تولید کردیم.
اقامحمدی گفت : کیا یکی از شرکای قابل اطمینان بازار خودروی ایران است اما سایپا قصد ندارد براساس روشهای قدیمی با این شرکت همکاری کند. قطعا براساس الزامات وزارت خانه با این شرکت نیز مذاکره داریم از سال گذشته با این شرکت در حال مذاکره هستیم و در حال حاضر نیز ادامه دارد. کیا و سایپا به دلیل شناختی که با یکدیگر دارند، همکاری خوبی را در آینده رقم خواهند زد و براساس سیاستهای جدید، نگرشهای تازهای میان دو شرکت ایجاد شده است. هر چند روند مذاکرات در شرایط کنونی محرمانه است اما کیا یکی از شرکای اصلی شرکت سایپا در آینده نزدیک محسوب میشود.
وی افزود : پتانسیل همکاری با کیا بسیار بالا خواهد بود زیرا شبکه تامین و فروش سایپا با استاندارد کیا آشناست و با آن کار کرده اند.
اقامحمدی گفت : نیسان نیز یکی از شرکای سایپا در پارس خودرو است و مذاکره با این شرکت در جریان دارد. با توجه به اینکه رنو و نیسان، ائتلاف استراتژیک دارند بنابراین نوع همکاری با نیسان نیز در آینده براین اساس رقم خواهد خورد.
وی افزود :پارس خودرو شرکتی بود که پیش از تحریمها با 300 هزار ظرفیت در حال فعالیت بود اما در دوران تحریم به دلیل شرایط بد،این شرکت رو به تعطیلی بود و بسیاری از کارکنان خطوط رنو و نیسان ممکن بود خانهنشین شوند اما نمیتوانستیم با بیکار کردن 8هزار کارگر یک بحران اجتماعی را رقم بزنیم و پارس خودرو باید به حیات خود ادامه می داد .بنابراین در این دوران برای ادامه فعالیت خود همکاری با چند شرکت برتر چینی بسیار با کیفیت را آغاز کرد.
وی گفت : چین سالانه بیش از 22 میلیون دستگاه خودرو تولید میکند و این کشور در آینده چند برند قوی در بازارهای خودرو خواهد داشت زیرا سرمایهگذاری سنگینی در صنعت خودرو انجام داده است. بنابراین در شرایط تحریم برای ادامه فعالیت شرکت با خودروسازان مطرح در چین همکاری صورت گرفت. با این حال گروه خودروسازی سایپا با توجه به توازنی که باید برقرار شود این فرصت را از دست نخواهد داد اما آینده همکاری با این شرکتها در چارچوب سیاستهای وزارتخانه ادامه خواهد داشت.
اقامحمدی تاکید کرد : سایپا از میان شرکت های چینی ، با برترین ها همکاری می کند نظیر چانگان و برلیانس. (برلیانس،شریک BMW و چانگان نیز شریک فورد است.)سهم آینده آنها در کل گروه خودروسازی سایپا نزدیک به 5 تا 10درصد وابسته به شرایط سرمایه گذاری و رقابت پذیری خواهد بود.
وی درباره کیفیت هم گفت : ریشه کیفیت تحول تکنولوژی و طر احی، توان مالی و مدیریتی است. رویکرد ما برای افزایش کیفیت در تولیدات داخلی برمبنای تولید پلتفرمهای جدید است و براین اساس قصد ارتقا و توسعه محصولات خود را داریم. اما هدف دیگر برای ارتقای کیفیت انتخاب شرکای معتبر و محصولات به روز است تا از این طریق ضمن توسعه محصولات خود بتوانیم دانش و تکنولوژی روزدنیا را به دست بیاوریم.
اقامحمدی در پایان گفت : جمع پتانسیل سرمایه گذاری خارجی که تاکنون در گروه سایپا در مراحل نهایی است و بزودی آغاز می شود ، حداقل 500 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی خواهد بود که به طور واقعی موجب تحول صنعت خودروی کشور و ارتقا جایگاه سایپا در بازار منطقه خواهد شد.